beding van terugname

nie
Topic Starter

beding van terugname

#1 , 05 jun 2010 14:56

Korte situatieschets: ik ben weduwe en vruchtgebruiker van de woning waarvan mijn twee kinderen Blote Eigenaar zijn. Op de bank staat ook nog een aardig bedrag, afkomstig uit de groepsverzekering van overleden echtgenoot. Als ik overlijd, en de kinderen verkopen de woning, dan erven ze dus allebei en aardig "potje". Dat blijft ook "eigendom" van hen zelfs als ze geen huwelijkscontract hebben. Maar als zij het geld stoppen in de woning, die ze samen met hun partner hebben, dan wordt dat gemeenschappelijk. Stel dat ze nadien scheiden, dan wordt alles netjes verdeeld en gaan mijn schoonkinderen met de helft van hun partners geld "lopen". Dat wil ik niet. Op welke manieren kan dat geregeld worden? Enkel met beding van terugname in huwelijkscontract? Of volledige scheiding van goederen? Zijn er andere mogelijkheden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 jun 2010 09:42

Wanneer ’zij het geld stoppen in de woning‘ en dit ook bewijzen dan geldt in het wettelijk huwelijksvermogensstelsel bij afwezigheid van contract : “Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen...gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”