meebetalen als naakte eigenaar

sjapper
Topic Starter

meebetalen als naakte eigenaar

#1 , 22 apr 2010 21:51

IK ben weduwe en heb een appartement. Ik was getrouwd zonder contract en heb dus langstlevend-langst gebruik. Mijn dochter heeft dus 1/4 naakte eigendom van het appartement. Nu zijn er zware kosten voor herstellingen aan ondermeer de terrassen, de verwarmingsketel van het gebouw, de liften enzomeer. Nu leef ik van een overlevingspensioen van ongeveer € 910.- en kan dit alles niet meer alleen betalen.
Naar verluidt zouden de erfgenamen voor een deel mee moeten betalen inzake grote kosten die nodig zijn en een meerwaarde of betere instandhouding van het gebouw tot gevolg hebben. Is dit inderdaad zo en welke procedure moet ik dan volgen om dit te doen. Het is wel zo dat er al jaren strubbelingen zijn tussen mijn dochter en mezelf en ik dus op enige medewerking en/of medeleven van haar kant niet hoef te rekenen. Kan iemand mij raad geven in deze?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 22 apr 2010 22:03

IK ben weduwe en heb een appartement. Ik was getrouwd zonder contract en heb dus langstlevend-langst gebruik. Mijn dochter heeft dus 1/4 naakte eigendom van het appartement. Nu zijn er zware kosten voor herstellingen aan ondermeer de terrassen, de verwarmingsketel van het gebouw, de liften enzomeer. Nu leef ik van een overlevingspensioen van ongeveer € 910.- en kan dit alles niet meer alleen betalen.
Naar verluidt zouden de erfgenamen voor een deel mee moeten betalen inzake grote kosten die nodig zijn en een meerwaarde of betere instandhouding van het gebouw tot gevolg hebben. Is dit inderdaad zo en welke procedure moet ik dan volgen om dit te doen. Het is wel zo dat er al jaren strubbelingen zijn tussen mijn dochter en mezelf en ik dus op enige medewerking en/of medeleven van haar kant niet hoef te rekenen. Kan iemand mij raad geven in deze?

Indien uw dochter het enige kind is dan is ze voor 1/2 blote eigenaar.
De kosten die door blote eigenaars moeten worden gedragen zijn zeer beperkt. Volgens de wet alleen de kosten die verband houden met draagstructuren e.d. Er is wel een grijze zone waar de zaken afhangen van het oordeel van een rechter.
Het is wel zeer ongebruikelijk dat ouders deze kosten afwentelen op hun kinderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sjapper
Topic Starter

#3 , 22 apr 2010 23:06

Hoe bedoel je? De helft van het appartement is sowieso van mij en zij heeft dan toch maar recht op de helft van het deel van haar vader en ik op het andere deel want ik ben ook erfgenaam van mijn man. Dus heeft zij toch maar 1/4 blote eigendom?

Reclame

roharro

#4 , 22 apr 2010 23:12

Hoe bedoel je? De helft van het appartement is sowieso van mij en zij heeft dan toch maar recht op de helft van het deel van haar vader en ik op het andere deel want ik ben ook erfgenaam van mijn man. Dus heeft zij toch maar 1/4 blote eigendom?
Indien uw man geen testament had opgesteld dan heeft uw dochter alles van hem geerfd in blote eigendom en heeft u er het vruchtgebruik van. Met uitzondering van het vruchtgebruik erven echtgenoten met kinderen niet van elkaar.
Aangezien uw man voor de helft eigenaar was van het appartement is die helft nu van uw dochter (in blote eigendom).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2

#5 , 22 apr 2010 23:17

De helft van het appartement is sowieso van mij
ja

en zij heeft dan toch maar recht op de helft van het deel van haar vader
waarom de helft van de de helft?

en ik op het andere deel want ik ben ook erfgenaam van mijn man.
Ja, u erfde het vruchtgebruik op zijn helft. En zij de blote eigendom van dat half appartement.

Uw visie doet me denken aan wat men vroeger het kindsdeel noemde. Dat bestaat niet meer.

(op uw eigenlijke vraag heb ik geen extra info)

j.demoor

#6 , 24 apr 2010 10:21

“Art.605.De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen.De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is. Art.606. Grove herstellingen zijn die van zware muren en van gewelven, de vernieuwing van balken en van gehele daken; Eveneens de vernieuwing van dijken en van steun- en afsluitingsmuren in hun geheel. Alle andere herstellingen zijn herstellingen tot onderhoud. Art.607 Noch de eigenaar, noch de vruchtgebruiker is gehouden hetgeen door ouderdom ingestort of door toeval vernield is, opnieuw te doen opbouwen.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”