handrem werkt niet ==> auto weg

Leemanske
Topic Starter
Berichten: 7

handrem werkt niet ==> auto weg

#1 , 26 apr 2010 10:29

Ik heb een auto van 1.5 jaar oud met nog geen 10.000 km
Onlangs parkeer ik mijn wagen in vrij met handrem op (normaal altijd in versnelling maar toen juist niet)
En ga ik in een zaak binnen,
Ik kom terug buiten en de wagen was 10m verder gereden tegen een paaltje,
Met als gevolg voorbumper kapot
Bij de garage is er niks gekend van problemen met handrem op dat model.
Dus bij onderhoud zal dit worden nagekeken want het kon iets éénmalig zijn.
Nu moest de wagen vandaag binnen voor het herstellen van voorbumper en nakijken van handrem
Gisteren parkeren we de wagen voor mijn schoonouders hun deur.
Vlug binnen nog iets moeten halen, (weer op handrem en vrij)
Willen terug in stappen en auto staat 30m lager in een haag geparkeerd.
Voor de zekerheid onmiddellijk nara handrem gekeken en stond inderdaad op.
Nu de koffer, achterbumper en achtervleugel kapot.

kan ik hiervoor het merk aanspreken om de schade te herstellen ?
Ik heb wel een omnium maar met een franchise van 2.5% wat neer komt op ongeveer 650 euro.
Aangezien het 2 aparte gevallen zijn, moet ik ook 2x franchise betalen
Voor de voorkant en voor de achterkant.
Voorkant herstellen kost zelfs nog geen 650 euro
Achterkant herstellen kost ongeveer 850 euro

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 apr 2010 11:00

Ik heb een auto van 1.5 jaar oud met nog geen 10.000 km
Onlangs parkeer ik mijn wagen in vrij met handrem op (normaal altijd in versnelling maar toen juist niet)
En ga ik in een zaak binnen,
Ik kom terug buiten en de wagen was 10m verder gereden tegen een paaltje,
Met als gevolg voorbumper kapot
Bij de garage is er niks gekend van problemen met handrem op dat model.
Dus bij onderhoud zal dit worden nagekeken want het kon iets éénmalig zijn.
Nu moest de wagen vandaag binnen voor het herstellen van voorbumper en nakijken van handrem
Gisteren parkeren we de wagen voor mijn schoonouders hun deur.
Vlug binnen nog iets moeten halen, (weer op handrem en vrij)
Willen terug in stappen en auto staat 30m lager in een haag geparkeerd.
Voor de zekerheid onmiddellijk nara handrem gekeken en stond inderdaad op.
Nu de koffer, achterbumper en achtervleugel kapot.

kan ik hiervoor het merk aanspreken om de schade te herstellen ?
Ik heb wel een omnium maar met een franchise van 2.5% wat neer komt op ongeveer 650 euro.
Aangezien het 2 aparte gevallen zijn, moet ik ook 2x franchise betalen
Voor de voorkant en voor de achterkant.
Voorkant herstellen kost zelfs nog geen 650 euro
Achterkant herstellen kost ongeveer 850 euro
Is de auto nog in garantie?
Is het een klasssieke handrem (met hefboom en kabel) of electronische?
Misschien best e.e.a. laten vststellen door expert?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Leemanske
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 26 apr 2010 11:42

de auto is nog in fabrieksgarantie
en het is een klassieke handrem met een kabel

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 27 apr 2010 10:47

“Art.1649bis.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op de verkopen van consumptiegoederen door een verkoper aan een consument.§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...3° ’consumptiegoederen ’ : alle roerende lichamelijke zaken...5° ’garantie’ : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw auto is dus een ‘consumptiegoed’.Onderzoek wat uw ‘garantie’ garandeert.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...”(B.W.).

Vermits voornoemde termijn van zes maanden verstreken is dient u aan te tonen dat het gebrek bij de levering bestond. Misschien kan uw omnium-verzekeraar u hierin bijstaan.

‘Ik heb een auto van 1.5 jaar oud’ houdt in dat voornoemde termijn van twee jaar nog niet verstreken is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Gebrekkige Producten”