Verzekering gebouw laat me in de kou staan

atene
Topic Starter

Verzekering gebouw laat me in de kou staan

#1 , 23 jun 2010 14:40

Dit is de situatie waarin ik verzeild ben geraakt:
Tijdens renovatiewerken legt chaper nieuwe chape op 22 januari (een vorstvrije dag deze winter!).
Bij vertrek van de bouwwerf laat zijn medewerker de garagepoort open staan.

Bij controle van de werf 5 dagen later (vroeger mocht er niet op de chape gelopen worden), staat de hele garage onder water en zijn alle daarin opgeslagen materialen voor inbouw beschadigd. Reden: watermeter bevroren en kapotgesprongen.

Geval werd aangegeven aan verzekering eigenaar gebouw (wij dus). Verzekering keert zich af van deze schade omwille van :
"De waarborg waterschade sluit schade veroorzaakt door bouw-, verbouw-, herstellings- of afbraakwerken aan of in het gebouw uit. Tenzij er kan bewezen worden dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen deze werken en de schade."

De chaper heeft dit geval ook aangegeven bij zijn verzekering en de expert is langsgekomen. Hij betwist de schuld van de chaper omdat hij geen schriftelijke verklaring heeft waarin de chaper bevestigt dat hij de garagepoort heeft laten opstaan en dat de schade daardoor veroorzaakt werd.
Volgens de expert moet mijn verzekeing uitbetalen en de schade daarna verhalen op de chaper.

Ik sta dus in de kou en wens graag advies over hoe ik dit best verder aanpak.
Dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jun 2010 10:06

Onderzoek vooraf zorgvuldig de tekst van uw verzekering ‘eigenaar gebouw‘.

"De waarborg waterschade sluit schade veroorzaakt door bouw-, verbouw-, herstellings- of afbraakwerken aan of in het gebouw uit. Tenzij er kan bewezen worden dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen deze werken en de schade."

Mijns inziens is het laten open staan van de garagepoort geen bouw-, verbouw-, herstellings- of afbraakwerk,ook al gebeurde dit door een aannemer van die werken,zodat er geen oorzakelijk verband zou zijn tussen die werken en de schade.

Verdedig dit standpunt schriftelijk tegenover uw verzekeraar en daag hem voor de rechter bij ontbreken van een afdoende antwoord.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Algemeen”