Het excuus van de immo is dat het te moeilijk is om nog iemand te vinden, toch heb ik zelf al enkele kandidaten. Kunnen ze weigeren dat ik iemand anders voordraag?
Dat excuus van het immokantoor is belachelijk. Ze krijgen waarschijnlijk gemiddeld zo'n 20 kandidaten voor elke huurwoning.
Of kunnen ze me verplichten het contract toch te volmaken?
Dat kunnen ze u verplichten. Als huurder/consument heeft men zowat overal bedenktijd, behalve bij huurkontrakten.
Ik zit momenteel in slechte financiële papieren dus kan me niet permitteren dat ik die waarborg kwijtraak. Een kleine schadevergoeding wil ik wel betalen, 1 maand huur bijvoorbeeld.
U kan hen of de verhuurder misschien duidelijk maken dat het hen aardig wat geld gaat kosten en ze toch misschien nooit hun geld gaan zien, omdat zoals u zelf zegt in slechte papieren zit. U laat natuurlijk toevallig even het woord "schuldbemiddeling" vallen.
Wedden dat ze u liever kwijt dan rijk zullen zijn ? Want wie wil er nu een slechte huurder vanaf dag 1 ? Misschien krijgen ze als de zaak voor de vrederechter moest voorkomen, van hem nog het deksel op de neus, omdat hun "vooronderzoek" wat betreft uw kandidatuur voor de woning, op zijn zwakst gezegd "lamentabel" is (*).
Daar waar immokantoren toch de bedenkelijke reputatie hebben om zowat alle mogelijke gegevens op te vragen van een aspirant huurder (op het randje van de wet op de privacy). En hier weten ze blijkbaar nog niet eens dat u in slechte papieren zit ?? Die verhuurder zal daar niet mee lachen en gauw een ander immokantoor kiezen dat een iets betere pre-selectie maakt.
Dat van die waarborg die ben je misschien kwijt. Maar als je de woning zou huren zou je die toch ook kwijt zijn "voor een groot aantal jaren" ?
(*) Vergelijk dit even met het feit dat banken in een schuldbemiddellingszaak, dikwijls het verwijt krijgen dat ze zelf de oorzaak zijn, omdat ze zo gemakkellijk leningen toestaan, zonder stricte voorwaarden of degelijk vooronderzoek.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard