opzeg huurapparten

gw728
Topic Starter

opzeg huurapparten

#1 , 07 mei 2010 06:50

Beste Forumleden,

Ik tekende een 3jaarlijks huurcontract, met 3 maanden opzegtermijn.

Op 30 maart heb ik persoonlijk de Immomakelaar gaan verwittigen dat ik het pand zou verlaten.
Daarnaast heb ik diezelfde dag de eigenaar van het pand gebeld om mijn huuropzeg te doen en heb ik hiervoor diezelfde dag nog een aangetekend schrijven verstuurd, waarbij ik verwijs naar ons telefoongesprek.

Die aangetekende brief bleek pas aangekomen op 1april.

Wanneer start mijn opzegperiode?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 mei 2010 08:33

Van een gewoon aangetekend schrijven wordt kennisname verondersteld de dag na verzending (stempel op fiche), voor sommige zelfs pas na drie dagen.
U hebt het schrijven verzonden op 30 maart en het is op 1 april aangekomen.

De wet zegt duidelijk dat de opzeg begint te lopen op de eerste van de maand nadat de opzeg betekend is.

Kennisname=betekening.

Dus begint uw opzeg te lopen op 1 mei om te eindigen op 31 juli.

Nooit, nooit langer wachten dan de derde week van de maand om dergelijke brieven te versturen...

Edit: Foutje 1 april ipv 10 april.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 09 mei 2010 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

gw728
Topic Starter

#3 , 07 mei 2010 17:55

Beste Vandebos,

Bedankt voor je antwoord.
Geldt het telefoongesprek als kennisname?

Vriendelijke groeten

Reclame

Vandebos

#4 , 07 mei 2010 19:06

Spijtig genoeg niet. Het bw stipuleert dat een opzeg "betekend" dient te worden, maw schriftelijk.

JohnD

#5 , 09 mei 2010 09:20

Nou, volgens mij en verschillende anderen begint uw opzeg te lopen op 1 april, nl de maand volgend op de maand waarin de opzeg betekend werd. Het is uw schuld niet dat uw brief niet de dag na verzending van uw AS schrijven is toegekomen nl 31 maart.
En hij is niet op 10 April maar op 1 April toegekomen zoals VDB mogelijk verkeerd gelezen heeft. Het is natuurlijk min of meer om problemen vragen om de opzeg zo laat te versturen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#6 , 09 mei 2010 11:23

Typfoutje is gecorrigeerd, bedankt. Het feit blijft echter dat de ontvangsttheorie tegenwoordig algemeen aanvaard is in de Belgische wetgeving en vonnissen dienaangaande.

Of het schrijven nu is aangekomen op 1 of 30 april, de wetgeving zegt duidelijk dat de opzeg pas ingaat op de eerste van de maand volgend op de betekening van de opzeg.

JohnD

#7 , 09 mei 2010 13:07

In elk geval schept dit het probleem dat de ene partij volledig afhangt van elementen buiten zijn wil om, nl. de aflevering. Een onzekerheid dus. Ik heb het ook ooit meegemaakt dat een AS slechts 4 dagen later geschiedde. En daar waren geen feestdagen tussen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#8 , 09 mei 2010 16:53

Aan de andere kant verwacht je dat de ontvanger weet wat in het schrijven voor hij het ontvangen heeft...

Laattijdige kennisname is de reden waarom je een dergelijk AS nooit op de allerlaatste seconde zend, voor hetzelfde geld kom het terug om je te bijten.

Welk systeem je ook toepast er zal altijd wel een partij die situaties meemaakt waarin deze slecht voor hem uitdraaien. Kwestie is het meest algemeen correcte systeem te vinden en dat consistent te gebruiken.

gw728
Topic Starter

#9 , 12 mei 2010 13:23

Allen bedankt voor de reactie.

Ter verduidelijking: de opzeg van het appartement is plotseling moeten gebeuren, dus heeft deze buiten mijn wil om zo laat op de maand plaatsgevonden.

Wél heb ik op 30 april volgende acties ondernomen:
- persoonlijk gesprek makelaar op zijn kantoor om toe te lichten waarom we uit het appartement trekken. Deze raadde me aan om diezelfde dag nog een aangetekend schrijven uit te sturen, ten einde de opzeg bij ingang van april te kunnen aanvangen. [Als puntje bij paaltje komt, verwacht ik dat de makelaar zich zal verschuilen achter de mening van de eigenaar]
- telefoongesprek met de eigenaar waarin ik toelicht dat ik het appartement wens te verlaten. Hiervan heb ik via de telefoonmaatschappij het bewijs dat er telefonisch contact is geweest. Ook verwijs ik in mijn AS naar dit telefoon gesprek.
" Beste X, naar aanleiding van ons telefoongesprek na daarnet blabla..."
Ik som alles op wat we hebben afgesproken. Onder andere dat de opzeg ingaat vanaf 30 maart.
Is de eigenaar verplicht om te antwoorden als hij niet akkoord gaat met wat ik verklaar in mijn aangetekend schrijven?

Vandebos

#10 , 12 mei 2010 13:55

Yup, anders aanvaardt hij stilzwijgend je opzeg en zal het byzonder moeilijk worden om stilzwijgende toestemming te ontkrachten.

Terug naar “Huren”