Als vruchtgebruiker heeft mijn vader 2 jaar vóór zijn dood (zonder mijn medeweten) een 9-jarig huurcontract laten opmaken bij een notaris ten voordele van mijn stiefmoeder (niet-gehuwd) op een eigendom waarvan ik naakte eigenaar was en ondertussen dus volle eigenaar geworden ben.
In dat contract verklaart mijn vader “het bedrag van de huur voor de totale periode van de huurder (=stiefmoeder) ontvangen te hebben voor het verlijden dezer akte waarvan kwijting en ontlasting”. Het contract vermeldt natuurlijk ook dat de verhuurder afziet van elke mogelijkheid tot opzeg van het contract.
Na het controleren van de rekeningen van mijn vader zie ik dit bedrag nergens opduiken.
Conclusie: als eigenaar moet ik mijn stiefmoeder nog 7jaar gratis laten wonen in mijn eigendom.
Wat zijn mijn rechten om harde bewijzen te vorderen dat het huurbedrag daadwerlijk ooit betaald geweest is? Kan mijn stiefmoeder gewoon beweren dat ze af en toe een beetje handje contantje betaald heeft? Bij wie ligt de bewijslast?