woonvergoeding bij vereffening/verdeling

rulina
Topic Starter

woonvergoeding bij vereffening/verdeling

#1 , 24 jul 2010 13:55

Beste,

Ex heeft een jaar of 8 geleden mij met de kinderen laten zitten voor een ander.
De rechter in kortgeding had toen beslist dat ik het genot van de echtelijke woning had en dat ik in compensatie van huishuur de lening verder moest afbetalen zo staat het in het vonnis (wat ik ook gedaan heb)

Een tijd nadien kwam er een nieuw vonnis wegens gewijzigde omstandigheden waarbij meneer bij wijze van compensatie de helft van de lening moest betalen
(wat hij nooit gedaan heeft)

Bovendien heeft hij nooit bijzondere kosten betaald waartoe hij veroordeeld werd, en al een jaar geen alimentatie meer betaald.

Nu bij vereffening en verdeling vraagt meneer woonstvergoeding vanaf zijn vertrek uit de woning, zij stellen dat er geen vonnis zou zijn dat rechtvaardigd dat ik dit niet moet betalen ?? (hij wordt slapend rijk ten koste van zijn kinderen)

De rechters hebben echter wel degelijk rekening gehouden met het gratis genot van de woning dat ik had samen met de 2 kinderen denk ik

Nu is mijn vraag:
1. is dit gratis genot enkel tot aan de overschrijving van het vonnis echtscheiding, en moet nadien wel woonstvergoeding betaald

2. of loopt dit tot aan verkoop woning ?

iemand ervaring ?

Met dank voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 26 jul 2010 00:56

Woonvergoeding staat blijkbaar los van enige vereffening, maar vloeit voort uit de eigendomstitel die uw ex heeft (1/2 indien gehuwd met gemeenschap van goederen).
Normaliter zal u een vergoeding dienen te betalen van 1/2 van een mogelijke huurwaarde.

Indien u daar effectief met uw kinderen verblijft, dan is er hier geen sprake van exclusieve bewoning, mss daar eens op hameren?
Alvast ook de huurwaarde eens in vraag stellen. Door wie werd die bepaald? Staan er in de buurt vergelijkbare huurwoningen? Zoja, wat is hier de huurwaarde van?

Tevens vrees ik dat u uw ex ter verantwoording moet roepen voor alle gelden die u nog van hem dient te bekomen. Op al deze tegoeden moet eveneens intresten worden berekend.
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 26 jul 2010 10:03

‘Tenzij de dringende voorlopige maatregelen een einde hebben genomen door het verstrijken van de tijd die door de vrederechter is vastgesteld,blijven zij uitvoerbaar tot aan de beslissing van de rechtbank of de voorzitter in kort geding wanneer naderhand een verzoek tot echtscheiding of scheiding van tafel en bed wordt ingediend‘[Cass. 18 mei 2009(C.F./S.E.),R.W.2009-10,1132-1135].

‘Eenmaal het huwelijk ontbonden door overschrijving verliest de bestaande beschikking van de voorzitter waarbij alimentatie wordt toegekend op grond van art.213 en 221 B.W.,automatisch haar uitwerking,aangezien de hoedanigheid van echtgenoot niet meer bestaat‘(Cass. 5 februari 1942,Pas. 1942,I,30;Cass. 30 april 1964,supra;Cass. 8 januari 1968,Pas. 1968,I,580,Cass. 10 juni 1977,Pas. 1977,I,1036-1039,Arr.Cass. 1977,1044).

Het toekennen van het genot van de woning enkel aan u nam dus een einde ‘‘Eenmaal het huwelijk ontbonden door overschrijving...”.

De hoedanigheid van ‘kind’ blijft echter wel voortbestaan en dus ook de voorlopige maatregelen inzake zijn alimentatie.

Achterstallige schulden wegens ‘...waarbij meneer bij wijze van compensatie de helft van de lening moest betalen (wat hij nooit gedaan heeft) Bovendien heeft hij nooit bijzondere kosten betaald waartoe hij veroordeeld werd, en al een jaar geen alimentatie meer betaald‘ dienen geregeld te worden bij de vereffening-verdeling van de huwelijksgemeenschap.

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).

Wat u meer dan de helft afbetaalde aan de lening kan u terugvorderen van uw ex krachtens voornoemde indeplaatsstelling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”