Eigendomsrecht roerende goederen na feitelijke scheiding

Han de Wit
Topic Starter

Eigendomsrecht roerende goederen na feitelijke scheiding

#1 , 17 mei 2010 17:50

Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn in juli 2009 feitelijk gescheiden waarna zij ons huurhuis verruilde voor haar 'eigen' huurhuis. Ze heeft een vrij dure deels ingebouwde koelkast, die van haar was, achtergelaten in mijn huurhuis omdat er geen plaats voor was in haar nieuwe huis.

Nu verhuist ze naar een andere woning en wil ze de koelkast hebben. Behalve de vraag wat de eerlijkste oplossing is, daar zijn we nog niet uit, hoe zit het met het eigendomsrecht van de koelkast?

Voor alle duidelijkheid: het gaat over de Belgische situatie.

Vriendelijke groet,
Han

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 mei 2010 09:09

beetje grijzige situatie, die alle kanten opkan:

Als uw vrouw op een ander adres gedomicilieerd is (sedert 2006) kan ze strikt genomen geen aanspraak meer maken op een goed dat ze bij u zou achtergelaten hebben.

Ze kan natuurlijk wel proberen een rechtszaak aan te vatten als ze een aankoopfactuur heeft. Maar als u nog steeds wettelijk getrouwd bent (want enkel feitelijk gescheiden?) kan ze slechts aanspraak maken op de helft van de huidige waarde van dit goed (indien getrouwd in gemeenschap van aanwinsten of wettelijk stelsel)

Een pragmatische rechter kan vinden dat ze zo wel eeuwig aan de gang kan blijven: telkens opnieuw kan ze zich herinneren nog iets achtergelaten te hebben dat vergoed moet worden.

Stel haar voor dat je de helft van de huidige waarde aan haar vergoed.
Je huis binnenkomen mag ze, denk ik, niet. Dus ze kan 'm niet stiekem komen afhalen. Een zaak aanvatten voor de halve waarde van een ijskast die ouder is dan 4 jaar: de gerechtskosten met advocaten overstijgen waarschijnlijk de waarde van het goed. Dus dat zal ze waarschijnlijk niet doen.

Han de Wit
Topic Starter

#3 , 18 mei 2010 18:28

Bedankt Eylis, voor je heldere antwoord. We gaan er ook wel vriendschappelijk uitkomen, heb ik vandaag gemerkt...Fijn er een juridische achtergrond bij te hebben.

Groeten,
Han

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”