kan de tegenpartij een offerte ongedaan maken ?

A'ntje
Topic Starter

kan de tegenpartij een offerte ongedaan maken ?

#1 , 26 mei 2010 15:01

Eind vorig jaar hebben we met een schrijnwerker (kleine zelfstandige) een overeenkomst gesloten voor het plaatsen van een uitgewerkte wand in de woonkamer. Ontwerp, opmeten, kiezen van materialen, kleuren, bestelling inbouwcassette ... alles werd gekozen en overeengekomen. De datum van uitvoering werd niet schriftelijk vermeld maar op zijn vraag zijn de werken vroeger gestart (afbraak schouw, nieuwe vloer, plafond enz.). Op het ogenblik zoals voorzien (met een marge van enkele weken, 't is niet de bedoeling dat alles direct op commando uitgevoerd wordt) houdt hij ons aan het lijntje ... Een concrete datum van uitvoering kan en wil hij ons niet bevestigen, zelfs niet de maand waarin de werken wel zouden uitgevoerd worden. Blijkbaar heeft hij plots grote contracten kunnen binnenhalen en heeft hij geen interesse om nog voor particulieren te werken. Telefonisch heeft hij -op korte en onbeleefde manier - laten weten dat we onze plannen mochten weggooien omdat hij daar toch geen tijd meer voor heeft...

De offerte verwijst naar de algemene voorwaarden op de ommezijde maar de printer kon blijkbaar geen recto verso aan... dus ik heb geen algemene voorwaarden ...

Wat kan je doen tegen dergelijke éénzijdige verbreking van een ondertekende offerte ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 26 mei 2010 17:38

Als jullie een schriftelijk akkoord hebben voor wat betreft de uitvoering en de prijzen vermeldt in de offerte en er dus een bestelling is uit voortgevloeid, dan kan je de schrijnwerker schriftelijk in gebreke stellen, alsnog een datum proberen vast te leggen en bij ontstentenis daaraan, dagvaarden en een schadevergoeding eisen (verloren tijd, opnieuw iemand zoeken, ...).

Net zoals een klant niet zomaar een bestelling kan annuleren, kan de schrijnwerker dat ook niet ongestraft doen. Het hangt er dus vanaf hoever jullie het willen drijven.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 mei 2010 17:41

Eind vorig jaar hebben we met een schrijnwerker (kleine zelfstandige) een overeenkomst gesloten voor het plaatsen van een uitgewerkte wand in de woonkamer. Ontwerp, opmeten, kiezen van materialen, kleuren, bestelling inbouwcassette ... alles werd gekozen en overeengekomen. De datum van uitvoering werd niet schriftelijk vermeld maar op zijn vraag zijn de werken vroeger gestart (afbraak schouw, nieuwe vloer, plafond enz.). Op het ogenblik zoals voorzien (met een marge van enkele weken, 't is niet de bedoeling dat alles direct op commando uitgevoerd wordt) houdt hij ons aan het lijntje ... Een concrete datum van uitvoering kan en wil hij ons niet bevestigen, zelfs niet de maand waarin de werken wel zouden uitgevoerd worden. Blijkbaar heeft hij plots grote contracten kunnen binnenhalen en heeft hij geen interesse om nog voor particulieren te werken. Telefonisch heeft hij -op korte en onbeleefde manier - laten weten dat we onze plannen mochten weggooien omdat hij daar toch geen tijd meer voor heeft...

De offerte verwijst naar de algemene voorwaarden op de ommezijde maar de printer kon blijkbaar geen recto verso aan... dus ik heb geen algemene voorwaarden ...

Wat kan je doen tegen dergelijke éénzijdige verbreking van een ondertekende offerte ?
Was het een offerte of een contract?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

A'ntje
Topic Starter

#4 , 27 mei 2010 21:06

We hebben de offerte ondertekend voor akkoord.
Ondertussen blijkt hij terug voor rede vatbaar ... hopelijk kan het toch opgelost geraken, eventueel dat er wat meer tijd over gaat dan voorzien.
Ivm die algemene voorwaarden die we niet hebben, heb ik vernomen dat dit kan opgevraagd worden via de rechtbank.

'k Probeer m'n geduld alvast wat te trainen :wink:

't Is voor beide partijen aangenamer als 't kan geregeld worden op een manier die voor iedereen aanvaardbaar is.

Fingers crossed ...

A'ntje
Topic Starter

#5 , 16 nov 2010 19:35

Ik ben blijkbaar té goedgelovig want deze kwestie is nog steeds lopende ...
Intussen is er een "halve afwerking". Ik had met de firma van de inbouwcassette zelf een afspraak geregeld voor plaatsing omdat ik dreigde een premie kwijt te spelen indien er niet voor eind oktober zou geplaatst worden. Dus ... de onbetrouwbare schrijnwerker is de avond voordien komen het "geraamte" van de de constructie plaatsen zodat de inbouwcassette kon geplaatst worden. Intussen zijn er al een 4-tal afspraken, op een maand tijd, geweest waarop hij telkens niet kwam opdagen. We moeten telkens zelf bellen om dan één of andere uitvlucht te horen. Hij heeft zelfs de beleefdheid niet om ons op de hoogte te brengen.
Wij hebben hem al gesproken over een ingebrekestelling maar dan dreigt hij met volledig afhaken ... We staan met onze rug tegen de muur. Ik kan me ook niet voorstellen dat een andere schrijnwerker de rommel van een ander wil afwerken ...
Wat kunnen wij doen ? Ik wens de faktuur ook niet zonder morren zomaar te betalen, wij zitten tenslotte sedert eind april op een bouwwerf.
We zien wel van nu al dat één en ander niet volgens plan uitgevoerd werd.(hoogte van kasten, van ruimte voor tv. Er is teveel tijd tussen en hij herinnert het zich waarschijnlijk niet meer) Kunnen we na volledige oplevering nog een ingebrekestelling versturen ?
Kunnen we achteraf nog mingenot in mindering brengen op de faktuur?
Wat als we een na volledige plaatsing een ingebrekestelling aangetekend versturen en vervolgens maar een deel van de faktuur betalen ? (aftrek doordat er minder materiaal werd gebruikt - verkeerde opmeting- en een stuk mingenot) Klopt het dan dat hij enkel via rechtbank de volledige som kan eisen ?

Nu ben ik pas echt ten einde raad. Ik wens het niemand toe, jammer dat geen namen mogen genoemd worden ...

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 nov 2010 16:59

Was er op de offerte een datum van oplevering afgesproken? Als er daar een redelijke termijn overschreden is, kan je de schrijnwerker sowieso in gebreke stellen. Als ik het goed begrepen heb is er nog niets betaald? Vraag in de ingebrekestelling een reactie (voorstel tot oplossing) van de schrijnwerker binnen de zoveel dagen en zeg dat je anders de overeenkomst als ontbonden beschouwt en je uiteraard ook niets betaalt.

Wil je echt nog met zo'n onbetrouwbaar figuur verder? Wie zegt dat alles in orde zal zijn als hij tegen zijn zin moet komen? Ik denk dat je best nog andere schrijnwerkers vind die de boel willen afwerken, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”