Waar naar school bij co-ouderschap?

fasu
Topic Starter

Waar naar school bij co-ouderschap?

#1 , 10 jul 2010 22:13

Hallo,

Wij hebben net een (vecht)scheiding achter de rug. Alléja, achter de rug is veel gezegd... het belangrijkste deel moet nog komen... de kinderen... het staartje is jeugdrechtbank.
Men vertelt me dat de kinderen bij co-ouderschap naar een school moeten gaan, die zich ongeveer evenver van beide ouders bevindt, is dit correct?
Ik zou graag mijn kinderen in september naar een goede school dichterbij sturen. Mijn ex weigert dit volledig en wil dat de kinderen op de school blijven waar ze nu vertroeven...

Wie weet hier raad of heeft hier meer informatie over.

Alvast heel erg bedankt!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 11 jul 2010 06:31

Hallo,

Wij hebben net een (vecht)scheiding achter de rug. Alléja, achter de rug is veel gezegd... het belangrijkste deel moet nog komen... de kinderen... het staartje is jeugdrechtbank.
Men vertelt me dat de kinderen bij co-ouderschap naar een school moeten gaan, die zich ongeveer evenver van beide ouders bevindt, is dit correct?
Ik zou graag mijn kinderen in september naar een goede school dichterbij sturen. Mijn ex weigert dit volledig en wil dat de kinderen op de school blijven waar ze nu vertroeven...

Uit jouw bericht filter ik dat jij 'verhuisd' bent.
De kinderen gingen naar de school waar jij vroeger dichterbij woonden en jij wil deze nu wijzigen. Is er een bepaalde reden waarom deze school nu plots niet meer goed zou zijn of is er toch niet een onderliggende 'drogreden'.
Voor de kinderen is het al een grote aanpassing en indien mogelijk, is het beter om hen in een 'vertrouwde' omgeving te laten. Dit is toch meestal ook de gedachtengang die de Jeugdrechter volgt.

fasu
Topic Starter

#3 , 12 jul 2010 19:18

Hallo,

Uit jouw bericht filter ik dat jij 'verhuisd' bent.
De kinderen gingen naar de school waar jij vroeger dichterbij woonden en jij wil deze nu wijzigen. Is er een bepaalde reden waarom deze school nu plots niet meer goed zou zijn of is er toch niet een onderliggende 'drogreden'.
Voor de kinderen is het al een grote aanpassing en indien mogelijk, is het beter om hen in een 'vertrouwde' omgeving te laten. Dit is toch meestal ook de gedachtengang die de Jeugdrechter volgt.

Ja, idd ik ben gaan verhuizen wegens een tal van omstandigheden (o.a. ik woonde nog in de echtelijke 'onafgewerkte' woning, waar ik voor tal van kosten stond,... bovendien ben ik dichter bij mijn ex gaan wonen, die op zijn beurt een paar maanden later weer de andere richting is uitgetrokken,...). De kinderen vinden het niet leuk om zo'n lange rit in de auto te maken naar t school. De school waar ze nu gaan is een lagere school, zonder middelbaar. Binnen drie jaar zouden ze toch van school moeten veranderen... De school waar ik ze eventueel naar toe wil sturen, is een school met goede reputatie waar ze ineens het Middelbaar kunnen uitdoen...

Reclame

lucgescheiden

#4 , 28 jul 2010 02:57

Lijkt me dat; om de kinderen nog drie jaren in hun vertrouwde school te laten lopen,
uw ex wel bereid is om een lange rit te maken, u niet.
Bespaart de voorgestelde school-wisseling, de kinderen eveneens een lange rit wanneer zij bij de andere ouder verblijven?

Indien ja, tracht dan tot overleg te komen om er het beste voor de kinderen uit te halen.
bijvoorbeeld: beslissing van school-wissel uitstellen tot na de afhandeling van de scheiding...

Indien neen, vrees ik dat u aan het kortste eind gaat trekken voor de jeugdrechtbank
Handige documenten voor Personenrecht

Broes

#5 , 28 jul 2010 10:25

In een artikel van Mr Ann Dewolf in TORB (tijdschrift voor onderwijsrecht) kan u lezen dat in de rechtspraak steeds voorkeur gegeven wordt om een kind in zijn vertrouwde schoolomgeving te laten.
Tevens is er een omzendbrief van het Ministerie van Onderwijs aan de schooldirecties die bepaalt dat bij gezamelijke ouderlijk gezag in geval van echtscheiding beide ouders dienen te tekenen bij inschrijving in een (nieuwe) school.

Terug naar “Echtscheiding”