einde contract bepaalde duur / stempelen en studeren

lvbhoven
Topic Starter

einde contract bepaalde duur / stempelen en studeren

#1 , 14 jul 2010 20:14

Wanneer het einde van een contract van bepaalde duur in zicht is, er toch een nieuw contract wordt aangeboden weer van bepaalde duur (nl 6 mnd) en ik wil zelf geen nieuw contract aangaan, heb ik dan recht op een werkloosheidsuitkering?

Ik werk 4/5, en studeer daarbij. Mijn studierichting heeft alles te maken met mijn werk, maar er is misschien toch geen toekomst zoals men mij heeft voorgespiegeld gehouden in het bedrijf toen ik ging solliciteren. Ik doe nl niet het werk dat me beloofd is, en hoewel ik er constant achter zit, kot er geen duidelijkheid in de zaak of dit nu wel in de toekomst gaat gebeuren of niet.
Ik wil graag mijn studies afmaken (nog 1,5 jaar), en dat diploma (optiek/optometrie) gebruiken voor mijn verdere professioneel leven. Is het mogelijk een werkloosheidsuitkering te krijgen, terwijl ik studeer? Eerlijk gezegd zie ik een nieuw contract alleen maar zitten bij dit bedrijf, als men werkelijk de baan geeft die me beloofd was maar dat ziet er niet meteen naaruit. Is er een mogelijkheid dat ik zou kunnen stempelen én mijn studies afmaken? (nog 1,5 jaar te gaan, eerste 1,5 jaar achter de rug)

Alvast bedankt voor de info...
Laatst gewijzigd door lvbhoven op 15 jul 2010 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 jul 2010 21:50

Wanneer het einde van een contract van bepaalde duur in zicht is, er toch een nieuw contract wordt aangeboden weer van bepaalde duur (nl 6 mnd) en ik wil zelf geen nieuw contract aangaan, heb ik dan recht op een werkloosheidsuitkering?

Ik werk 4/5, en studeer daarbij. Mijn studierichting heeft alles te maken met mijn werk, maar er is misschien toch geen toekomst zoals men mij heeft voorgespiegeld gehouden in het bedrijf toen ik ging solliciteren. Ik doe nl niet het werk dat me beloofd is, en hoewel ik er constant achter zit, kot er geen duidelijkheid in de zaak of dit nu wel in de toekomst gaat gebeuren of niet.
Ik wil graag mijn studies afmaken (nog 1,5 jaar), en dat diploma (optiek/optometrie) gebruiken voor mijn verdere professioneel leven. Is het mogelijk een werkloosheidsuitkering te krijgen, terwijl ik studeer? Eerlijk gezegd zie ik een nieuw contract alleen maar zitten bij dit bedrijf, als men werkelijk de baan geeft die me beloofd was maar dat ziet er niet meteen naaruit. Is er een mogelijkheid dat ik zou kunnen stempelen én mijn studies afmaken? (nog 1,5 jaar te gaan, eerste 1,5 jaar achter de rug)

welke studies zijn het?

en gelieve je titel aan te passen (geen hoofdletters), schreeuwers komen niet vriendelijk over.

lvbhoven
Topic Starter

#3 , 15 jul 2010 12:39

welke studies zijn het?

Het gaat over optiek/optometrie, een opleiding van drie jaar, niveau A1.

Reclame

JPV

#4 , 15 jul 2010 12:45

welke studies zijn het?

Het gaat over optiek/optometrie, een opleiding van drie jaar, niveau A1.
graduaat, bachelor, ... ? bij welke instelling?

welke opleiding heb je nu al?

j.demoor

#5 , 16 jul 2010 11:07

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.Art.51.§ 1. De werknemer die werkloos is of wordt wegens omstandigheden afhankelijk van zijn wil kan uitgesloten worden van het genot van de uitkeringen overeenkomstig de artikelen 52 tot 54....”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘ik wil zelf geen nieuw contract aangaan’ maakt u wegens omstandigheden afhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon. U kan de RVA VOORAF vragen of en in welke mate u werkloosheid en studie mag combineren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Hera

#6 , 18 jul 2010 13:31

Als het contract van bepaalde duur afloopt hebt u recht op uitkering (als u lang genoeg aan het werk bent geweest natuurlijk). U kan het nieuwe contract weigeren te tekenen en uw C4 vragen. In principe staat daar dan als reden op "einde overeenkomst bepaalde duur" en hiermee kan u stempelen. 1 telefoontje van uw werkgever naar de RVA is echter genoeg om hen te laten weten dat u eigenlijk wel een nieuw contract aangeboden kreeg maar dit niet wilde. En dan is de kans groot dat zij u eens aan de tand voelen met alle gevolgen van dien.

Overigens is uw opleiding geen knelpuntenberoep en zal u gedurende de duur van uw werkloosheid wel moeten bewijzen dat u werk zoekt.

Terug naar “Archief”