onderverhuur zomaar opzeggen? Hoofdhuurder aansprakelijk?

gibbondke
Topic Starter

onderverhuur zomaar opzeggen? Hoofdhuurder aansprakelijk?

#1 , 16 apr 2010 15:06

ALGEMENE INFO:
INGANG huurovereenkomst: 1/12/2007
EINDE huurovereenkomst: 30/11/2010
SOORT huurovereenkomst: korte duur (dus NIET opzegbaar :( )
HUIS: gelijkvloers en kelder: gemeenschappelijk - 1ste verdieping koppel 2 - 2de verdieping: koppel 1.

SITUATIE:
Contract aangegaan met de bedoeling samen te wonen met 2 koppels.
Was van bij aanvang duidelijk voor zowel huurders en verhuurder dat we gingen samenwonen met 2 koppels.
Op vraag van de verhuurder heb ik de verantwoordelijkheid op mij genomen om het contract als enige te ondertekenen vermits de verhuurder slechts met 1 partij het contract wou afsluiten.
Met de andere bewoners heb ik geen contract van onderverhuring afgesloten maar het contract vermeld wel dat deze 3 personen de enige mogelijke onderhuurders zijn.
Het gaat om mezelf, mijn man (koppel 1) en schoonzus en schoonbroer (koppel 2).

Sinds het begin van het contract wordt de verschuldigde huur maandelijks overgemaakt op rekening van de verhuurder door beide partijen afzonderlijk.
D.w.z. dat zowel koppel 1 als koppel 2 elke maand de helft van de huurprijs overmaken aan de verhuurder.

Zowel koppel 1 als koppel 2 zijn gedomicilieerd op dit adres.

Tussen koppel 1 en koppel 2 was afgesproken dat deze vorm van samenwonen zou eindigen na 3 jaren (= 30/11/'10 = einde huurovereenkomst).
Beide koppels hadden hetzelfde doel: goedkoper huren en tegen het einde van de periode zou elk koppel een eigen woning aanschaffen en zou de samenwoning stoppen.

Koppel 2 stuurt 2 aangetekende zendingen:
aangetekende zending 1: gericht aan koppel 1: mededeling dat koppel 2 de huurovereenkomst opzegt maar geen termijn van opzeg, ook geen vermelding van datum waarop koppel 2 het pand verlaat en geen handtekening onder de aangetekende brief.

aangetekende zending 2: van koppel 2 naar de verhuurder (huisbaas) waarin koppel 2 de huur opzegt voor het pand.

Op aangetekende zending 2 hebben we (koppel 1) een reactie ontvangen van de verhuurder omdat hij me in CC plaatst bij zijn antwoord naar koppel 2. Gelukkig plaatst de verhuurder ons in CC want anders hadden we niet vernomen dat koppel 2 het huurcontract wenst op te zeggen.

De verhuurder antwoord in deze mail aan koppel 2 dat:
Ik wil u even wijzen op enkele bepalingen in het huurcontract en in de huurwetgeving :
• bij afsluiting van het contract heeft koppel 1 gekozen voor een looptijd van 3 jaar; de huurwetgeving aanziet dit als een contract "van korte duur", en stipuleert dat een contract van korte duur niet opzegbaar is, noch door de verhuurder, noch door de huurder
• de duurtijd van het huurcontract loopt af op 30 november 2010, en na eind april is het dus nog 7 maand geldig
• het huurcontract is ondertekend door mevrouw van koppel 1, wat betekent dat zij dit volledig dient na te leven
• het huurcontract geeft de mogelijkheid tot onderverhuring door mevrouw van koppel 1, aan 3 personen, waaronder uzelf
Voor het treffen van regelingen dient u zich dus te richten tot mevrouw van koppel 1.
VRAGEN:
Kan koppel 2 zomaar uit de samenwoning stappen en daardoor koppel 1 tot en met 30/11/2010 laten opdraaien voor alle kosten (huurgelden, onderhoud, eindafrekening, eindschoonmaak, ...)

Of kunnen we (koppel 1) op één of andere manier afdwingen van koppel 2 dat ze, indien ze toch eerder het pand verlaten, toch nog de helft van alle huurgelden en kosten verschuldigd zijn tot het einde van de overeenkomst op 30/11/2010?

Ik veronderstel dat koppel 1 (wij) zich in een zwakke positie bevinden daar er geen onderling contract werd opgesteld. Kan ik misschien beroepen op een mondelinge overeenkomst?

Hoe pakken we dit het beste aan?

Alvast heel erg bedankt voor de informatie.
Indien de uitleg niet duidelijk is geef ik met veel plezier meer informatie.

groetjes
koppel 1 :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2010 19:34

Vandebos

#3 , 16 apr 2010 20:53

Kan koppel 2 zomaar uit de samenwoning stappen en daardoor koppel 1 tot en met 30/11/2010 laten opdraaien voor alle kosten (huurgelden, onderhoud, eindafrekening, eindschoonmaak, ...)

Aangezien koppel 1 de enige zijn die het huurcontract hebben ondertekend en er door hen met koppel 2 geen contract tot onderverhuring is opgesteld kan koppel moeilijk aanspreekbaar worden gesteld voor de resterende periode. Zij kunnen evengoed stellen dat het om een bewoning ter bede ging die met 30 dagen opzegbaar is dan om de afspraken die u hier plaatst.

Of kunnen we (koppel 1) op één of andere manier afdwingen van koppel 2 dat ze, indien ze toch eerder het pand verlaten, toch nog de helft van alle huurgelden en kosten verschuldigd zijn tot het einde van de overeenkomst op 30/11/2010?

U zou eventueel kunnen wijzen op het feit dat koppel 2 als enige kandidaat onderhuurder wordt toegelaten in het contract en dat beide koppels rechtstreeks aan de verhuurder betaalden om een vermoeden van een mondeling contract van onderhuur aan te tonen.

Ik veronderstel dat koppel 1 (wij) zich in een zwakke positie bevinden daar er geen onderling contract werd opgesteld. Kan ik misschien beroepen op een mondelinge overeenkomst?

Ja u staat in een zwakke positie en doelen op een mondelinge overeenkomst is uw enige mogelijkheid.

Hoe pakken we dit het beste aan?

U stelt de onderhuurders schriftelijk (aangetekend) in gebreke omdat u heeft vernomen dat zij op een onreglementaire wijze trachten het mondelinge contract van onderhuur voor een periode van drie jaar te verbreken. U deelt hen op een vriendelijke doch besliste wijze mee dat de mondeling gemaakte afspraken geen verbreken voorzagen. U verzoekt binnen de 8 dagen na kennisname u te laten weten of zij van plan blijven de overeenkomst onwettig te verbreken. U laat hen eveneens weten dat overeenkomstig de huurwet voor hoofdbewoning u hen op hun kosten middels art 1bis in geding zal trekken om uw rechten te beschermen tegen deze onwettige verbreking van de huurovereenkomst.

Uw kansen?

Voor een deel is het een spel blufpoker, voor een ander deel verschaft art 1bis u wel een mogelijkheid om alsnog een schriftelijk contract te bekomen.

de opzeg op zich is eveneens niet reglementair, dat is een extraatje.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2010 10:07

Vraag aan de verhuurder de uitreksels van betaling huur zowel van u als van hen. Betaal hem desnoods - maak de niet ter zake doende privé-gegevens zwart. Zo blijkt dat ze een overeenkomst hebben want ze betalen? EN ze zijn er ingeschreven.
Vraag ook een attest van inschrijving ( bewoning) aan de politie - daar bljkt ook dat ze er permanent wonen.
Of zal blijken dat ze er nooit ingeschreven zijn geweest kwestie van geen verrassing te hebben ter zitting.

Mijn cliënten ontkennen alles edelachtbare trouwens ze hebben er nooit gewoond. Hier het officiële bewijs... ja ze hebben er mogelijk zo nu en dan geslapen ...
kan ik mij al perfect voorstellen

j.demoor

#5 , 18 apr 2010 09:31

‘vermits de verhuurder slechts met 1 partij het contract wou afsluiten‘ houdt in dat koppel 2 niet huurt van de verhuurder doch uw onderhuurder is,ook al is dit mondeling en ook al betalen zij onverschuldigd rechtstreeks aan uw verhuurder.

Bij ontbreken van SCHRIFTELIJKE onderhuurovereenkomst valt deze -ook inzake opzegging- onder het stelsel van de negenjarige huurovereenkomst, mits in achtneming van “Art.4...§2...De duur van de onderververhuring mag de resterende looptijd van de hoofdhuurovereenkomst niet overtreffen...“(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

gibbondke
Topic Starter

#6 , 19 apr 2010 10:25

Aan allen...

Heel erg bedankt voor uw reacties en wijze raad!

Om even te ontsnappen aan de spanningen in huis hebben we genoten van een weekendje Ardennen.
Toen we thuis kwamen gisterenavond troffen we de living haast leeg aan. De verhuis is dus reeds aan de gang.

Ik verstuur vandaag de aangetekende zending naar koppel 2.
Ik ga naar de gemeente voor een bewijs van woonst en neem telefonisch contact op met de verhuurder.

Wordt vervolgd :roll:

Avast bedankt,

Darry

gibbondke
Topic Starter

#7 , 19 apr 2010 10:38

Oh ja,

de brochure die Fransicus aanprijst (waarvoor dank), had ik reeds doorgenomen
:wink:

mvg,
Darry

gibbondke
Topic Starter

#8 , 27 apr 2010 14:20

Even een update...
Sinds verleden week maandag zijn onze medehuurders vertrokken.
We denken dat ze ergens tijdelijk verblijven want veel spullen hebben ze laten staan (voorlopig toch). Ik vermoed dat ze "iets" zullen huren vanaf 1 mei.
Ik heb verleden week maandag (19/4) een aangetekend schrijven verstuurd en tot op vandaag hebben ze het nog niet eens afgehaald...
Dus van hen al een week geen nieuws!
Vooral de onzekerheid is erg lastig.

MOest er verandering komen in de zaak, dan meld ik het wel,
groetjes
D.

Terug naar “Huren”