alimentatie dekt de kosten van de studie niet meer

marcel10
Topic Starter

alimentatie dekt de kosten van de studie niet meer

#1 , 06 jun 2010 20:38

Hallo,
Mijn stiefdochter ( 19 ) die ik ten laste heb studeert bij de hoge school Karel De Grote in Antwerpen.
Mijn vrouw ontvangt van haar ex 205 euro per maand alimentatie.
De akte die bij de scheiding is overeengekomen verklaart dat de vader geen extra kosten kan aangerekend worden. Zowel medisch als voor de schoolopleiding.
Ik zelf kom boven het beroepsinkomen uit om een beurs voor haar aan te vragen.
Mijn vrouw en ik zijn van mening dat haar ex hiervoor ook een extra bijdrage moet geven, het is ook zijn dochter die hoge studies volgt.
Hij betwist natuurlijk het bedrag maar dit is te bewijzen op factuur.
Onze factuur is nu voor het eerst jaar om en bij de 3000 euro.

De vraag is : hoe kan ik of mijn vrouw toch nog vergoed worden door de vader van ons dochter?
Is er een instantie waar wij bij terecht kunnen?

Marcel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 14 jun 2010 19:28

Mogelijk kan het OCMW u met deze vraag eerder helpen.

Maar uit uw vraag meen ik te mogen verstaan dat:
U zelf een behoorlijk loon hebt, gezien u geen recht hebt om een studiebeurs te bekomen,
Dat uw echtgenote het voorrecht heeft om haar dochter bij haar te houden.
Dat de alimentatie de bijdrage is van de vader en dat deze op jaarbasis slechts 540 euro afwijkt van de hoge schoolkosten.
Tevens wordt niet weergegeven hoeveel kindergeld er wordt getrokken, noch of deze meerderjarige inkomsten bekomt uit vakantiejob of iets dergelijks.

Mocht het OCMW al schikkelijk zijn om voor uw stiefdochter te willen opkomen, meen ik dat deze tussenkomst toch op de ouders zal worden verhaald...

Waarom de vader dan niet vriendelijk verzoeken om de volgende twee jaren de 270,00 euro (de helft van deze 540,00 euro)
op haar spaarboekje te storten?
Denkt u dat een vrederechter iets anders zal uitspreken?
Wat gaan beide partijen kwijt zijn indien daar advocaten voor worden ingeroepen?
Als de vader nu reeds het bedrag aanvecht, moet je, mijn inziens al geen uitspraak verwachten alvorens dochterlief is afgestudeerd. En welke spanningen gaat dit voor uw stiefdochter teweeg brengen?

Al is dit geen juridisch advies, veel succes!
Handige documenten voor Personenrecht

chris2

#3 , 15 jun 2010 13:53

steeds wederkerende problematiek..Vader betaalt alimentatie voor kind. Per overgang mag herziening aangevraagd worden dus van kleuteronderwijs naar lager, van lager naar middelbaar en van middelbaar naar hoger.... Alhoewel ik denk dat dit voorbijgestreefd is...Verzoekschrift indienen met de nodige bewijsstukken...
Het is natuurlijk de vraag of de vader al dan niet kan betalen hé...

Reclame

marcel10
Topic Starter

#4 , 15 jun 2010 20:27

Bedankt alvast voor de reacties,

Inderdaad is het zo dat als je er een advocaat opzet je het voordeel kwijt bent aan de kosten.

@ lucgescheiden, als je ervan uitgaat dat de alimentatie is berekend om een bepaalde levensstandaard te garanderen zonder schoolkosten,( zo in de akte )
hoe kan dan de regel bestaan van 540 euro?
En waarom wordt er rekening gehouden of het kind inkomsten heeft, dat voor eigen gebruik dient? ( als jobstudent )
tja, die juridische materie, ik kan niet zeggen dat ik er gelukkiger van wordt.

Marcel.

lucgescheiden

#5 , 16 jun 2010 22:00

Marcel,
Ik ben geen jurist en het feit dat ik hier terecht kom, mag je overtuigen dat ook ik niet akkoord ga met wat rechtbanken allemaal durven uitspreken als vonnis.

Als jij echter juridisch advies vraagt voor iets waar je zelf van zegt geen voordeel uit te kunnen halen via de rechtbank. dan is dat de enige reden van mijn reactie.
Het lijkt me; dat je probleem gemakkelijker oplosbaar is door met tegenpartij te communiceren over de belangen van jullie dochter, dan dergelijk iets te probereb af te dwingen.

Wat eventuele inkomsten uit vakantiejob betreft, ik meen dat je als meerderjarige ook wel enige plichten hebt t.o.v. je ouders.
Als zij het moeilijk hebben om rond te komen dan dien je daar eveneens respect voor te tonen.
Of hier omtrent enige wetgeving bestaat; weet ik niet en speelt naar mijn gevoelen ook geen rol.
Ik kom zelf uit een groot arbeidersgezin, waar mijn ouders het nooit breed hadden, een steentje bijdragen vanuit occationele inkomsten als schoolplichtige was daar niets abnormaals. Het deed je als jongere inzien hoe snel iets is uitgegeven waar je uren hebt voor moeten werken.
Dus eerder een opvoedkundig gegeven dan een straf.

mvg,
luc
Handige documenten voor Personenrecht

marcel10
Topic Starter

#6 , 21 jun 2010 21:07

@lucgescheiden,

Dat klopt wat je zegt, bedankt voor de reactie.

Marcel.

Terug naar “Echtscheiding”