Mijn vader is onlangs overleden en ikzelf ben kind uit zijn eerste huwelijk. Vader is hertrouwd onder het stelsel der scheiding van goederen. De overledene en zijn nieuwe echtgenote hebben in het huwelijkscontract aan mekaar gifte gedaan van - de man ten voordele van de vrouw van het grootste beschikbaar waarover de wet hem zal toelaten te beschikken op zijn sterfdag, en dit zowel in volle eigendom als in vruchtgebruik;
bijgevolg vervalt zijn nalatenschap als volgt: 1/4 volle eigendom en 3/4 vruchtgebruik aan zijn overledene echtgenote en 3/4 naakte eigendom aan zijn kinderen. Mijn vader heeft alles op naam van zijn nieuwe echtgenote gezet en dit, meer dan 10 jaar. Volgens de notaris zou ik, als kind uit een eerste huwelijk weinig/niets meer erven, enkel datgene hij op zijn bankrekening staat. Worden kinderen uit een eerste huwelijk niet meer beschermd? Ik versta dat de partner ook beschermd wordt, en daar ben ik mee akkoord, maar kan dit ten koste van de kinderen uit een eerste huwelijk?
Dank u voor uw raad.