erfdeel

union
Topic Starter

erfdeel

#1 , 01 mei 2010 11:05

beste, kan iemand mij helpen de berekening te maken.
Onze nicht is overleden, ze laat geen afstammelingen na, alleen haar vader leeft nog,die meer dan 80 jaar oud is.
alleen wij ( met 2) zijn de enige nog in leven zijnde aanverwanten van aan haar moeders kant .
Nu blijkt dat wij voor een deel recht hebben van aan haar moeders zijde..
Hoe gaat de verdeling..
want 1/4 gaat terug naar haar vader..
Haar vader heeft tevens recht op 1/3 vruchtgebruik...(waarde neemt af volgens leeftijd ?)
zelf bezat ze geen roerende noch onroerende goederen ..dus alleen haar deel in het ouderlijk huis ( twv 300000 euro)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 mei 2010 12:18

Beste ,

uw info is summier maar ik denk dat het als volgt verloopt.

Uw nicht is de blote eigenaar van de helft van haar ouderlijke woning , waar haar vader nog steeds het volledige vruchtgebruik van heeft. Wanneer een alleenstaande zonder kinderen overlijdt , zonder testament , gebeurt de zgn. kloving. De helft gaat naar vaderlijke lijn , de andere helft naar moederlijke lijn.
Dus : haar vader bekomt 1/4 ( de helft van de helft) in blote eigendom van de woning en wordt voor 3/4 volle eigenaar. Het laatste 1/4 wordt verdeeld tussen U beiden , zodat U 1/8 in blote eigendom krijgt van die woning. Er is idd bovendien nog een kleine verrekening tgv. de vader.
U betaalt successierechten 'categorie anderen' : 45-55-65 % , zodat ieder betaalt op ongeveer netto 36.000 € = zo'n 16.000 €.
Bij het overlijden van de vader krijgt U , zonder kosten , de volle eigendom , ieder dus 1/8. Pas dan kan de woning verkocht worden en kan U over het kapitaal beschikken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”