te koop en geld moeten afgeven ??????

LDB
Topic Starter

te koop en geld moeten afgeven ??????

#1 , 25 jun 2010 16:14

Wanneer men een de zee op een camping staat en je wil je caravan verkopen dat moet je dit doen via de uitbater van de camping, ok geen probleem MAAR diezelfde uitbater vraagt wel commisie op de verkoop va je eigen caravan bv je verkoopt boven de 1000 euro dan geef je 12.5 % af ?? je krijgt dan ook geen bewijs dat je dat MOET afgeven kan dit wel is dat geen chatage of wat ook, want als je niet akkoord bent om af te geven aan de uitbater vlieg je er zo af. Ook bv iets kopen mag niet buiten de camping (waar is dan de consumente vrijheid) bv ik koop een paar dals of klikers of omheining nee dat mag niet u MOET dat kopen op de camping aan minstens 20% duurder (van de maffia gesproken) Ook kaj het gebeuren dat je zomaar plots een brief krijgt dat je van de camping moet ???? ik vraag me wel af waar je een stacaravan steekt ???
Waar kan men terecht tegen deze praktijken dit kan niet langer

dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 25 jun 2010 19:58

En dat staat allemaal in een overeenkomst?

-Kurt-

#3 , 18 okt 2010 23:42

In de Kempen krijgen we met dezelfde praktijken te maken. Een nieuwe camping-uitbater (door overname) die tot bijna 1000 euro kosten aanrekent bij de aan/verkoop van een eigendom tussen particulieren. Natuurlijk staat dat niet in een overeenkomst en de verhalen van mensen die geweigerd hebben te betalen en daarmee weg kwamen gaan rond. Kan zoiets in een nieuwe overeenkomst voor de bestaande eigenaars komen te staan?

Op de nieuwe facturen voor volgend jaar:
1. Een milieubelasting. Is het aan een camping-uitbater om belastingen te heffen? Het is niet dat die zullen doorgestort worden naar de overheid of zo, ze rekenen exact even veel aan op hun campings in België als in Nederland.
2. Electriciteit aan een halve euro per kWh én een "vast recht" dat toch wel erg bovengemiddeld is. Kan dat zomaar?
3. Zijn eigenaars van een 2e verblijf op een camping beschermd door bepaalde regelgeving? Kan een (nieuwe) eigenaar de jaarlijkse factuur van het ene op het andere jaar met 20% verhogen?

Reclame

roharro

#4 , 18 okt 2010 23:48

Voor campings geldt vrije prijsvorming net zoals voor hotels, pensions en verhuur van vakantiewoningen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

siesken

#5 , 19 okt 2010 11:29

Dat is overal zo en je kunt er niets aan doen,want anders mag je vertrekken.
Ze staan sterk en jij staat nergens.

-Kurt-

#6 , 20 okt 2010 12:18

Allereerst dank u voor de antwoorden.

Ondertussen heb ik enkele uurtjes google achter de rug en blijken de bovengenoemde praktijken wijd verspreid te zijn. De trend (vooral in Nederland?) lijkt zelfs huurcontracten (jaarlijks staangeld) op te zeggen en de optie te bieden op het "kopen" van je campingplaats (de grond dus). Uitbaters van recreatiegebieden zijn in dergelijke gevallen al eerder verdoken vastgedmakelaars lijkt mij. Nu wil het toeval dat de eigenaar/groep die de camping heeft overgenomen (en er een "vakantiepark" van heeft gemaakt) zich ook bezig houdt met vastgoed... Dus de vraag waar ik mee blijf zitten: Ben je op enige manier wettelijk beschermd aangaande een 2e verblijf? Daar worden belastingen voor betaald aan de lokale overheid maar in ruil heb je geen rechten? Of zie ik dat verkeerd?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 okt 2010 12:25

Wat voor een contract heeft U met de camping? Staat er een einddatum in of wordt het op één of andere manier elk jaar verlengd?

-Kurt-

#8 , 21 okt 2010 01:24

Een jaarlijks te betalen factuur voor de staanplaats is er wel maar een echt contract met bepalingen heb ik nooit gezien. Ook nu bij de overname niet. Ik denk niet dat dat zo uitzonderlijk is of wel? Maar het maakt mij dan wel rechten-loos? :(

LDB
Topic Starter

#9 , 11 nov 2010 17:22

Hoe kan het in deze tijd dat daar waar de werkman onmiddellijk wordt gestraft als hij iets doet buiten de bealsting om dat de campinguitbaters dit wel kunnen de belasting massaal ontduiken. Of zitten hier ook de gemeente voor iets tussen want uiteindelijk verdienen zij ook mee.

Terug naar “Andere”