GSM abonnement afgesloten door persoon onder bewindvoering

Peter1512
Topic Starter

GSM abonnement afgesloten door persoon onder bewindvoering

#1 , 21 apr 2010 13:15

Beste,

Ik werk als begeleider in de sociale sector . 1 Van mijn cliënten heeft gisteren een GSM gekocht voor €1, waaraan natuurlijk een abonnement verbonden is .
Mijn cliënte staat echter onder voorlopige bewindvoering en kan dus bijgevolg geen contracten afsluiten . Een telefoontje naar de klantendienst van Telenet loste dit eerste probleem al snel op . Daar kreeg ik aanvankelijk nog te horen dat er een administratieve vergoeding van €150 zou volgen, maar dit kreeg ik ook vrij vlot rechtgezet door te wijzen dat de plaatsing onder bewindvoering in het Staatsblad verschenen is, en als dusdanig bij hen gekend zou moeten zijn .

De volgende stap in het proces was het terugbrengen van het toestel naar de winkel .
Omdat dit toestel echter gebruikt is, weigert de winkel het terug te nemen en eisen ze een schadevergoeding van €148, de restwaarde van het toestel .

Nu is mijn vraag ; kan dit zomaar ? Mensen lokken met mooie promoties, wetende dat je er als handelaar geen abonnement op lange termijn aan overhoudt, maar toch de restprijs van het toestel kan vorderen ... op deze manier komt het beschermende aspect van een voorlopige bewindvoering wel op de helling te staan me dunkt .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 21 apr 2010 13:27

Ik denk dat het eerder te maken heeft met niet weten wat 'voorlopige bewindvoering' betekent of inhoudt.

Kan een handelaar trouwens checken of iemand onder voorlopige bewindvoering staat?

Peter1512
Topic Starter

#3 , 21 apr 2010 13:31

Zoals ik had aangehaald, verschijnt er een bericht in Het Staatsblad, voor elke persoon die onder bewindvoering geplaatst wordt . Dit is dus openbare informatie, waar iedere burger van op de hoogte is .
Natuurlijk is dit gemakkelijk gezegd, maar het staat bedrijven dus vrij met deze openbare info een databank aan te leggen, die ze even kunnen consulteren vooraleer iemand een contract tekent, dat niet rechtsgeldig is .

Reclame

bartvdv

#4 , 21 apr 2010 15:36

Als het contract al niet had mogen toegestaan worden - en de verkoper dus een fout heeft gemaakt - dan lijkt het mij ook dat de GSM niet moet betaald worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2010 20:00

U kan hen een mail sturen waarin vermeld staat dat ...
U de GSM zal terugbrengen.
Zij maar contact moeten opnemen met de bewindvoerder die vermeld staat in het staatsblad.
Beter is nog dat u eerst eventjes kortsluit met bewindvoerder. Dan kan deze eventueel de mail sturen

Terug naar “Consumenten Koop”