Verhuren winkelpand - wat bij diefstal?

vanderln
Topic Starter

Verhuren winkelpand - wat bij diefstal?

#1 , 26 jul 2010 21:32

Beste,

Graag leg ik een vraag je voor, als toekomstig verhuurder van een winkelpand. Dank voor de suggesties.

Ik heb recent een huis gekocht, met onderaan een winkel die ik zou willen verhuren. Eén van de geïnteresseerde kandidaten is een juweelontwerpster, er zouden dus tamelijk waardevolle zaken in de etalage komen te liggen. Eén van de vragen die ik me daarbij stel:

- wat als er in de winkel ingebroken zou worden? Er is nu wel een winkelraam / rolluik, maar geen specifiek alarm. Stel dat er een ramkraak gebeurt. Wie draait dan op voor (a) de schade aan het huis en (b) de waarde van de gestolen goederen?

hartelijk dank! Nadine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 jul 2010 22:49

Een juwelier zal een aantal minimum veiligheidsmaatregelen dienen te nemen vooraleer een verzekering hem zal aanvaarden. (denk daarbij bv. aan alarm, bezoekersslot, gewapend glas, videosurveillance, stil alarm, hek om vitrines af te sluiten na openingsuren, kluis met tijdslot, ...)

Erop gelet dat dit allemaal aanpassingen zijn die in deze tijden gepaard gaan met de uitoefening van het beroep van juwelier vallen deze ten zijne laste.

Bij schade (inbraak/overval) zal de huurster haar verzekering dienen aan te spreken.

K.C.

#3 , 26 jul 2010 23:03

De rolluik van de verhuurder behoort dit ook onder de verantwoordelijkheid van de huurder of van de verhuurder?
De huurder moet het onderhouden als een goede huisvader maar bij schade draait de verhuurder niet voor op?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jul 2010 23:06

De rolluik van de verhuurder behoort dit ook onder de verantwoordelijkheid van de huurder of van de verhuurder?
De huurder moet het onderhouden als een goede huisvader maar bij schade draait de verhuurder niet voor op?
Normaal gezien wel, maar in dit geval niet omdat door de aard van de activiteit die de huurder uitoefent het risico beduidend wordt verhoogd door zijn toedoen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#5 , 28 jul 2010 10:39

“Art.1732.Hij(=de huurder) is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, TENZIJ hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘als er in de winkel ingebroken zou worden’ heeft de beschadiging ‘buiten zijn schuld plaatsgehad’ zodat de huurder dan NIET aansprakelijk is. Dit geldt niet voor de gestolen goederen die de winkelier toebehoren. Zowel huurder als verhuurder sluiten dus best elk een verzekering af voor eigen risico’s.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”