Eenmanszaak beginnen of niet?

Maxke
Topic Starter

Eenmanszaak beginnen of niet?

#1 , 25 mei 2010 09:59

Besten,

Het lijkt voor velen hier waarschijnlijk een belachelijke vraag, maar toch ga ik ze stellen.
Heeft het zin (lees: is het financieel haalbaar) om een eenmanszaak te beginnen als ik bruto 3000 euro/ maand zou verdienen? Mijn enige opstartkost zou een computer (800 euro) en een paar boeken (totaal 800 euro) zijn.

Ik zou dus ongeveer 36000 euro aan inkomsten hebben - 1600 euro kosten
Dit heb ik hier gelezen:
Van 0 tot 7 420 euro 25 %
Van 7 420 tot 10 570 euro 30 %
Van 10 570 tot 17 610 euro 40 %
Van 17 610 tot 32 270 euro 45 %
Meer dan 32 720 euro 50 %

Betaal ik 18000 euro belastingen op 36000 euro
of 1855 (1ste schijf) + 945 (2de schijf) + 2816 (3de schijf) + 6597 (4de schijf) + 3280 (laatste schijf) = 15493 euro ?

De sociale zekerheid bedraagt 2500 euro/ jaar in de beginjaren? Kan ik die
inbrengen als kosten (dus dan betaal ik op 36000 euro - 2500 euro belastingen?)

mvg,

Max

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MadMax

#2 , 25 mei 2010 20:04

Zijdelingse opmerking: het lijkt me zelfs aangewezen om het bedrag van je sociale zekerheidsbijdragen reeds te betalen op basis van je daadwerkelijke inkomen. Het klopt inderdaad dat dit in je eerste jaren 2500/jaar zou kunnen zijn (ongeveer), maar je krijgt dan wel na 3 jaar een herberekening. Dat laatste is niet aangenaam, indien blijkt dat je dan een enorme bijkomende betaling zal dienen te verrichten.

Verder dien je het bedrag inderdaad per schijf te berekenen. Je betaalt dus niet 50% van 36.000 EUR, maar een percentage per schijf. Zal niet veel schelen helaas ;-)

Maxke
Topic Starter

#3 , 25 mei 2010 22:55

Bwa... 2507 euro... is toch een verschil.
Zijn dit dan al alle kosten?
Mag je verschillende verzekeringskosten aftrekken van je belastbaar
inkomen (aftrekken)?

Dank bij voorbaat,

Max

Reclame

digits

#4 , 26 mei 2010 12:37

Bwa... 2507 euro... is toch een verschil.
Zijn dit dan al alle kosten?
Mag je verschillende verzekeringskosten aftrekken van je belastbaar
inkomen (aftrekken)?

Dank bij voorbaat,

Max
sociale bijdragen zijn 100% kosten. verzekeringen: hangt af van het doel. ik dacht dat familiale en hospitalisatieverzekeringen GEEN kosten zijn, dat is volledig van je nettoloon te betalen. Verzekeringen die gerelateerd zijn aan je beroep (gewaarborgd inkomen,...), zijn wel als kost in te brengen.

Tip: zoek een boekhouder, die spaart je heel wat uit. Ben je van de regio Aalst/Dendermonde ?

Maxke
Topic Starter

#5 , 27 mei 2010 07:06

Hoeveel vraagt die boekhouder uit Aalst/Dendermonde mss?

Maar dus euh.... de oorspronkelijke vraag werd positief beantwoord?

Maxke
Topic Starter

#6 , 30 mei 2010 18:13

Besten,

Ik heb me wat verdiept in de materie van sociale bijdragen voor zelfstandigen.
In de praktijk worden sociale bijdragen berekend volgens het netto inkomen van drie jaar terug.

Dit lijkt me vervelend :)... Stel dat je drie jaar eerder een hoog netto belastbaar inkomen had,
op dit moment de motor van de onderneming sputtert. Dan verdien je minder én moet je meer
sociale bijdragen betalen... dat leidt toch tot een amplificatie van zeer sombere jaren?

Nog een vraag: waar kan ik de coëfficiënt, waarmee je je netto belastbaar inkomen mee moet vermenigvuldigen,
die jaarlijks bij KB wordt vastgesteld (om de werknemers niet te benadelen) vinden?

Dank bij voorbaat,

Maxke

Maxke
Topic Starter

#7 , 31 mei 2010 20:55

Nog een vraag.... alhoewel het voelt alsof ik een monoloog voer :)

Stel dat ik les geef en daar 40 euro voor vraag. Moet de klant voor die les
daar nog 21% btw bijbetalen?

bartvdv

#8 , 31 mei 2010 21:15

In principe moet je voor "leveringen van goederen en diensten" btw aanrekenen. Voor privélessen geldt 21% btw. Lesgeven is alleen vrijgesteld van btw als de lessen in het kader van een erkende opleiding worden gegeven.

Vergeet ook niet dat je naast je sociale bijdragen ook een éénmalige taks (met dank aan J.L. Dehaene) moet betalen van ongeveer 314 euro geïnd door het sociaal verzekeringskantoor waarbij je aangesloten bent.

Sinds vandaag bestaat - de volgens mij bedrieglijk gevaarlijke - nieuwe vennootschapsvorm s-bvba.

En sociale zekerheidsbijdragen worden inderdaad berekend op je loon van drie jaar geleden. Draag je te weinig af dan krijg je een ontzettend hoge factuur voorgeschoteld; of gaan de zaken minder goed tot slecht, dan mag je nog altijd de sociale zekerheidsbijdragen van drie jaar geleden ophoesten.

Het lijkt mij toch beter dat je een keer met een boekhouder gaat praten.

Maxke
Topic Starter

#9 , 31 mei 2010 22:23

Waarvoor dient die "éénmalige taks" van Jean-Lucske zogezegd? Heb daar nog nooit iets over teruggevonden.

Ik ga zeker eens met een boekhouder praten, maar dat houdt me niet tegen om hier al wat vragen te stellen hé! :)

Het is met de btw bijgerekend dus toch zo: als ik 40 euro per uur wil verdienen moet ik 48,4 euro per uur vragen?

Dan is mijn volgende vraag:) (dank u allen voor het geduld): kunnen ouders van leerlingen (of leerlingen zelf)
op één of andere manier deze kost inbrengen in HUN belastingsaangifte?

Dank!

Maxke
Topic Starter

#10 , 07 jun 2010 12:49

Iemand?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”