gemeenteraadsverkiezingen

sniper
Topic Starter

gemeenteraadsverkiezingen

#1 , 13 sep 2006 23:50

ik weet niet of het hier op zijn plaats staat, maar ...

zoals iedereen weet zijn er binnenkort gemeenteraadsverkiezingen
ik weet niet juist wanneer die zijn, maar dat zal wel aan mijn gebrek aan interesse liggen
ik heb nog steeds geen uitnodiging (lees dwangbevel) gekregen om te gaan stemmen
wat als ik nu nog een verlof boek dat toevallig in die periode valt

als ik het niet mis heb is die stemming al binnen een maand, dus zou ik al iets moeten geweten hebben

trouwens, ik ben in juni verhuisd
in welke gemeente moet ik nu stemmen, de oude of de nieuwe
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 sep 2006 00:40

Sommige voorzitters zijn nog maar pas begonnen,of moeten nog beginnen, met de samenstelling (art.95 ??9,10,kieswetboek) van hun stembureau...

Indien die brieven al verstuurd zouden zijn, dan is half Vlaanderen die al kwijt v??r 8 oktober.

Niet wanhopen dus!:-)

Jorre

#3 , 14 sep 2006 11:53

trouwens, ik ben in juni verhuisd
in welke gemeente moet ik nu stemmen, de oude of de nieuwe

http://www.vlaanderenkiest.be/
Art. 2.
De stemming vindt plaats in de gemeente waar de kiezer op de kiezerslijst is ingeschreven.
Art. 3.
? 1. Op 1 augustus van het jaar tijdens hetwelk de gewone vernieuwing van de gemeenteraden plaats heeft, maakt het college van burgemeester en schepenen een lijst van de gemeenteraadskiezers op.
Op die lijst worden vermeld:
1. de personen die op de vermelde datum in het bevolkingsregister van de gemeente

ingeschreven zijn en de andere in artikelen 1, ?1, 1bis en 1ter bedoelde
kiesbevoegdheidsvoorwaarden vervullen;
2. de gemeenteraadskiezers die tussen 1 augustus en de datum van de verkiezingen de leeftijd van
achttien jaar bereiken;
3. de personen voor wie de schorsing van het kiesrecht een einde neemt v??r de datum van de
verkiezingen.
Voor elke persoon die voldoet aan de kiesbevoegdheidsvoorwaarden, vermeldt de kiezerslijst
de naam, de voornamen, de geboortedatum, het geslacht en de hoofdverblijfplaats. Voor de
kiezers die in deze hoedanigheid erkend zijn krachtens de artikelen 1bis en 1ter, wordt hun
nationaliteit vermeld op de kiezerslijst. Bovendien staat naast de naam van de kiezers die in
deze hoedanigheid erkend zijn krachtens artikel 1bis de letter ?G? en naast de naam van de
kiezers die in deze hoedanigheid erkend zijn krachtens artikel 1ter de letter ?V?. De lijst wordt
volgens een doorlopende nummering en eventueel per wijk van de gemeente opgemaakt, ofwel in
alfabetische volgorde van de kiezers, ofwel geografisch volgens de straten.
? 2. De artikelen 13, 16 en 18 tot 39 van het Kieswetboek zijn van toepassing, mits in artikel
18 en 19 de verwijzing naar artikel 10, ?2, van dat Wetboek vervangen wordt door een
verwijzing naar ?1, derde lid, van dit artikel.

Reclame

sniper
Topic Starter

#4 , 14 sep 2006 15:20

ik moet dus in de nieuwe gemeente gaan stemmen

zal hoop ik rap gaan , want er wonen hier toch zeker 200 mensen

Cindy

#5 , 19 sep 2006 16:30

Dit stond eerst bij 'praat caf?' maar ik heb het naar hier verschoven omdat het hier beter past, denk ik:

Ik ben die dag verkozen als bijzitter

Echter mijn briefje stak vandaag maar in de brievenbus. Enkele details misschien?
- zonder postzegel
- niet aangetekend
- dateerd van 17/09/06

Is dat allemaal wel normaal want iedereen kan namelijk die formulieren afprinten en in de bus gaan stoppen van anderen.

Volgens het kieswetboek:
? 10. Binnen achtenveertig uren na de aanwijzing van de bijzitters en plaatsvervangende bijzitters, geeft de voorzitter van het stembureau hun daarvan kennis bij ongesloten aangetekende brief; in geval van verhindering, moeten zij de voorzitter daarvan bericht geven binnen achtenveertig uren na de kennisgeving.

Mijn brief is dus helemaal niet ongesloten en aangetekend!

Volgens mij klopt hier iets niet???

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2006 17:44

Die brief is toch ondertekend door de voorzitter van het stembureau?

Dat volstaat. Al de rest is niet voorgeschreven op straffe van nietigheid.

Van zodra je de brief van de voorzitter ontvangen hebt ben je aangesteld en moet je zitten, tenzij je een geldige reden hebt.

scorpioen

Cindy

#7 , 19 sep 2006 18:11

De brief is inderdaad ondertekent en nu dien ik dus binnen de 48 uur te antwoorden. Of niet?

Toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet aangetekend is omdat ik op vele andere plaatsen hoor dat zij hun brief wel aangetekend hebben gekregen.

Stel dat ik nu mijn brief pas vrijdag uit de bus had gehaald (omdat ik vb op zakenreis was) dan zijn die 48 uur al lang gepasseerd. Wat moet je dan eigenlijk doen? Ik ken namelijk iemand die dit aan de hand heeft.

Dien ik ook gewoon mijn antwoord op de bus te steken zonder postzegel?
Vreemd dat er daar niet meer uitleg bij staat...

Cindy

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2006 19:20

Ook op het niet beantwoorden van de brief binnen de 48 uur staat geen sanctie ...

Je moet niet aangetekend antwoorden. Gewone brief, moet geen postzegel op. Van voor op de omslag schrijf je in drukletters KIESWET en verder "brief van bijzitter stembureau nr. xxx aan voorzitter stembureau xxx".

scorpioen

Lex

#9 , 25 sep 2006 16:35

ik heb nog steeds geen uitnodiging (lees dwangbevel) gekregen om te gaan stemmen
wat als ik nu nog een verlof boek dat toevallig in die periode valt
En nu, nu al je brief ontvangen?
Ik heb mijn stembrief vorige week woensdag of donderdag ontvangen.

sniper
Topic Starter

#10 , 25 sep 2006 20:47

vrijdag zat hij in de bus
joepie :cry:
stemlokaal is recht over de deur, dus zou het op 5 minuten moeten geklaard zijn
ik zal gaan tijdens de mis, de meesten van de 200 gaan na de mis

Cindy

#11 , 26 sep 2006 09:59

Toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet aangetekend is omdat ik op vele andere plaatsen hoor dat zij hun brief wel aangetekend hebben gekregen.
Vandaag vernomen van een vriendin (uit dezelfde gemeente) dat zij ook werd opgeroepen om te gaan zitten. Zij zou in hetzelfde lokaal moeten gaan zitten als ikzelf en toch heeft zij haar brief wel aangetekend gekregen. Waar zit het verschil?

dieke

#12 , 26 sep 2006 10:09

Heb je al eens gekeken of jij en je vriendin door dezelfde persoon zijn opgeroepen? In onze gemeente is het stemlokaal erg groot en dus zijn er binnen dat lokaal verschillende stembureaus (vandaar ook dat je een nummer toegewezen krijgt waar je moet gaan stemmen). Die verschillende bureaus hebben telkens een verschillende voorzitter die zelf zijn/haar team bijzitters moet samenstellen.

Zo kan het dus bijvoorbeeld ook dat je voor twee verschillende stembureaus wordt opgeroepen, zoals bij mijn man gebeurde. En zo zou het dus ook kunnen dat jij bent opgeroepen door iemand die verzaakte die oproeping aangetekend te versturen en je vriendin door iemand die dat wel deed.

Terug naar “Actuele Thema's”