bedrog - verkoper weet niet wie vader veulen is

cupcake1986
Topic Starter

bedrog - verkoper weet niet wie vader veulen is

#1 , 21 apr 2010 20:48

hallo iedereen,

een aantal maanden geleden heb ik met trots mijn eerst paardje gekocht. Een mooie tinkermerrie. En drachtig. Het was niet de bedoeling er een veulen bij te nemen, maar ik wist dat ik achteraf dan toch verkocht zou zijn, dus heb ik inderdaad het (ongeboren) veulentje bij gekocht.

Toen ik haar uit ging proberen heeft de handelaar mij ook zijn tinkerhengst - vader van mijn veulentje - en haar vorige veulentje getoond. Ik was verkocht. Ik heb haar toen een week op proef gevraagd - ik ben niet achterlijk, een paardje moet je leren kennen voordat je koopt.

Toen de handelaar haar moest komen brengen, bleek echter dat het paardje van zijn buur was. Er was wat wrevel om haar te komen brengen, maar ze is er uiteindelijk toch geraakt. En voor de rest had ik bij beiden een goed gevoel. Ik ben haar toen gaan betalen aan de buur, de eigenlijke eigenaar. En heb natuurlijk een bewijsje gevraagd dat ik haar inderdaad betaald heb.

Ik ben zeer tevreden met mijn paardje. Voor de lol en als hobby wou ik haar, en haar veulentje ook inschrijven in het stamboek. Daarvoor heb ik echter een dekbon nodig. En toen begon het. Ik kon de handelaar niet meer bereiken, hij nam gewoon zijn telefoon niet op als ik belde. Na veel pushen via andere wegen is het 1 en ander (gelukkig nu, en niet bij de geboorte) boven gekomen.

Reden dat hij geen dekbon wil uitschrijven: mijn merrie is inderdaad gedekt door de handelaar zijn hengst. Rond diezelfde periode echter is ze ook gedekt geweest door de uitgebroken Friese hengst van de verkoper. Resultaat: ze DENKEN dat de tinker de vader is, maar ze zijn het niet zeker!!! Gelukkig dat ik nu zo zitten pushen heb voor dat dekbewijs, anders zou het wel een lelijke verassing geweest zijn bij de geboorte!

Als de tinker indedaad de vader is, is er geen enkel probleem meer en krijg ik mijn dekbon. Als het echter een kruising is... begrijp me niet verkeerd, ik zal het veulen er niet minder graag om zien en het zal waarschijnlijk toch bij mij blijven. Maar ik heb betaald voor een TINKERveulen, niet voor een kruising die nog de helft niet waard is als een raszuiver veulen. Een veulen waar ik wel een keuring mee wou doen en waarvoor ik al overwoog om eventueel zelfs later zelf nog een veulentje mee te fokken als de tijd rijp is.

Ik weet dat ik niet sterk sta. Maar ik wil graag mijn opties weten. Heeft hier iemand ervaring mee, of weet iemand wat ik kan doen?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding