Welke verzekering of hoe verder met aanklacht?

ongelukbelaagd
Topic Starter

Welke verzekering of hoe verder met aanklacht?

#1 , 21 apr 2010 14:52

Mijn ex werkt voor 2 werkgevers.
Voor de werkgever waar hij in het weekend voor werkt, moest hij op een fuif als bewaker werken, samen met een collega.
Nu kwam daar een groep mensen binnen om iedereen slaag te geven. Zowel hij als zijn collega zijn ook geslagen geweest: collega scheur in rib en hij hersenschudding.
De politie was ter plaatse gekomen en heeft pv's opgemaakt.

Is dit geen arbeidsongeval en moet de verzekering van de werkgever niet tussenkomen in de medische kosten? Die kunnen eventueel teruggevorderd worden van de daders?
Zou hij zich beter niet burgerlijk partij stellen? En zijn collega ook?

Dank u voor uw hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 apr 2010 10:14

“Art.7.Voor de toepassing van deze wet wordt als arbeidsongeval aangezien elk ongeval dat een werknemer tijdens en door het feit van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst overkomt en dat een letsel veroorzaakt. Het ongeval overkomen tijdens de uitvoering van de overeenkomst wordt, behoudens tegenbewijs, geacht als overkomen door het feit van de uitvoering van die overeenkomst. Het ongeval veroorzaakt door terrorisme, zoals bepaald in de wet van 1 april 2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme, en overkomen tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, wordt geacht te zijn overkomen door het feit van de uitvoering van die arbeidsovereenkomst.”(10 APRIL 1971. - Arbeidsongevallenwet)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ongelukbelaagd
Topic Starter

#3 , 20 mei 2010 16:50

:? :? :?

Ik had liever wat concrete antwoorden op mijn vragen dan een citaat uit de arbeidsongevallenwet... Toch bedankt!

Het is dus een arbeidsongeval maar dan? Kan er iemand op mijn andere vragen kort antwoorden?

Dank je

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 mei 2010 17:00

:? :? :?

Ik had liever wat concrete antwoorden op mijn vragen dan een citaat uit de arbeidsongevallenwet... Toch bedankt!

Het is dus een arbeidsongeval maar dan? Kan er iemand op mijn andere vragen kort antwoorden?

Dank je
Moet dringend wordn aangegeven aan de arbeidsverzekring van de werkgever. Contacteer dus de werkgever teneinde dit in orde te brengen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2010 19:47

bewaker --- en wat voor werk als bewaker .... heeft uw ex een vergunning als portier of werkt hij bij een bewakingsfirma.
Zoniet zwaar probleem zowel voor hem als voor de werkgever.
zoja --- is dat een gewoon arbeidsongeval en zoals de wettekst zegt
als werknemer in opdracht van de werkgever en door feiten elementen vreemd aan uw ex ( zijn lichaam) dus veroorzaakt door een oorzaak buiten hemzelf.
Ja zowel de werkgever als de werknemer moeten zich burgerlijk partij stellen.
Zij doen dat in eerste fase door dat bij politie te vermelden en een intitieel Doktersattest met werkonbekwaamheid bij te voegen
Het Pv nr door te geven aan de verzekeringen -
bijkomend probleem de andere werkgever die nu plots geconfronteerd wordt met iemand die niet komt wreken te wijten aan een arbeidsongeval buiten de arbeidstijd ... ik denk niet dat die dat gaat betalen.
Vermoedelijk zal deze arbeidsovereenkomst geschorst worden ...

Terug naar “Algemeen”