Brandverzekering dekt deels diefstal?

jimmy85
Topic Starter

Brandverzekering dekt deels diefstal?

#1 , 15 apr 2010 14:35

Hallo,

ik zit met een prangende vraag die ik niet opgelost krijg.
Ze hebben over een 2tal weken terug ingebroken in onze woning, en wat spullen ontvreemd. Nu hebben we geen diefstal verzekering, maar wel een brandverzekering natuurlijk.
Nu komt het probleem alle schade aan de woning wordt terug betaald door de verzekering maar de inboedel niet.
Nu hebben ze mij verteld dat in een brandverzekering een zekere basis diefstalverzekering zit en dat je de inboedel tot een beperkt bedrag kan terugvorderen voor bepaalde spullen waarvan er nog een factuur is.
Nu kan ik nergens daar een bevestiging van vinden. Is hier nu iets van aan of is het weer een fabeltje dat de ronde gaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 15 apr 2010 18:34

Nee, geen fabeltje. In een brandverzekering-inboedel KAN een diefstalverzekering-inboedel zitten: het gaat ten slotte om dezelfde voorwerpen die verzekerd worden. Men noemt dat dan ook eerder een "woningverzekering". Soms geldt zo een polis zelfs voor zaken die je ontstolen worden op reis: je hebt die immers verplaatst van 'thuis' naar 'een tijdelijk verblijf'.

Alles hangt af van UW concrete polis (en uw premie uiteraard).

jimmy85
Topic Starter

#3 , 15 apr 2010 19:25

oke merci voor het snelle antwoord. Ik heb eens in onze polis gekeken (mercator woning select) hier staat ik citeer

"- Waarborg diefstal (voor zover deze onderschreven is):
--vandalisme (inclusief graffiti) gepleegd aan of (poging tot) diefstal van de inboedel;
-- per voorwerp of per collectie vergoeden wij tot 12.500 EUR. Juwelen zijn in totaliteit verzekerd voor 15% van het totaal verzekerde kapitaal inboedel met een maximum van 12.500 EUR;
-- kosten om sloten van toegansdeuren van het gebouw en van de (bank) kluis te vervangen omdat de sleutels gestolen of verloren werden tot 1.250 EUR;
-- diefstal van tuinmeubelen, op binnenplaatsen of in tuinen, tot 2.500 EUR."

Is dit nu de dekking het is de eerste zin die me doet twijfelen de rest spreekt voor zich.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2010 10:09

Die polisvoorwaarden geven aan WAT er allemaal kan verzekerd worden - bezie het als modules
Je zal op je eigen plad vb het premieblad moeten zien WAT er juist door u in de modules verzekerd is.
Betaal je voor de module dan is het verzekerd.
Ingebroken ---hoe ?? als je vb de deuren niet op nachtslot hebt gedraaid zal de verzekering zeggen dat ze niet op slot waren - een automatisch slot vb voordeur is volgens hen niet op slot.
Ook niet vb de achterdeur die een klink langs de buitenkant heeft.

jimmy85
Topic Starter

#5 , 16 apr 2010 10:39

Het is een papier dat we in 2007 gekregen hebben en zou een wettelijke aanpassing van de polis moeten zijn. ik heb het nu nie bij me dus kan het niet juist citeren

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 apr 2010 15:04

Het is een papier dat we in 2007 gekregen hebben en zou een wettelijke aanpassing van de polis moeten zijn. ik heb het nu nie bij me dus kan het niet juist citeren
diefstalverzekering is nooiit het onderwerp van een wettelijke aanpassing brandpolis geweest...kijk dus na of U tegen dat risico bent vezekerd; waar u naar verwijst zijn de algemene voorwaarden van dat gene waartegen U zich KUNT verzekeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Algemeen”