schenking

mariootje
Topic Starter

schenking

#1 , 06 jun 2010 16:19

bij overlijden wat dient men aan te geven als schenking :

stel ik heb een som geld gekregen via handgift en het is 1 jaar geleden en nog een som geld gekregen via handgift 5 jaar geleden

wat moet ik nu aangeven in de nalatenschap , de twee handgiften , ook al is die van 5 jaar geleden en moet men geen schenkingsrechten op betalen omdat men maar 3 jaar terugkeert en die van 1 jaar geleden waarop ik uiteraard schenkingsrechten zal moeten op betalen

of alleen de schenking van 1 jaar geleden en niet de schenking van 5 jaar geleden omdat ik daar toch geen schenkingsrechten moet op betalen ?
ben ik verplicht een nalatenschap in te dienen ook al dient de wettelijke erfgenaam er al een in , ik vermoed dat deze erfgenaam niet weet van de schenking aan me , en indien wel moet ik dan dubbel schenkingsrecht betalen of een boete ?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jun 2010 16:34

bij overlijden wat dient men aan te geven als schenking :

stel ik heb een som geld gekregen via handgift en het is 1 jaar geleden en nog een som geld gekregen via handgift 5 jaar geleden

wat moet ik nu aangeven in de nalatenschap , de twee handgiften , ook al is die van 5 jaar geleden en moet men geen schenkingsrechten op betalen omdat men maar 3 jaar terugkeert en die van 1 jaar geleden waarop ik uiteraard schenkingsrechten zal moeten op betalen

of alleen de schenking van 1 jaar geleden en niet de schenking van 5 jaar geleden omdat ik daar toch geen schenkingsrechten moet op betalen ?
ben ik verplicht een nalatenschap in te dienen ook al dient de wettelijke erfgenaam er al een in , ik vermoed dat deze erfgenaam niet weet van de schenking aan me , en indien wel moet ik dan dubbel schenkingsrecht betalen of een boete ?

mvg
Van de schenking van 5 jaar gelden moet u niets meer vermelden. Op de schenking van 1 jaar geleden moeten nu door u erfenisrechten worden betaald tenzij er reeds schenkingsrechten werden op betaald. Er moet slechts één gezamenlijke successieaangifte worden ingediend.
Indien de (enige?) wettelijke erfgenaam niets weet van die schenking is er dan wel iemand die er iets van afweet? Was het een schenking in cash.......,hebt u de ontvangen "weelde" tentoongespreid.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 06 jun 2010 18:57

U bent blijkbaar geen wettelijke erfgenaam van de overleden schenker.

Een schenking meer dan drie jaar geleden moet je idd niet meer vermelden aan de Registratie noch er successierechten op betalen.

Eigenlijk moet de wettelijke erfgenaam/amen er wel weet van hebben , van beide schenkingen. Want de fictieve massa moet terug worden samengesteld. Dit betekent : alles wat de overledene had bij overlijden , verhoogd met alle schenkingen die hij ooit heeft gedaan. Op basis van die fictieve massa wordt bepaald hoeveel hij mocht weggeven (aan niet-erfgenamen). Indien dus de twee schenkingen meer bedfragen dan dat toegelaten bedrag , kan de erfgenaam U verplichten een deel terug te betalen.

Begrepen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

lucgescheiden

#4 , 23 jun 2010 01:39

... terug komen aan de fictieve massa ... eventueel zelfs na herwaardering, meende ik.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 23 jun 2010 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

wanton

#5 , 23 jun 2010 14:33

Voor schenkingen in geld blijft de nominale waarde van het bedrag behouden : 25.000 € blijft 25.000 €.
Voor onroerende goederen bestaat die herwaardering wel : toestand van het ogenblik van schenking , waarde op moment van overlijden van schenker.
Toet-anch-Amon

lucgescheiden

#6 , 23 jun 2010 16:07

wat als die geldelijke schenking gediend heeft voor het uitkopen van ex-partner?
uiteindelijk zal die dus geïnvesteerd zijn geweest in onroerend goed, zijnde de voormalige woning...

wanton

#7 , 23 jun 2010 16:59

Luc ,

als dat gebeurd is heeft die ex geen verhaal op wat dan ook. Dan is het huis overgekocht. En heeft de begunstigde van de schenking het geld omgezet in de eigendom (alleen) van het onroerend goed.
Toet-anch-Amon

lucgescheiden

#8 , 23 jun 2010 17:48

Het gaat in dit geval niet over de ex.
Echter wel over de herwaardering van de schenking en het terugkomen aan de fictieve massa.

Na overlijden van één van de ouders werd een akte van nalatenschap opgesteld.
Hierin werden aandelen opgenomen.
Wanneer de aandelen onder de erfgenamen worden verdeeld, blijkt dat
één van de erfgename zijn gedeelte reeds jaren eerder heeft verkregen.
Dit naar aanleiding van een echtscheiding, gelden die aldus door deze erfgenaam werden gebruikt voor het uitkopen van de ex.

Enerzijds werd deze 'gift' dus afgedaan als een gelijk deel in de opgegeven aandelen.
Anderzijds werd er nooit een herwaardering verrekend op de reeds gedane schenking, laat staan dat er schenkingsrecht op werd betaald.

De handelende notaris wijst echter elke verantwoordelijkheid af, door te stellen dat; hij enkel registreert wat de erfgenamen komen melden...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”