terugvorderen onderhoudsgeld bij veranderen domicilie.

paepken
Topic Starter

terugvorderen onderhoudsgeld bij veranderen domicilie.

#1 , 08 jun 2010 09:37

Hey, augustus 2010 heeft mijn ex mijn dochter bij mij gedumpt na een hevige ruzie tss haar en mijn dochter. Aangezien ik het wispelturig karakter van mijn dochter ken heb ik niet direct een adreswijziging doorgevoerd. Na 2 maand leek het mij toch oprecht dat ze bij bij inwoonde. Ik heb dus in oktober de adresveranderng doogevoerd. Een grote blunder!!!!!! Ondertussen bleef ik onderhoudsgeld betalen.(400euro.) Het onvermijdelijke gebeurd: het blijkt dat er meer aan de hand was. ongewenst zwanger. Enfin, na dit euvel ook te hebben opgelost, breekt de hel los. De situatie wordt onhoudelijk en door manipulatie van ex verlaat mijn dochter weer mijn woonst en vertrekt terug naar mijn ex. Ondertussen waren regelingen getroffen voor kindergeld e.d. NU DE HAMVRAAG: weet iemand of ik voor de maanden dat mijn dochter bij mij inwoonde het onderhoudsgeld kan terugvorderen en eventueel zelf recht heb op een vergoeding?????
Ik weet het echt niet meer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 21 jul 2010 02:13

Wat betreft de kinderbijslag: minderjarige kinderen opvoeding in co-ouderschap (of gezamelijke uitoefening van het ouderlijk gezag).
Uitbetaling aan de vader wanneer de kinderen bij hem gedomicileerd zijn.

Voor de andere maanden dient u:
ofwel verzet aan te tekenen bij de vrederechter (advocaat niet nodig)
ofwel via de Arbeidsrechtbank, maar dan zal mogelijk het bedrag veranderen(!)
Bron: Partena
Het betalen van alimentatie is gebaseerd op wetsartikel: ‘De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.’
Een rechtbank bepaald wat de rechthebbende moet verkrijgen, echter niet wat de rechthebbende zelf moet bijdragen aan al deze kosten.

- Gezien de rechtbank u geen stavingscijfers gaf als verantwoording inzake; hoe zij tot uw 400,00 euro alimentatie kwam, werd er ook geen bewijs geleverd van enige evenredigheid, mijn inziens (als niet-jurist) -
Dit maakt tevens dat u er het raden naar hebt; welk bedrag dat u van haar mag eisen per maand om jouw alimentatie gelijk te trekken tot de uitgaven inzake de effectieve kosten.

Al bied je dit wel de kans om de reële kosten zelf eens in kaart te brengen, alsook de mogelijkheid om de door jou te betalen alimentatie in vraag te stellen (al lijkt me dat je dit best eerst navraagt bij een fiscalist, gezien de aftrekbaarheid van alimentatie)
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”