dronken rijden => voorkomen = welke straf?

snippo
Topic Starter

dronken rijden => voorkomen = welke straf?

#1 , 15 apr 2010 09:46

Beste ,

4 maand geleden ben ik op een controle gebotst en ik had wat teveel gedronken , toen moest ik 2 weken mijn rijbewijs inleveren en nu 4 maand later ongeveer is er gistere een deurwaarder langsgeweest en heeft en brief afgegeven waar ik op 30 april moet voorkomen .

onderwerp

BEKLAAGD als hebbende te Antwerpen op 14 november 2009

op een openbare plaats een voortuig te hebben bestuurd of een rijdier te hebben geleid of een bestuurder te hebbe begelid met het oog op de scholing , terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten misnte 0,35 miligram per lite uitgeademde alveolaire lucht heeft gemeten of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per lieter bloed heeft aangegeven , terwijl het misdrijf aan zijn persoonlijk toedoen te wijten is ( art. 34 par 2.1, art 38 par 1.1 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer KB. tot coordinatie van 16 maar 1968)

MIJN VRAGEN ZIJN
1= wat zal de boete zijn (ik heb tot nu nog niets meer voorgehad of verkeerd gedaan van boete tot snelheid )
2) hoe kan ik het mij het best indekken tegen een strafvermindering ?
3)Wat kan ik het beste zeggen als ik moet voorkomen ? Zou ik een advocaat raadplegen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 15 apr 2010 16:00

Voor een advokaat kan je je rechtsbijstandsverzekering inschakelen als je die hebt.
Uitgebreide info kan je bekomen op de vraagbaak van http://www.wegcode.be/forum/

Vandebos

#3 , 15 apr 2010 17:25

Als u onmiddellijk uw rijbewijs heeft moeten inleveren voor 2 weken zal het wel beduidend meer zijn geweest dan de 0.35 waarvan sprake, anders was het rijbewijs voor slechts zes uur ingehouden.
RICHTLIJN EN PROCEDURE BESTEMD VOOR DE MAGISTRATEN VAN HET OPENBAAR MINISTERIE

1. Situaties waarin een beroep kan worden gedaan op de procedures tot verval van strafvordering onder bepaalde voorwaarden waarin is voorzien in de artikelen 216 bis en 216 ter van het Wetboek van strafvordering.

Ingeval van overtreding van artikel 34 van de gecoördineerde wetten betreffende de politie over het wegverkeer (WPW).

1.1.2. Indien de geconstateerde alcoholconcentratie ten minste 0,35 mg per liter uitgeademde lucht (0,8 g/l bloed), maar minder dan 0,65 mg per liter uitgeademde lucht (1,5 g/l bloed) bedraagt;

behalve :

bijkomende omstandigheid van verkeersonveilig gedrag;

of indien de betrokkene een ongeval met lichamelijke schade veroorzaakt heeft;

of als hij in staat van dronkenschap was.

a) Met uitzondering van de gevallen bedoeld in b) infra, moet aan de betrokkene een voorstel tot verval van strafvordering gedaan mits betaling van een bedrag:

van 400 euro indien de geconstateerde alcoholconcentratie ten minste 0,35 mg per liter uitgeademde lucht (0,8 g/l bloed), maar minder dan 0,5 mg per liter uitgeademde lucht (1,2 g/l bloed) bedraagt;
Als u van dit forum echt een advies verwacht waar u wat aan heeft, schets dan de situatie zoals ze is zonder franjes.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2010 18:29

Vermoedelijk een Wodca controle (weekend tss 22 en 06)
gezien OIRB zal het wel 'iets' meer geweest zijn. U had nog een restalcohol van > 5 pinten ( en dat is voorzichtig uitgedrukt) in uw 'bloed'
Ik vermoed dat u voor de eerste themazitting 'geselecteerd' zult zijn.
En gezien het aantal controles dat wordt uitgevoerd quasi meer dan verdubbeld = en aandachtspunt zonaal veiligheidsplan politie én van parket én van provincie én van stadsbestuur

Terug naar “Archief”