ok, vraagje waar ik zit mee voor een kennis. Kennis is enige zoon. Ouders gescheiden. Vader komt te overlijden met meer schulden dan teken op een egel. Als de kennis de erfenis van zijn vader (die ook enig kind was) weigert kan hij dan later nog aanspraak maken op een erfdeel van zijn grootmoeder langs vaders zijde met wie hij wel een goede verstandhouding heeft?
De schuldeisers van vader kunnen zich niet tot de kinderen richten als deze de nalatenschap hebben geweigerd of aanvaard onder boedelbeschrijving.Kunnen schuldeisers van de vader, na de verwerping onder voorbehoud, nog komen aankloppen? Of wordt dit gedeelte volledig afgesloten?
Zijn alle schulden onmiddellijk of binnen de 3 maanden dan bekend? Ik was van oordeel dat schuleisers nog jaren na de dood van de erflater hun deel konden opeisen.Als u vermoedt dat de overledene meer schulden dan bezittingen nalaat kan u middels het neerleggen van een verklaring bij de rechtbank van eerste aanleg afstand doen van de erfenis. Indien gewenst kan u zelfs afstand doen onder voorbehoud van een boedelbeschrijving. Dan zal er een volledig overzicht van de goederen en schulden van de overledene opgemaakt worden aan de hand van hetwelk u nog steeds kan beslissen de erfenis al dan niet te aanvaarden of te verwerpen.
bij boedelbeschrijving kunnen ze later niet meer gevorderd worden, als ik het goed voor heb.Zijn alle schulden onmiddellijk of binnen de 3 maanden dan bekend? Ik was van oordeel dat schuleisers nog jaren na de dood van de erflater hun deel konden opeisen.Als u vermoedt dat de overledene meer schulden dan bezittingen nalaat kan u middels het neerleggen van een verklaring bij de rechtbank van eerste aanleg afstand doen van de erfenis. Indien gewenst kan u zelfs afstand doen onder voorbehoud van een boedelbeschrijving. Dan zal er een volledig overzicht van de goederen en schulden van de overledene opgemaakt worden aan de hand van hetwelk u nog steeds kan beslissen de erfenis al dan niet te aanvaarden of te verwerpen.