pfff lang verhaal>
15 jaar geleden is mijn grootvader overleden, mij vader is enige zoon.
Omdat mijn grootvader gehuwd was met zijn 2e echtgenote had zij vruchtgebruik van al de eigendommen. D.w.z. dat er niets verkocht kon worden zolang zij niet overleden was. Mijn vader is dan 1/4 eigenaar van naakte eigendom of zoiets. Als de 2e echtgenote komt te overlijden, dan wordt die erfenis terug herbeken, dan gaat de helft naar mijn grootvader zijn erfgenamen (mijn vader) en de helt van de 2e echtgenote naar haar erfgenanen (?).
Nu is die dame eind in de 80 en verneemt mijn vader dat zij in een rusthuis zit (wij weten niet wat er al die jaren met de eigendommen is gebeurd, verhuurd???) nu is er een familielid dat nu bij de vrederechter een aanvraag tot voorlopig bewindvoerder heeft aangevraagd. Ook ditzelfde familielid heeft aan de notaris gevraagd om nu al de eigendommen te verkopen (geld voor het rusthuis, ???? er is echt geld genoeg!).
Voor mijn vader is dit niet zo goed: als de 2e echtegnote overleden is, is de helft van alles voor hem. als alles nu verkocht wordt is maar 1/4 voor hem en gaat dat familielid met 3/4 aan de haal.
Ik vind dit ten eerste zeer erg voor mijn vader, ook betreur ik het dat dit nooit de bedoeling is geweest van mijn grootvader. Ik kan begrijpen dat er veel achterpoortjes zijn en dit zal er één van zijn, maar nu zoveel verloren laten gaan, aan iemand die zomaar aan de vrederechter een soort van voogdijschap kan aanvragen lijkt me niet logisch.
Verder vind ik het raar dat het ene eigendom openbaar verkocht wordt en het ander uit de hand (omdat een buur interesse heeft, (lees de buur betaald waarschijnlijk een groot stuk in zwart geld waar mijn vader niks van te weten komt))
Wat kan mijn vader hiertegen ondernemen?
Kan hij zich borg stellen voor de rekening van het rusthuis?
Kan hij eisen om zelf de eigendommen te laten schatten?
Heeft hij voorrecht van aankoop?
Kan hij de verkoop weigeren?
Kan hij verplicht worden tot verkoop?
Enkele duidelijke antwoorden zouden echt van harte welkom zijn!
Op voorhand bedankt
Boyke