Situatie: ik heb samen met mijn vriend een huis gebouwd (mijn aandeel 58% - zijn aandeel 42%)
Bij het opmaken van ons testament willen we in plaats van levenslang vruchtgebruik aan de overlevende, het recht van gebruik en bewoning toekennen.
Geen vruchtgebruik omdat: wanneer mijn partner na mijn overlijden beslist om (i) het huis toch te verkopen of (ii) mijn erfgenamen uit te kopen, wil ik dat mijn volledige aandeel toekomt aan mijn erfgenamen, zonder dat hier eerst nog het vruchtgebruik van wordt afgetrokken.
Recht van gebruik en bewoning: kan iemand mij bevestigen of in het geval dat (i) mijn partner beslist het huis toch te verkopen of (ii) mijn erfgenamen uit te kopen, er van het aandeel van mijn erfgenamen dan niets wordt afgetrokken voor dit recht van gebruik en bewoning (zoals bij vruchtgebruik het geval is) ?
Recht van gebruik en bewoning: kan dit ook worden toegekend in geval van wettelijk samenwonen / huwelijk? Ik heb eens ergens gehoord dat wanneer je wettelijk samenwoont of gehuwd bent, de langstlevende partner automatisch het vruchtgebruik over de gezinswoning en de daarin aanwezige huisraad geniet. Dit vruchtgebruik zou behoudens zijn akkoord niet omzetbaar zijn. Moet dit dan nog eens in een afzonderlijk akkoord worden vastgesteld?
Recht van gebruik en bewoning: kunnen mijn wettelijke erfgenamen dan toch nog beslissen om mijn partner uit het huis te zetten? Hoe kan ik dit voorkomen?
Alvast bedankt!
Bianca