jobkorting

BREBO
Topic Starter

jobkorting

#1 , 31 mei 2010 15:30

Hey,

In 2009 was er in februari en mei een jobkorting. Ik werkte toen als interimmer bij adecco en die betaalden dit niet uit. Volgens adecco ging dit afgetrokken worden van de belastingsaangifte 2010.

Nu is m'n vraag of dit automatisch gebeurd (wat dan uiteraard zal "vergeten" worden door de fiscus), of je dit ergens moet invullen op de balastingsaangifte?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 31 mei 2010 16:00

Iedere inwoner van een gemeente van het Vlaamse gewest , die onderworpen is aan de personenbelasting en een inkomen uit activiteiten ( werk, dus niet werkloosheid , ziekengeld , pensioen) van minstens 5500 € heeft automatisch recht op de forfaitaire Vlaamse korting.
Die bedraagt dit aanslagjaar 2010 : 300 € indien totale inkomen onder 22000 € ; 250 € indien inkomen erboven.

Ge moet daar niets voor invullen op uw brief en de administratie zal dat niet vergeten!

Alles gebeurT automatisch.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

BREBO
Topic Starter

#3 , 31 mei 2010 16:15

Weet je zeker dat dit over de jobkorting 2009 gaat? Als ik me goed herinner was het 250 a 300 euro in februari en 50 a 100 euro in mei 2009.
Het merendeel van de werkende bevolking heeft deze onmiddelijk gekregen dmv vermindering van de bedrijfsvoorheffing, ik dus niet.

Waar heb je deze informatie gevonden?

ps: sorry voor de dt-faudt :oops:

Reclame

wanton

#4 , 31 mei 2010 17:07

Misschien was je op het moment dat die verrekend werd niet aan het werk. Misschien dacht het interim kantoor dat je niet aan 5500 € zou komen , omdat je slechts sporadisch werkte.

In alle geval , indien je voldoet aan de bepalingen ( minstens 5500 € bruto inkomsten als loon voor verrichte arbeid , zal je op je volgend aanslagbiljet een ' Vlaamse korting' zien. Slechts op die manier wordt ze definitief toegekend. Iemand die ze onterecht zou gekregen hebben via zijn loon vorig jaar , betaalt ze terug via zijn aanslagbiljet. De verrichting vorig jaar in mei , was slechts een 'voorschot'.
Toet-anch-Amon

BREBO
Topic Starter

#5 , 31 mei 2010 17:29

Misschien was je op het moment dat die verrekend werd niet aan het werk. Misschien dacht het interim kantoor dat je niet aan 5500 € zou komen , omdat je slechts sporadisch werkte.
Waar haal jij dit vandaan?

Ik ben beginnen werken in oktober/november 2008, begin januari 2009 1 week werkloos (tussen 2 jobs) en sindsdien tot op heden onafgebroken gewerkt.

In post nr1 kan je trouwens lezen dat ik in februari 2009 als interimmer werkte...

wanton

#6 , 31 mei 2010 18:45

Gevonden op de pagina 'belastingen' van de site 'Vlaanderen' :

Voor uitzendkrachten en interimarbeiders geldt een beperkte bedrijfsvoorheffing van 11.11 %. In dat geval wordt de Vlaamse korting bij de eindafrekening toegekend en niet via de bedrijfsvoorheffing.
Wordt wel de gewone bedrijfsvoorheffing toegepast , wordt de jobkorting wel verrekend via de bedrijfsvoorheffing
.

Adecco had dus gelijk.

Neem van mij gerust aan dat uw afrekening van de belastingen een korting zal worden toegekend.
Toet-anch-Amon

BREBO
Topic Starter

#7 , 01 jun 2010 04:58

Ik zal het u binnen een paar maand zeggen als het niet zo is :wink:

Bedankt voor de hulp.

BREBO
Topic Starter

#8 , 01 jun 2010 15:44

Wanton,

ik heb daarnet m'n belastingen laten berekenen op tax-on-web, en zoals ik al verwachtte staat er niets bij van belastingvermindering vanwege jobkorting. :cry:

wanton

#9 , 01 jun 2010 20:10

Heeft dit te maken met het feit dat de jobkorting alleen van toepassing is binnen het Vlaamse gewest?

U woont toch niet in Brussel?

Doe de berekening eens via de site van Dexia of de Tijd.
Is het belastbaar beroepsinkomen uit wedden en lonen meer dan 5500 €?

Dan heeft U er recht op , ik blijf erbij!
Toet-anch-Amon

BREBO
Topic Starter

#10 , 02 jun 2010 01:51

Ik woon niet in brussel (Vlaanderen dus) en had vorig jaar meer dan 5500euro.

GEERT123

#11 , 09 jun 2010 11:50

Ben in hetzelfde geval. Ziek geweest in de eerste jaarhelft van 2009.
Inderdaad bij aangifte via Tax on web zie je hiervan niets op de berekening. Volgens alle bronnen die ik tot hiertoe vond zal het wel op de afrekening komen. Tax on web verwittigt dat de eindafrekening kan verschillen van het getoonde resultaat op het scherm. Laat ons hopen dat het goed komt.... Ik stel mij wel de vraag hoe FOD-Fin.(Federaal) zal te weten komen aan wie ze dit (Vlaamse geld!) nog moet betalen?

wanton

#12 , 09 jun 2010 19:06

Iedere inwoner van een gemeente van het Vlaamse gewest , die onderworpen is aan de personenbelasting en een inkomen uit activiteiten ( werk, dus niet werkloosheid , ziekengeld , pensioen) van minstens 5500 € heeft automatisch recht op de forfaitaire Vlaamse korting.
Die bedraagt dit aanslagjaar 2010 : 300 € indien totale inkomen onder 22000 € ; 250 € indien inkomen erboven.

Ge moet daar niets voor invullen op uw brief en de administratie zal dat niet vergeten!

Alles gebeurt automatisch.
Hierin staan de voorwaarden vermeld.

Mijn belastingprogramma geeft wel de verrekening van de 'forfaitaire korting van het Vlaamse Gewest'.

Nogmaals , reken er maar op dat U het zal krijgen!
Toet-anch-Amon

Noushka

#13 , 19 jun 2010 14:07

Hallo, ik kom voor de eerste keer op dit forum en had het beter vroeger leren kennen. Dan had ik mij ook zo geen zorgen hoeven te maken over de jobkorting. Hetgeen Wanton zegt is volledig correct, ik heb er zelf lang over gedaan om dit uit te pluizen.

Op mijn werk trekken ze van mijn loon nooit bedrijfsvoorheffing af, ze zeggen dat dat niet anders gaat. Ik heb hierover al dikwijls mijn ongenoegen laten blijken want het is niet leuk op het einde van het jaar al die te betalen belasting samen in de bus te krijgen :twisted: Dus, vermits ik geen bedrijfsvoorheffing heb, voor mij ook geen jobkorting in februari.

Maar kunnen jullie dat niet zien in het vorige aanslagbiljet ? Bij mij staat daar de Vlaamse korting van 200 € duidelijk op (ik werk halftime). Komt daar dan nog eens bij dat mijn franstalige personeelchef mij altijd vies bekeek als ik over die jobkorting ging zagen want zelf hebben zij die niet :) .

Wanton, bedankt voor de goede uitleg en de bevestiging.

GEERT123

#14 , 12 nov 2010 22:41

Zoals gevreesd... op mijn Aanslagbiljet staat helemaal niets vermeld over de Vlaamse jobkorting die automatisch gign verrekend worden. Tax on web berekening had er ook al geen rekening mee gehouden. Heb alleen Belast.krediet lage activ.ink -364 EUR. Mijn belastbaar inkomen was iets meer dan 15.000 EUR en ik heb in 2009 de jobkorting niet ontvangen aangezien ik toen in ziekteverlof was.
Wat moet ik nu doen?

wanton

#15 , 13 nov 2010 11:58

De Vlaamse jobkorting wordt toegekend aan alle inwoners van het Vlaamse gewest die een inkomen uit activiteit hebben. Indien U dus in 2009 alleen een ziektevergoeding heeft ontvangen - en geen loon- komt U niet in aanmerking.
Heeft U een bedrag in code 1250?
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”