schenking tussen ouders en kinderen

.Raspberry.
Topic Starter

schenking tussen ouders en kinderen

#1 , 01 jul 2010 13:42

Hallo iedereen,

Onlangs zijn ik en mijn zus bij de notaris uitgenodigd omdat onze ouders ons een schenking gingen doen.
Volgens de documenten die ik voordien via de notaris toegezonden kreeg stond er dat mijn zus een stukje grond aangrenzend aan haar huis zou krijgen ter waarde van 60.000 euro. Ik zou 40.000 euro van mijn ouders krijgen en 10.000 euro van mijn zus ter compensatie van de meerwaarde van het stuk grond dat zij zou krijgen. Het stuk grond is trouwens bouwgrond en minimum 80.000 euro waard maar ze hebben het met opzet lager laten schatten om minder belastingen te moeten betalen.
Het ogenblik dat de notaris bij het gedeelte van de 10.000 euro die mijn zus aan mij zou moeten betalen kwam begon hij ineens iets in de tekst bij te schrijven en werd het stil. Ik vroeg meer uitleg en blijkbaar kwam het erop neer dat die 10.000 euro gewoon vermeld werd om problemen met belastingen etc te verwijderen maar dat dit niet betaald moest worden. Ik heb wel moeten aftekenen dat ik dit bedrag zou ontvangen.....
Mijn zus krijgt dus eigenlijk 60.000 euro en ik 40.000... lijkt me niet echt helemaal gelijk

Is dit een normale procedure?

Wat mij ook zorgen over maak is dat er een soort clausule werd vermeld dat indien ik zou overlijden binnen de 3 jaar na de schenking het geld teruggegeven moet worden. Is een mogelijk gevolg dat mijn vriend 10.000 euro zou moeten betalen aan mijn zus?

Wat raden jullie aan? Dat mijn zus meer krijgt vind ik wel vreemd maar lig ik niet van wakker, wel dat mijn vriend ooit misschien zal moeten betalen voor iets dat we nooit gekregen hebben.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 01 jul 2010 14:36

Wat normaal is bij een gift, dat hangt van de schenker(s) af natuurlijk.

Het gevaar dat je partner die 10.000 euro ooit zal moeten betalen lijkt me nihil, uiteindelijk zou het gaan over uw persoonlijk vermogen.

Mocht één van je ouders binnen de drie jaren komen te overlijden, dan zou dit, althans volgens mijn inziens, wel een probleem kunnen vormen.
Naar ik meen moeten giften terugkomen aan de virtuele massa van de huwelijksgemeenschap van je ouders, alvorens er erfenisrechten kunnen berekend worden.
In uw geval zou er dan 10.000 euro op papier staan als door u ontvangen.
Ondanks je deze gelden niet verkreeg, vrees ik dat; de fiscus op dit bedrag een erfenistaks zal claimen lastens u.

Ik zou de notaris zeker bevragen tot je klaar en duidelijk weet waarvoor je tekent. De notaris wordt daar nu éénmaal voor betaald.
Handige documenten voor Personenrecht

wanton

#3 , 01 jul 2010 18:46

Heel hetbopzet is fout. Wanneer nu een grond wordt geschonken ad 80.000 € , en de ander krijgt 40.000 € , is er dus een duidelijk verschil.
MAAR : bij het overlijden van de ouders wordt een herschatting gedaan van de ontvangen schenkingen. De bouwgrond wordt geherwaardeerd op dat moment ; 40.000 € blijft 40.000 €. De zus zal het verschil in mindering krijgen of moeten bijbetalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#4 , 01 jul 2010 21:22

Die notaris is meer een automatische registreermachine dan raadgever. Het spreekt vanzelf dat je niet moet tekenen voor ontvangst als je niets hebt gekregen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

.Raspberry.
Topic Starter

#5 , 02 jul 2010 07:48

hallo Roharro, Wanton en Luc

Bedankt voor jullie reacties! Ik had mijn vraag ook doorgemaild aan de notaris in kwestie en heb intussen volgende antwoord ontvangen:

'Voor zover in de akte niet vermeld staat dat dit geregeld werd, zou de Staat schenkingsrechten in zijlijn aanrekenen.
Uw vriend is alleszins niet betrokken in de hele operatie en zou bij uw overlijden niets moeten teruggeven.'

Uiteindelijk zal ik noch mijn vriend dus ooit getaxeerd worden op die 10.000 euro maar als ik het goed begrijp zal mijn zus wel veel moeten bijbetalen ingeval van overlijden van mijn ouders.
Is wel vreemd dat er zo een achterpoortjes bestaan.... geld beloven in een schenkingsactie maar bewust heel vaag openlaten of het al dan niet geregeld is om geen schenkingsrechten te moeten betalen.

lucgescheiden

#6 , 02 jul 2010 13:35

In de akte staat dus expliciet vermeld dat de schenkingstaksen werden geregeld?
Handige documenten voor Personenrecht

roharro

#7 , 02 jul 2010 13:47

'Voor zover in de akte niet vermeld staat dat dit geregeld werd, zou de Staat schenkingsrechten in zijlijn aanrekenen.
Uw vriend is alleszins niet betrokken in de hele operatie en zou bij uw overlijden niets moeten teruggeven.'

Dit is niks mlinder of meer dan orakeltaal.
Wat werd er dan juist in de akte vermeld?
Uw vriend kan wel de 'schenking" die u kreeg niet behouden indien u zou overlijden wegens de terugkeerclausule. Als jullie een gemeenschappelijke "pot" hebben zal hij dus uit die pot moeten terugbetalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

.Raspberry.
Topic Starter

#8 , 02 jul 2010 16:21

Hallo,

Ik weet het niet precies hij het weergegeven werd, mij werd enkel de eerste versie van de acte bezorgd (waarin stond dat mijn zus mij op de dag van de schenking zou zou betalen)
Ik ga een kopie van de gewijzigde akte vragen want ik moet toegeven dat toen de notaris de akte gewijzigd heeft en hij erna langskwam om te laten ondertekenen ik in vol vertrouwen (dom ik weet het) net als de andere drie betrokkenen gewoon klakkeloos ondertekend heb.....

j.demoor

#9 , 03 jul 2010 11:14

“Art.496.Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, roerende goederen, verbintenissen, kwijtingen, schuldbevrijdingen doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruik maken van valse namen of valse hoedanigheden, hetzij door het aanwenden van listige kunstgrepen om te doen geloven aan het bestaan van valse ondernemingen, van een denkbeeldige macht of van een denkbeeldig krediet, om een goede afloop, een ongeval of enige andere hersenschimmige gebeurtenis te doen verwachten of te doen vrezen of om op andere wijze misbruik te maken van het vertrouwen of van de lichtgelovigheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot drieduizend euro.”(Strafwetboek).

‘dat die 10.000 euro gewoon vermeld werd om problemen met belastingen etc te verwijderen maar dat dit niet betaald moest worden’ kan zulk bedrog zijn.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Inkorting kan u pas vorderen bij het openvallen van de nalatenschap,met inachtneming van de waarde van de grond op dat ogenblik(vgl. Brussel Justel N-19860527-12).

“Art.856.De vruchten en de interesten van aan inbreng onderworpen zaken zijn eerst verschuldigd te rekenen van de dag dat de erfenis is opengevallen.”(B.W.).Dit geldt ook voor de 40000 euro die u van uw ouders ontvangt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

.Raspberry.
Topic Starter

#10 , 14 jul 2010 17:17

Hallo Roharro, Luc, Wanton en al wie nog meeleest,

Na een klein beetje aandringen bij de notaris heb ik mailtje met de verdelingssacte ontvangen. De tekst is als volgt:

SAMENSTELLING EN VERDELING VAN DE KAVELS :
En willende overgaan tot de verdeling van voorschreven goederen en om aan iedere deelgenoot zijn gerechtigd deel toe te bedelen, hebben de deelgenoten twee kavels gemaakt, dewelke zij in der minne hebben toebedeeld als volgt:
KAVEL 1.
De eerste kavel, dewelke wordt toebedeeld
aan XXX, verschijner
sub 1), zal inhouden :
- de voormelde roerende goederen ten
bedrage van veertigduizend euro, zoals
opgenomen hierboven in de te verdelen massa 40.000,00 EUR
- deze kavel ontvangt van kavel 2
een opleggeld van tienduizend euro 10.000,00 EUR
Maakt : VIJFTIGDUIZEND EURO 50.000,00 EUR
Zoals haar toekomt.
KAVEL 2.
De tweede kavel, dewelke wordt toebedeeld
aan XXXX, verschijnster
sub 2), zal inhouden :
- voorschreven perceel grond gelegen te
XXXX, zijnde het onroerend
goed van hoger beschreven de te verdelen
massa, aldaar in volle eigendom geschat op
zestigduizend euro 60.000,00 EUR
- deze kavel betaalt aan kavel 1
een opleggeld van tienduizend euro 10.000,00 EUR
Blijft : VIJFTIGDUIZEND EURO 50.000,00 EUR
Zoals haar toekomt.

en wat verderop:

AANVAARDING EN AFSTAND.
De deelgenoten aanvaarden ieder de kavel, die hen is toe¬bedeeld en doen ten gunste van hun medeverdeler alle noodza¬kelijke afstanden.
PRAKTISCHE VERWEZENLIJKING VAN DE VERDELING VAN DE ROERENDE GOEDEREN.
XXX erkent voormeld bedrag van veertigduizend (40.000,00) euro heden ontvangen te hebben door middel van een bankcheque XXXX op rekening XXXXX
KWITANTIE VAN HET OPLEGGELD.
XXX verklaart dat het opleggeld haar verschuldigd door Mejuffrouw XXXX , werd geregeld ingevolge een onderhandse overeenkomst rechtstreeks tussen partijen getroffen, zonder tussenkomst van ondergetekende notaris, WAARVAN KWITANTIE EN ONTLASTING, dubbel gebruik uitmakende met alle andere verleend voor hetzelfde onderwerp.
OORSPRONG VAN DE GELDEN.
Ondergetekende notaris bevestigt dat voormeld opleggeld vereffend werd door middel van voormelde cheque waarvan sprake hierboven.

En schenkingsakte staat:
Dewelken verklaren SCHENKING te doen onder de levenden, onwederroepelijk bij voorschot op erfenis en met ontslag van terugbrenging in onverdeeldheid, elk ten belope van een onverdeelde helft, aan hun twee dochters

CONVENTIONELE TERUGKEER.
Indien de begiftigden of één van hen vóór de schenkers of de langstlevende hunner overlijdt en geen afstammelingen nalaat die tot hun (haar) nalatenschap kom(t)en, wordt de schenking in hoofde van deze begiftigde ontbonden en keert het haar geschonken aandeel in voorschreven geschonken goederen terug naar de schenker(s), overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 951 en 952 van het Burgerlijk Wetboek

(Ik heb momenteel geen kinderen.... mijn zus ook niet)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”