onwillige huurster betaalt zoals het haar uitkomt...

Benedicte
Topic Starter

onwillige huurster betaalt zoals het haar uitkomt...

#1 , 03 jul 2010 16:26

ik ben niet zeker in hoeverre ik haar hiervoor in gebreke kan stellen.

probleem:
ze betaalt wel elke maand, maar ze heeft op een paar maanden tijd ( sinds begin huur) nog nooit betaald zoals het in het contract staat.
ze betaalt ofwel met een storting na telefonisch aandringen, ze betaalt met overschrijving de 12e van de maand,
en voor juni betaalde ze pas de 22ste. het was 50 euro te weinig, maar in de mededeling had ze vermeld dat er nog 50 euro te goed was. uiteraard zonder voorgaand overleg en geheel op eigen initiatief.
op aandringen om dan volgende week 50 euro plus dan de huur van juli te betalen, antwoordde ze arrogant dat ze zeer goed op de hoogte is van haar rechten en plichten.

ik zou over een paar dagen verschil maandelijks geen ruzie maken, maar elke maand gaat het gewoon verder en verder. ook haar arrogante houding kent geen grenzen, het enige wat ze kent is 'rechten' huurdersbond' enzovoort.

ik vrees dat ik met deze dame maandelijks zal moeten smeken om mijn geld en dit wekelijks controleren.
dit is uiteraard geen manier van doen. misschien dat ze niet eens wettelijk iets verkeerd doet omdat het net niet te gortig is, maar ik vind dit gewoon schaamteloos en vermoeiend!

ik wil haar zo snel mogelijk buiten, want dit is onuitstaanbaar!

iemand tips?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jul 2010 16:48

Elke keer dat ze haar contractuele verplichtingen niet nakomt een aangetekende brief sturen dat ze haar verplichtingen dient na te komen zoals overeengekomen.
Doe dat ongeveer voor zo'n zes maanden en vorder dan een ontbinding van de huurovereenkomst met een uithuiszetting als de wanprestatie zich blijft voordoen.

Een verhuurder die gedurende ruime tijd een betalingsachterstand van de huurder duldt en bovendien een afbetalingsplan aanvaardt kan zijn rechten om de overeenkomst wegens niet-betaling van de huurgelden te beëindigen op een later tijdstip niet meer inroepen. De Rechtbank van Eerste Aanleg in Antwerpen oordeelde in die zin (Rb. Antwerpen, 14 maart 2006, R.W. 2007-2008, 115)

Benedicte
Topic Starter

#3 , 03 jul 2010 17:04

bedankt voor de tip.
6 maanden zijn wel lang, misschien komt ze eerder tot inkeer ofwel vertrekt ze zelf als ze wat juridische hete adem in haar nek voelt.

enige waar ik bang voor ben is dat dit misschien tot meer balddadigheid zal leiden, en dat de staat van het appartement er alleen maar op achteruit zal gaan.

zou ik in de toekomst geen garantie kunnen inbouwen in de zin van
'loonfiche bezorgen' of meer waarborg vragen?
ik weet niet of ik dit wettelijk mag eisen, maar ik denk dat geen enkele wet me verbiedt om ernaar te vragen in elk geval. als iemand bereid is dit te doen, zou ik het document in kwestie al niet meer nodig vinden,maar iemand die ter kwader trouw is jaag ik er misschien wel mee weg.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 jul 2010 17:09

Zoals float zegt iedere keer aangetekend in gebreke stellen wegens het niet tijdig betalen van de huur zoals contractueel afgesproken. In ieder schrijven de huurster aanmanen onmiddellijk te betalen omdat u zich anders het recht voorbehoud verdere stappen te nemen zonder voorafgaandelijke waarschuwing. U dient uw zaak op te bouwen en kunnen aantonen dat u alle nodige stappen hebt ondernomen om de huurder te verplichten zijn contract na te komen.

digits

#5 , 03 jul 2010 19:28

ik weet niet of ik dit wettelijk mag eisen, maar ik denk dat geen enkele wet me verbiedt om ernaar te vragen in elk geval. als iemand bereid is dit te doen, zou ik het document in kwestie al niet meer nodig vinden,maar iemand die ter kwader trouw is jaag ik er misschien wel mee weg.
Dit mag u wettelijk niet doen. In praktijk doet (bijna) elke verhuurder dat helaas. Vraag is wat je er mee bereikt. Maar daarover is hier al een paar keer gediscussieerd, even zoeken en je vindt het wel terug :)

Vandebos

#6 , 03 jul 2010 22:25

Dit mag u wettelijk niet doen. In praktijk doet (bijna) elke verhuurder dat helaas. Vraag is wat je er mee bereikt. Maar daarover is hier al een paar keer gediscussieerd, even zoeken en je vindt het wel terug :)
talloze malen reeds aan bod gekomen. Kwestie blijft dat je dergelijke documenten mag vragen doch niet kan eisen. De kandidaat huurder heeft het recht te weigeren je deze documenten te overhandigen. Jij hebt het recht je huurder te kiezen op basis van je eigen criteria zolang deze niet racistisch of discriminatorisch van aard zijn.

Benedicte
Topic Starter

#7 , 03 jul 2010 23:09

ja ik ben inderdaad wat in het archief gaan spitten.
conclusie is inderdaad dat je beter een huurder hebt die laat of in stukjes betaalt dan helemaal niet.

ik ben misschien wat naief, maar ik sta nog altijd versteld van de onbeschaamdheid van sommige mensen.
als je een brood bij de bakker koopt, geef je toch ook geen 30 cent en zeg je dat je de rest de week nadien komt betalen? ik begrijp heel goed dat huurders goed beschermd moeten worden, maar ik ben echt geen 'evil' huisbaas.
alleen wat elementaire beleefdheid zou ik wel apprecieren.

wat bijkomende eisen betreft zoals loonfiche is het inderdaad logisch dat je dit niet kan afdwingen, maar als iemand er niet moeilijk over doet, en een ander wel, dan is dit misschien n klein hulpmiddel om het kaf van het koren te scheiden. of bijvoorbeeld aandringen op bestendige opdracht van de huur.
nogmaals, je kan het niemand verplichten, maar door hierop te hameren jaag je misschien mensen die het niet nauw nemen met afspraken weg.

bedankt voor alle tips!

JohnD

#8 , 04 jul 2010 16:13

Conclusie is inderdaad dat je beter een huurder hebt die laat of in stukjes betaalt dan helemaal niet.
Kan zo zijn, in elk geval herinner ik me de uitspraak van een vrederechter in Merksem die naar aanleiding van een verhuurder die kloeg omdat zijn huurder met dezelfde klachten kwam, dat zij (de verhuurder) reeds tevreden mocht zijn dat haar huurder uberhaupt reeds alle maanden betaalde.
Ik ben misschien wat naief, maar ik sta nog altijd versteld van de onbeschaamdheid van sommige mensen. Als je een brood bij de bakker koopt, geef je toch ook geen 30 cent en zeg je dat je de rest de week nadien komt betalen?
Die vergelijking gaat natuurlijk niet op. De bedragen liggen wel merkelijk hoger. Over het principe ben ik wel akkoord. Heel wat huurders bekijken het en zien of er bij het einde van de maand nog geld genoeg overblijft om de huur te betalen. Die instelling die een aantal huurders heeft is verkeerd.
Ik zou gewoon naar de vrederechter stappen., beginnende met een procedure in verzoening. Met een beetje geluk kom je een vrederechter tegen die het kontrakt in zijn/haar nadeel ontbind.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”