Veel gebreken na aankoop huis

kaylee
Topic Starter

Veel gebreken na aankoop huis

#1 , 11 mei 2010 18:28

Beste,
Ik hoop dat iemand mij raad of advies kan geven.

Ik was geruime tijd op zoek naar een laagbouwhuis om te kopen. Ik heb een spierziekte en dat was de ideale oplossing voor mij. Mijn huidige huis telt 2 verdiepingen en was voor mij te groot en té hoog....

In maart heb ik de akte getekend van mijn 'nieuw huisje' een laagbouw! Was voor mij ideaal, ook al had het een hele grote tuin die dringend moest aangepakt worden.
Ik was overeengekomen met de huidige eigenaar dat zij mocht blijven wonen tot 1 april (wat een weekje langer is uitgelopen en dat was ook totaal geen probleem voor me, had een dak boven mijn hoofd nog en je kan maar zo menselijk zijn als je kan..)
Het huisje dateert van eind jaren '70 . De badkamer en keuken zouden eigenlijk moeten vernieuwd worden, maar dat had ik ingecalculeerd voor ten vroegste volgend jaar.
Het dak moet geïsoleerd worden, maar dat wist ik ook en hoopte dat voor komende winter te kunnen doen.

De dringende kosten (zoals behangen, schilderen, tuin opknappen,... waren best te doen)

Toen ik de sleutel kreeg van het huis, kwam ik voor enkele verrassingen te staan... sommigen nog wel aanvaardbaar, maar bij anderen kreeg ik het toch héél benauwd !

1. Bijna alle rolluiken werken niet naar behoren en er zijn gaten in en stukken uit (inderdaad, dit had ik kunnen zien bij de aankoop) Dus hierover klaag ik niet...
2. De eigenaar gaf aan dat er een regenput aanwezig was en de pomp stond in de garage, was heel makkelijk om de auto te wassen, planten water te geven, te kuisen... Maar de pomp werkt niet. (ook nog te overkomen...)
3. Alle binnendeuren zijn zwaar beschadigd, krassen en vlekken(van produkten?) , en durf bijna te zeggen dat die niet aanwezig waren bij de aankoop
4. De eigenaar had een hond (en ook een buitenkennel voor de hond) toen ik naar het huis ging kijken... hing er een "geur" in het huis, de hall. De eigenaar zei me dat dat van haar hond was, omdat hij gedurende de strenge winter in de hall zat als zij thuis was) Kon ik best inkomen... toen ik gaan kijken was, was het bar koud (eind oktober)
Maar nu...blijft die geur nog altijd !! Ik heb de hall, zelfs de muren, al schoongemaakt met allerhande produkten, zelfs een produkt om varkensstallen mee schoon te maken, maar niks helpt, de penetrante geur blijft !! Ik vrees dus dat ik de vloer moet laten uitbreken om van die stank af te raken.
5. Ik heb een schilder/behanger ingeschakeld omdat ik fysiek dat zelf niet kan. Terwijl hij bezig was (een 2tal weken geleden), ben ik begonnen met de chauffages af te wassen. En tot mijn ontsteltenis.... de chauffages waren allemaal overschilderd (gecamoufleerd) !! Ik waste de verf er zo af met puur water !
Heb dus toen ook direkt de chauffages geprobeert.... en: allemaal zijn ze lek alsook geroest !!! De ketel (welke was nagezien in dec. '09!) liep het water uit (het expantievat?)
6. de tuin... heb alle verwaarloosde bomen (meest coniferen) laten uitdoen en de tuin laten frezen, om klaar te leggen om gras te zaaien... Maar wat we allemaal tegenkwamen!! De grond steekt vol puin, zelfs betonblokken, juttezakken, afsluitingsdraad, en glasscherven!! En ik ga daar wonen met een klein kindje en een aantal hondjes! Begrijp mijn teleurstelling.... We hebben al zoveel eruit gehaald, maar het blijft maar komen....

Ik zie het dus allemaal niet meer zitten nu. Had gerekend op bepaalde kosten, maar dit is voor mij niet meer te overzien.

Ook heb ik al een container moeten laten komen om al de achtergebleven 'afval' weg te halen. Zo steekt nu nog de zolder vol met karton !! Honderden opgevouwen kartonnen dozen (zogezegd als isolatie hoor ik nu van de buren)
Op zich zou ik me van die rommel niks aantrekken... container op... en weg... Maar al wat er nog bovenop komt, voel me zo bedrogen! :(

Kan ik misschien hieraan iets doen nog ....eventueel via de verzekering?
Ben blij met elk advies (hoe klein ook..)

Groetjes Kaylee

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 11 mei 2010 23:36

Je zegt dat toen je ging kijken het barkoud was, stonden de chauffages dan niet aan?
Het lekkende expansievat had je toch moeten merken bij bezoek aan de woning?

Ik vrees dat je niet veel meer kan doen, het goed is gekocht in de staat dat het zich bevindt. Bij de notaris is toch beschreven in de akte hoe het zit ivm zichtbare en verborgen gebreken?

Wat je eventueel nog kan aanvechten zijn die chauffages, hoewel er geen zekerheid is dat je gelijk zal krijgen.

Beste om onaangename verrassingen zoals de zolder te voorkomen, bezemvrij laten opnemen in compromis en akte. Als ze dan nog iets achterlaten, kan je de opruimkosten verhalen op de vorige eigenaars.
Ben je alleen gaan kijken naar het huis of was er iemand bij met kennis van zakn?

Reclame

Terug naar “Kopen”