alimentatie aftrekken altijd mogelijk?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: alimentatie aftrekken altijd mogelijk?

#16 , 24 jun 2010 18:16

Wegens de niet betaling, voldoe ik niet aan de regelmatigheid van betaling die de fiscus vereist om de alimentatie in mindering te kunnen brengen.
Ik begrijp uw vraag niet. Als u niet betaalt valt er niets in mindering te brengen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 24 jun 2010 19:34

Ook zonder dat er een vonnis is kan onderhoudsgeld afgetrokken worden. De kinderen mogen geen deel uitmaken van uw gezin. Betaling moet regelmatig gebeuren.
ik heb altijd gehoord dat een vonnis of onderling akkoord bevestigd bij een notaris noodzakelijk is (maw: de ene moet het kunnen afdwingen van de andere) om aftrekbaar te zijn.

bovendien mag het niet over achterstalleng aan die betaald dienen te worden. terugbetalingen aan DAVO kunnen dus niet fiscaal afgetrokken worden.

Iemand mag me hier gerust op verbeteren, ik kan morgen eventueel eens kijken in de standaard almanak.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 jun 2010 22:56

In principe is voor de aftrek van onderhoudsgeld niet noodzakelijk dat er een vonnis is of een overeenkomst die bij notaris is vastgelegd.

Voor achterstallen geldt wel dat deze enkel aftrekbaar zijn als deze ontstaan zijn omdat het onderhoudsgeld door een rechterlijke beslissing meet terugwerkende kracht wordt vastgesteld.

Reclame

JPV

#19 , 25 jun 2010 07:49

In principe is voor de aftrek van onderhoudsgeld niet noodzakelijk dat er een vonnis is of een overeenkomst die bij notaris is vastgelegd.

Voor achterstallen geldt wel dat deze enkel aftrekbaar zijn als deze ontstaan zijn omdat het onderhoudsgeld door een rechterlijke beslissing meet terugwerkende kracht wordt vastgesteld.
tnx, net nagekeken, klopt idd.

lucgescheiden

#20 , 25 jun 2010 17:38

Wegens de niet betaling, voldoe ik niet aan de regelmatigheid van betaling die de fiscus vereist om de alimentatie in mindering te kunnen brengen.
Ik begrijp uw vraag niet. Als u niet betaalt valt er niets in mindering te brengen.
Ik bent veroordeeld tot het betalen van alimentatie;
het is niet omdat ik niet betaal, dat men dit niet zal komen invorderen.

Mijn vraag was eerder of het ineens betalen van een 'achterstand', ook aftrekbaar blijft...?
Dewelke hier enigzins reeds beantwoord blijkt.

Al blijf ik met de vraag steken bij; wat als er uit de vereffening en verdeling een andere afspraak komt dan wat het vonnis instelde? Of bijvoorbeeld in een beroepsprocedure... wordt het niet ontzettig lastig om voor de rechtbank aan te voeren dat je niet akkoord bent met de ingestelde alimentatie wanneer je ze toch reeds zou betaald hebben (wat enigzins mag duiden op het wel akkoord gaan)
Welke weerslag op de belastingen als de alimentatie inderdaad wordt verminderd met terugwerkende kracht?
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje

#21 , 28 jun 2010 08:32

Ik bent veroordeeld tot het betalen van alimentatie;
wordt het niet ontzettig lastig om voor de rechtbank aan te voeren dat je niet akkoord bent met de ingestelde alimentatie wanneer je ze toch reeds zou betaald hebben (wat enigzins mag duiden op het wel akkoord gaan)
Ik begrijp jouw vraag niet. Als je bent veroordeeld tot het betalen van alimentatie is er niets om mee akkoord te gaan, dan dien je gewoon de alimentatie te betalen.

lucgescheiden

#22 , 28 jun 2010 17:22

Klopt, echter men hoeft zich niet neer te leggen bij iets onhaalbaars dacht ik zo.

Bijtje

#23 , 30 jun 2010 08:34

Zou niet elke persoon dit dan kunnen zeggen die alimentatie dient te betalen ? Heb je al eens een advocaat geraadpleegd hierover ?
Klopt, echter men hoeft zich niet neer te leggen bij iets onhaalbaars dacht ik zo.

lucgescheiden

#24 , 30 jun 2010 11:22

Inderdaad elk één in mijn situatie zou dit kunnen zeggen.

Uit de schoolresultaten van mijn kinderen blijkt echter duidelijk dat mijn ex de opvoeding van onze kinderen alleen niet aankan.
Bovendien wilt ze op geen enkele manier ouderoverleg over deze problemen.
Voorbeeld: gisteren was het oudercontact, na dagenlang aandringen regelt ze twee aparte contact-momenten.
Van het bundeltje rapporten dat me werd voorgelegd, had ik gedurende het jaar slechts 1 te zien gekregen.
Telkenmale was het kind haar rapport 'vergeten' ...

Eén van de vonissen bepaalt dat zij dient te werken met een kinderrekening, die bestaat niet of krijg ik allesinds niet te zien.

Ex dient, eveneens volgens vonnis, de kinderen te brengen op zaterdag (2/12 regeling), we zijn bijna een jaar verder en zij bracht de kinder nog NOOIT.
Gewoonlijk komen de kinderen er pas tegen de middag, op eigen kracht, door.
Ik kan dan aan de huishoudelijke taken en het chauffeur-werk beginnen waardoor ik ook geen tijd overhou om me over hun schoolwerk te buigen.
Nochthans was het mijn ex die geheel het huwelijk de schoolbegeleiding naar mij toe schoof.

M.a.w. de rechtbank ontneemt me mijn ouderschap niet, maar maakt het mij gewoon onmogelijk om dit op te nemen.
Ex werkt elk overleg tegen en probeert de andere ouder onderuit te halen op alle gebieden.
Dit werkt niet en is ook niet leefbaar, daar werden al bewijzen genoeg van naar de procureur gestuurd.
Wanneer ik alimentatie betaal, kan ik tevens mijn advocaat ontslaan wegens niet meer betaalbaar.
Deze wilt blijkbaar de vereffening en verdeling wilt afwachten alvorens terug naar de rechtbank te stappen.
Drie kinderen zijn meerderjarig, één minderjarig waardoor de procedures dan ook nog eens kunnen verspreid en gerokken worden.
Allicht ook de bedoeling, daar ex enkel vrees blijkt te hebben dat de alimentatieplicht wordt omgedraaid

Ook al ben je dan wettelijk gescheiden, mag in enkel vaststellen dat de gezinsgijzeling blijft duren.

Terug naar “Echtscheiding”