Wat mag mijn partner doen met onze woning

bopper
Topic Starter

Wat mag mijn partner doen met onze woning

#1 , 27 jul 2010 11:36

Ik ben bezig te scheiden van m'n partner. We hebben een aantal jaren samen een huis gekocht. We zijn overeengekomen dat m'n partner gaat proberen haar financiële situatie zo voor elkaar te krijgen dat ze het huis verder kan afbetalen en mij uitkopen. Omdat ze daar even tijd voor nodig heeft (ze werkt momenteel 1/2), gaan we een periode laten vastleggen van 2 jaar. Indien ze na die 2 jaar er niet in geslaagd is, gaan we het huis verkopen. We zijn momenteel samen een aantal details aan het overeenkomen en gaan dat dan allemaal laten vastleggen bij de notaris. Tijdens die periode van 2 jaar, blijf ik mee ingeschreven in de lening (de bank gaat momenteel geen toestemming geven aan m'n partner om de lening alleen af te betalen), maar in praktijk ga ik niet meebetalen omdat ik huur zal moeten betalen op m'n nieuwe adres. Nu ben ik erachter gekomen dat m'n partner achter m'n rug een aantal zaken aan het regelen is, waarvan ik me afvraag of dat zo maar kan. Ze heeft nl de bedoeling blijkbaar om de zolderverdieping (die behoorlijk groot is), in te richten als studio en te verhuren. Het is blijkbaar ook de bedoeling langs de buitenzijde van de woning een grote (brand)trap te plaatsen zodat de studio een eigen inkom krijgt. Nu is mijn vraag : kan dit zomaar allemaal? Mag zij belangrijke verbouwingen uitvoeren zonder mijn toestemming? En vooral, mag zij zomaar gaan onderverhuren zonder mijn toestemming (ik ben tenslotte nog steeds voor 50% ingeschreven in de lening en dus nog medeeigenaar). Eigenlijk dacht ik dat ze, indien ze wil onderverhuren, mijn toestemming moet krijgen en dat de inkomsten van die onderverhuring niet enkel voor haar zijn maar gedeeld dienen te worden. Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit dat ze zou onderverhuren maar aangezien ze dit allemaal achter m'n rug aan het doen is, verwacht ik een paar addertjes onder het gras. Ik heb haar al subtiel een paar hints gegeven en ze verzekert me dat ze niet van plan is onder te verhuren (alhoewel ik er dus wel bewijzen van heb, zonder dat ze dat weet) Een aantal dagen geleden kwam ik nl thuis en ik moest iets afprinten. Toen ik de printopdracht gaf, meldde de printer me dat het vorige document niet goed was afgedrukt en dat ik dat eerst moest afprinten of verwijderen voor ik verder kon. Toen ik dit document afprintte, zag ik dat ze bezig was met geplande onderverhuring en bijbehorende verbouwing (alhoewel ze daar geen geld voor heeft, dus ik maak me zorgen dat ik binnenkort heel hard ga verschieten van de addertjes onder het gras)
Kan iemand opheldering brengen?
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 27 jul 2010 14:07

Ik zou denken dat mevrouw de kosten die zij maakt aan het pand ten halve kan terugvorderen van u.
Hopelijk heb je nog nergens voor getekend(?)
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”