Ik heb al 19 jaar een huurovereenkomst voor een bedrijfspand die zich jaarlijks stilzwijgend verlengd. Heb 13 jaar geleden het pand onderverhuurd aan mijn nicht. Ikzelf zit nog in het pand in een klein gedeelte. Mijn nicht en ik hebben geen onderverhuurcontract opgesteld. Ik heb haar 1 jaar geleden gevraagd of ze het pand wilt verlaten aangezien ikzelf ga uitbreiden.
Mijn nicht betaalt nu een groter deel van de huur direct aan de verhuurder. Ik betaal dan 1/5 ook direct aan de verhuurder. Ik heb nog steeds het huurcontract en wordt als hoofdhuurder beschouwd.
Van de familie hoor ik zeggen dat ze het pand niet gaat verlaten aangezien zij een groter deel van de huur betaald.
Op 15 juli 2009 heb ik mijn nicht (onderverhuurder zonder contract) meegedeeld dat ze per 1 augustus 2010 het pand moet ontruimen.
vraag 1. Kan de onderverhuurder zich op enkele artikelen beroepen om het pand niet te verlaten?
vraag 2. Kan ik 1 augustus 2010 de deur van het pand sluiten oftewel de toegang weigeren aan de arbeiders van de onderverhuurster?