Opzeggen abonnement proximus wegens geen ontvangst!

ovi
Topic Starter

Opzeggen abonnement proximus wegens geen ontvangst!

#1 , 19 jul 2010 12:00

Wij wonen nu 5 jaar in Keerbergen en al even veel jaar telefoneer en mail ik aan Proximus dat we hier gewoon bijna geen ontvangst hebben en ieder keer krijg ik te horen dat er bv. 6 maand later een mast gaat versterkt worden of dat er binnen een jaar een mast gaat bijkomen enz.
Wij zitten blijkbaar in een dode zone en reeds verschillende van onze buren zijn overgeschakeld op een andere provider en hebben nu prima ontvangst zelfs binnen in huis.
Wij willen dus onze 4 abonnementen opzeggen maar ze lopen niet gelijktijdig af dus wordt het een heel gedoe.
Volgens ik gehoord heb zou ik nu een aangetekende brief moeten schrijven om aan te geven dat we onze abonnementen willen opzeggen wegens geen ontvangst en zou Proximus ons op die manier geen boete of doorbetaling van de abonnementen kunnen vragen?
Klopt dit of hoe moet ik het anders doen om te vermijden dat ik daarna onverwachts toch nog rekeningen ga krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 19 jul 2010 14:54

er bestaat een ombudsdienst voor problemen met GSM operatoren.

http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36" onclick="window.open(this.href);return false;

float

#3 , 19 jul 2010 17:12

Proximus heeft een middelenverbintenis, geen resultaatsverbintenis. Je kunt dus niet opzeggen omdat je geen ontvangst hebt.

"ARTIKEL 2: PRESTATIES EN VERPLICHTINGEN VAN BELGACOM
2.1. PROXIMUS-dienst
2.1.1. BELGACOM is enkel gebonden door een middelenverbintenis en dient alles in het werk te stellen om de goede werking van de PROXIMUS-dienst te verzekeren.
Alleen zij bepaalt welke technische middelen noodzakelijk zijn om de toegang tot deze dienst onder de gunstigste voorwaarden te realiseren, zonder evenwel verplicht te zijn het netwerk uit te breiden of de capaciteit ervan te verhogen.
De mobilofonie is een vorm van draadloze communicatie, die werkt via de verspreiding van radiosignalen. Aangezien deze signalen kunnen worden verstoord door een externe bron of door obstakels die inherent zijn aan gebouwen, beplanting of reliëf, kan een perfecte transmissie niet altijd en overal worden gewaarborgd. De kwaliteit van de PROXIMUS-dienst is verder ook afhankelijk van de kwaliteit van het toestel dat de klant gebruikt." (http://customer.proximus.be/nl/download ... itions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

Je kan dus enkel opzeggen volgens de algemene voorwaarden:
"11.2.2. Opzegging van een contract van onbepaalde duur
De klant kan zijn contract van onbepaalde duur op elk moment opzeggen via een aangetekende brief. Het contract wordt beëindigd binnen 30 kalenderdagen volgend op de ontvangst van de aanvraag van de klant."

"11.2.3. Opzegging van een contract van bepaalde duur
Een contract afgesloten voor een bepaalde duur zal door stilzwijgende verlenging vernieuwd worden voor onbepaalde duur, indien de klant het contract een maand voor de vervaldatum niet heeft beëindigd via een aangetekende brief.
Indien de klant een contract van bepaalde duur opzegt voor de vervaldatum, moet hij BELGACOM een forfaitaire en onverminderbare schadevergoeding betalen, gelijk aan het totaal van de nog te vervallen abonnementsgelden en/of de nog te vervallen maandelijkse forfaitaire bedragen tot het einde van de aanvankelijke duur van het contract, als uitvoering ervan normaal zou worden voortgezet tot het einde. Voor niet-professionele klanten bedraagt het maximumbedrag van de schadevergoeding, die ook de administratiekosten dekt, € 150. Voor professionele klanten (rechtspersoon onderworpen aan btw, handelaars, ambachtslui, vrije beroepen, administratie en gelijkgestelde entiteiten) is de hierboven beschreven vergoeding niet geplafonneerd. Bovendien is de klant een vergoeding verschuldigd die overeenstemt met 50% van het gemiddelde bedrag van de gesprekken die de laatste 3 maanden werden gefactureerd (afgesloten facturen op het moment van de opzegging), vermenigvuldigd met het aantal resterende maanden, evenals een forfaitaire schadevergoeding van € 50 per kaart voor de administratiekosten veroorzaakt door de voortijdige opzegging."

Reclame

ovi
Topic Starter

#4 , 20 jul 2010 11:33

Bedankt voor de info Mariette en Float!

ovi
Topic Starter

#5 , 20 jul 2010 11:48

er bestaat een ombudsdienst voor problemen met GSM operatoren.

http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36" onclick="window.open(this.href);return false;
Juist getelefoneerd met deze zeer vriendelijke dienst en ik mag mijn kacht naar hun doorsturen zodat ze zelf kunnen onderzoeken of proximus inderdaad daarna geen rekening gaat sturen met de nodige boetes enz. :D

Ze vrezen ook dat ik anders elk contract afzonderlijk zal moeten opzeggen om kosten te vermijden.

Mariette

#6 , 20 jul 2010 11:52

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

FrankV

#7 , 20 jul 2010 15:42

Proximus heeft een middelenverbintenis, geen resultaatsverbintenis. Je kunt dus niet opzeggen omdat je geen ontvangst hebt."
Als je lijn niet werkt, moet Proximus alle middelen inzetten om die lijn te doen werken. Is er geen resultaat, ondanks alle middellen, dan werkt je lijn nog steeds niet, maar moet je Proximus toch betalen, volgens jouw redenering, omdat alle middelen werden ingezet ?
Dit zou al te gek zijn m.i.
Proximus heeft volgens mij wel degelijk een resultaatsverbintenis : je moet kunnen bellen met het Proximus-netwerk waar Proximus die dienst aanbiedt.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

float

#8 , 20 jul 2010 18:06

"BELGACOM is enkel gebonden door een middelenverbintenis en dient alles in het werk te stellen om de goede werking van de PROXIMUS-dienst te verzekeren" Dit komt letterlijk uit de algemene voorwaarden.

Ja, dan moet je nog altijd proximus betalen. Dat is juist het verschil tussen een middelen en een resultaatsverbintenis. Als ze aantonen dat ze hun algemene voorwaarden naleven, dan moet je de factuur betalen ook al is het resultaat er niet.

Mariette

#9 , 20 jul 2010 18:12

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#10 , 21 jul 2010 00:51

Proximus heeft een middelenverbintenis, geen resultaatsverbintenis. Je kunt dus niet opzeggen omdat je geen ontvangst hebt."
Als je lijn niet werkt, moet Proximus alle middelen inzetten om die lijn te doen werken. Is er geen resultaat, ondanks alle middellen, dan werkt je lijn nog steeds niet, maar moet je Proximus toch betalen, volgens jouw redenering, omdat alle middelen werden ingezet ?
Proximus heeft volgens mij wel degelijk een resultaatsverbintenis : je moet kunnen bellen met het Proximus-netwerk waar Proximus die dienst aanbiedt.
Het betreft hier een mobiele verbinding (GSM). Als men vanuit en blikken tuinhuis of vanuit een appartementsgebouw met een structuur in gewapend beton wil telefoneren dan zal dat niet werken, niettegenstaande men zich in het dekkingsgebied bevindt. Daarom niet evident dat het contract wordt vernietigd. Ik kan vanuit mijn appartement ook niet telefoneren met GSM. Dat is de reden waarom er nog vaste telefoons bestaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FrankV

#11 , 21 jul 2010 17:07

Het betreft hier een mobiele verbinding (GSM). Als men vanuit en blikken tuinhuis of vanuit een appartementsgebouw met een structuur in gewapend beton wil telefoneren dan zal dat niet werken, niettegenstaande men zich in het dekkingsgebied bevindt. Daarom niet evident dat het contract wordt vernietigd. Ik kan vanuit mijn appartement ook niet telefoneren met GSM. Dat is de reden waarom er nog vaste telefoons bestaan.
Klopt.
Maar wat als je een noodoproep doet in een gebied waar er geen dekking is?
Ik herinner mij nog de reclame op TV, van een GSM-operator, ik denk tweede helft van de jaren negentig, waarbij precies werd ingespeeld op het onveiligheidsgevoel. Een dame 's avonds alleen in het donker op straat, en achter haar weerklinken voetstappen, maar gelukkig heeft ze een GSM-toestel op zak.
( Arthur Schopenhauer )

roharro

#12 , 21 jul 2010 17:55

Als je met de auto in een gebied gaat rondtoeren waar geen benzinestations zijn en je valt zonder benzine dan dien je toch ook geen klacht in tegen de autoproducent?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FrankV

#13 , 22 jul 2010 01:54

Als je met de auto in een gebied gaat rondtoeren waar geen benzinestations zijn en je valt zonder benzine dan dien je toch ook geen klacht in tegen de autoproducent?
Nee, maar de equivalentie van je tegenargument ontgaat me. AUTO = gsm-toestel, BENZINE = gsm-verbinding ? Je bedoelt waarschijnlijk "klacht tegen het benzinestation".

Maar een gsm-operator biedt je wel de functionaliteit aan dat je het noodnummer 112 kunt bellen, zelfs als je belkrediet op is, of als je "lijn" is afgesloten wegens onbetaalde facturen.
En noodgevallen trekken zich nu eenmaal niets aan van het dekkingsgebied van de gsm-operator.
Een snelle interventie van de hulpdiensten kan levens redden, verdere materiële schade voorkomen.
Je grijpt je gsm, je belt 112, maar spijtig genoeg bevindt je je net niet in het dekkingsgebied van een gsm-mast. ( Ik weet niet of je signaal dan ook verwerkt wordt door de gsm-operator waarvan je de sim-kaart hebt, dus laten we veronderstellen dat er geen enkele gsm-operator bereikbaar is. ) Gewoon pech gehad ?
( Arthur Schopenhauer )

ovi
Topic Starter

#14 , 22 jul 2010 14:38

Dikke zever hé!
Ik woon in een gewoon huis en zelfs op de slaapkamers die gewwon onder het dak gemaakt zijn hebben wij zo goed als geen verbinding met Poximus! :evil: Alle mensen die bij ons komen en mobistar hebben kunnen probleemloos in heel ons huis telefoneren!!! We hebben ook al eens de onze simkaarten in andere toestellen gestoken die perfect ontvangst hebben met mobistar en dan zie je dat met proximus ook met hun toestel geen ontvangst is! :roll: Als jij het normaal vindt dat je in de winter buiten in de voortuin moet gaan staan om enig ontvangst te hebben is dat u zaak maar ik vindt dat na 5 jaar beloftes dat ze een antenne gaan versterken het welletjes geweest. :?
Het is ook maar in en straal van een goede 100 meter dat iedereen dat probleem heeft dus blijkbaar zitten we juist in een niet gedekte zone en dat is toch wat je mag verwachten van uw provider of niet?

ovi
Topic Starter

#15 , 22 jul 2010 14:41

Manmanman, wat een vergelijking is dat nu weer??? :roll:

Terug naar “Consumenten Koop”