Onverdeeldheid woning mag partner sleutel behouden

backalone
Topic Starter

Onverdeeldheid woning mag partner sleutel behouden

#1 , 18 apr 2010 22:01

Mijn echtgenote verliet het huis en stelt nu een onverdeeldheid van de woning voor tot de kinderen die bij mij blijven niet meer bij mij wonen.

Kan ze nog opeisen dat ze zolang de woning in onverdeeldheid is, nog toegang heeft tot de woning?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 19 apr 2010 09:16

Als ze (zoals het eigenlijk ook hoort) haar domicilie heeft laten wijzigen naar haar nieuwe woonstadres, is ze wel nog mede-eigenaar, maar geen inwoner van het pand.

Dat wil zeggen dat ze niet zomaar mag binnenvallen wanneer ze wil. Ze mag eventueel wel een sleutel houden (omdat ze eigenaar is, en voor noodgevallen: brand, overstroming whatever) Maar die mag ze eigenlijk niet zomaar gebruiken, want dan is dat huisvredebreuk.

Ze mag je eventueel vragen dat ze eenmaal per jaar binnen mag voor een inspectierondgang (als eigenaar). Daartoe dient ze een afspraak met je te maken zodat je daar bij kan zijn. Dus strikt genomen heeft ze die sleutel eigenlijk niet nodig en is dat eigenlijk een beetje vreemd in de wetgeving.

Als ze haar domicilie niét heeft veranderd is dat in alle opzichten supernadelig voor jou. zowel in fiskaal opzicht als administratief. Haar (eventuele) schuldeisers kunnen bijvoorbeeld jouw bezittingen aanslaan.
Als ze dus niet gedomicileerd is op haar nieuwe adres, vraag haar dat te doen. Indien ze dat weigert, laat je best de kwartieragent vaststellen dat ze niet meer op jouw adres woont. En je geeft in het P.V. mee wat haar nieuwe adres is.

Daarom zal ze nog niet effectief uitgeschreven worden (daarvoor moet je ook een kortgeding starten). Maar men weet dan in elk geval bij de politie en de gemeente dat ze daar eigenlijk effectief niet meer woont.

mapleleiah

#3 , 19 apr 2010 11:48

Geldt dit antwoord ook voor een leegstaand, nog niet afgewerkt huis?

Mijn ex en ik bezitten in onverdeelheid zo'n huis ... Hij wil niet verkopen maar hij wil me ook niet uitbetalen ... Hij betaalt me ook niets van vergoeding.

Heb ik het recht op ieder moment binnen te gaan? Kan ik ergens klacht indienen als blijkt dat hij de sloten veranderd heeft?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

eylis

#4 , 19 apr 2010 12:08

Mapleiah, In geval van niet-bewoning (dus leegstaand huis) denk ik dat de zaken anders liggen.
Vermits daar niemand woont, kan er ook geen huisvredebreuk gepleegd worden. Dit (onbewoond) huis is eigenlijk enkel een "goed", een gezamelijk bezit.

Jullie zijn - onafgezien van het feit dat er een relatiebreuk is, een echtscheiding - samen gewoon onverdeeld bezitters van dit goed.
En dan mogen beide partijen het huis binnen voor controle/reparatie/afwerking/beveiliging enzovoort.
Maar alles in het kader van het samen "oordeelkundig en rechtvaardig" beheren van dit gezamelijk goed in onderling overleg...
Sloten veranderen mag niet: want jullie moeten er alletwee in kunnen, want beiden rechtmatige eigenaars.

Alleen snap ik je vraag ivm vergoeding niet?
woonstvergoeding is enkel verschuldigd als de ene ex-partner wél nog verblijft in het gezamelijke goed, en de andere het genot van woonst moet derven.
Hoe had je de vergoeding die je wil krijgen willen omschrijven?

mapleleiah

#5 , 20 apr 2010 13:54

@eylis ... Ik hoef helemaal geen woonstvergoeding ... ik heb daar ook geen recht op ... ik vermeldde dit alleen maar omdat dit een rol kon spelen. Als hij me bv. wel zou betalen, zou ik idd geen recht hebben de woning te betreden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

eylis

#6 , 20 apr 2010 14:58

@lenny: recht tot betreden v/d heeft ook niet echt te maken met het feit dat je een woonstvergoeding zou krijgen...die dingen staan los van mekaar.
recht tot betreden heeft met twee dingen te maken:
- domiciliering: als je in een woning je officiele domicilie hebt, mag je er binnen.
- als er in een woning geen personen gedomicilieerd zijn, mag je er als eigenaar ook binnen (want geen huisvredebreuk)

- de rechtbank kent alleen woonstvergoeding toe aan de partner die het genot van het wonen moet derven. Maar als geen van beiden er wonen, is niemand aan niemand woonstvergoeding verschuldigd.

LANA200

#7 , 22 jan 2016 09:09

Beste,
bij dringende voorlopige maatregelen is het mogelijk ook huis onverdeeldheid aanvragen ?
Dank u

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 jan 2016 10:05

Gelieve een aparte vraag te stellen, het topic waarbij u aansluit is 5 jaar oud, dat werkt heel verwarrend.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Echtscheiding”