Erfenis via testament

L2010
Topic Starter

Erfenis via testament

#1 , 15 jun 2010 19:10

Hallo,

Mijn zus is 2 maanden geleden overleden en had een testament opgemaakt. Haar vrouw heeft het vruchtgebruik van het huis, maar kan dit niet verkopen zonder toestemming van mijn moeder en omgekeerd. Mijn moeder erft, als het huis verkocht wordt, 1/4 van het huis.

Nu komt de notaris met een voorstel voor mijn moeder om EUR 25.000 aan te nemen, maar dan heeft ze niets meer te zeggen over het huis en kan de vrouw van mijn zus verkopen wanneer ze wil n gaat alle winst naar haar. Het huis was bij aankoop ook EUR 250.000 waard.. Hoe komen ze ineens aan een bedrag van 25.000, dit is helemaal niet 1/4 van het huis...

Mijn moeder krijgt een week tijd om hierover na te denken... Is dit allemaal wel mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 jun 2010 17:36

Beste , dit kan best.
Uw moeder is blote eigenaar van 1/4 van het huis. De waarde van de blote eigendom wordt bepaald in functie van de leeftijd van de vruchtgebruiker.
Om na te zien of het voorgestelde bedrag ongeveer klopt , zou ik willen weten hou oud die vrouw is.
Ik veronderstel ook dat dat zij voor de rest alleen de eigenaar is. Maw. wie is de eigenaar van de rest (3/4) van het huis?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

L2010
Topic Starter

#3 , 12 jul 2010 20:08

Hallo. Om hierop terug te komen, we hebben ondertussen niets meer gehoord van de notaris. De vruchtgebruiker is 25jaar en inderdaad eigenaar voor 3/4 van het huis. Dank je voor de feedback.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”