rekeningen verborgen bij aangifte

_siva_
Topic Starter

#16 , 18 sep 2009 10:52

We hebben de eerste informatie van het bankonderzoek binnen en dit bevestigd onze vermoedens.
De bedragen op de verborgen rekeningen zijn niet enorm, maar toch te groot om het er bij te laten.
Misschien een domme vraag: enige tips ivm het vinden van een gepaste advocaat, wetende dat het niet om enorme sommen gaat dus het kan ook best geen al te dure vogel kan zijn.

dank bij voorbaat,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#17 , 18 sep 2009 21:16

Vraag eerst om een minnelijke schikking te bekomen via de notaris. Overweeg ook of het bedrag groot genoeg is om voor de rechtbank te laten komen.

_siva_
Topic Starter

#18 , 13 okt 2009 20:09

Intussen hebben we eindelijk de details van de bankrekening van de laatste 3 jaar en onze vermoedens worden bevestigd. We hebben intussen ook een advocaat aangesproken om te bekijken hoe we de zaak het best aanpakken.

Vraagje: Bij het nakijken van de rekening kunnen we de meeste rekeningen wel herkennen. Er zijn echter een paar grote betalingen waarbij er geen tegenpartij staat, enkel het rekening nummer.
Is er een manier om te achterhalen van wie het rekening nummer is?

bedankt.

Reclame

Creatief

#19 , 13 okt 2009 20:17

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

_siva_
Topic Starter

#20 , 14 okt 2009 09:04

Het gaat om betalingen met gestructureerde vermeldingen. Er zijn een paar frappante voorbeelden dat er rekeningen betaald zijn die niet voor haar waren (GSM rekening bvb, terwijl ze geen GSM had), 3 keer mazout op een paar maanden tijd.

Voor de rest zijn er een waslijst van overschrijvingen naar de nonkel, in totaal voor een aardig bedrag. Zijn deze overschrijvingen sowieso 'schenkingen' of moeten ze aan bepaalde voorwaarden voldoen hiervoor?

Een andere vraag, we hebben tot nu toe de laatste 3 jaar opgevraagd, op basis van de redenering dat op schenkingen binnen de 3 jaar erfenisrechten moeten betaald worden. Wij willen echter aantonen dat de nonkel al een bepaald stuk gehad heeft als voorschot. Ik meen dat we hiervoor verder kunnen teruggaan dan 3 jaar, niet?

Creatief

#21 , 14 okt 2009 14:53

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

_siva_
Topic Starter

#22 , 14 apr 2010 18:16

alweer even geleden dat er iets bewogen heeft in ons dossier.

We hebben intussen alle listings opgevraagd die beschikbaar waren.
Alles samen hebben nonkel en neven ettelijke 10-duizenden euro's op hun rekeningen overgeschreven gekregen, plus dan nog de rekening die ze leeg gemaakt hebben net voor het overlijden. Ik heb het hier enkel over overschrijvingen rechtstreeks op hun rekening. Alle afhalingen van cash & allerhande betalingen die me vreemd lijken laten we buiten beschouwing...

Me dunkt dat we deze allemaal kunnen laten meetellen als gift en dus al inbegrepen in hun erfdeel?

Op welke manier wordt er rekening gehouden met de onverdeelde erfenis van mijn grootvader, die vele jaren voor mijn grootmoeder overleed?
Wat betreft de woning is dit duidelijk: 25% van de woning was reeds van mijn broer & mij. Het testament van mijn grootmoeder slaat enkel op haar deel van het huis. Hoe zit het met die giften? In zekere zin heeft zij ook geld weggegeven dat nog van mijn grootvader was, en dat dus voor 25% van ons was.
Of zie ik dit verkeerd?

Creatief

#23 , 14 apr 2010 20:40

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

_siva_
Topic Starter

#24 , 14 apr 2010 22:01

beste creatief,

bedankt voor de raad. Een advocaat hebben we reeds een tijd terug onder de arm genomen, binnenkort moeten we naar de notaris die werd aangesteld door de rechtbank.
Waarvoor staat SRR? Maar inderdaad, we zullen waarschijnlijk een nieuwe aangifte moeten indienen. Ik heb die vraag al aan verschillende partijen gesteld (onze notaris & advocaat), of we hetgeen we al achterhaalden al niet moesten aangeven, of toch tenminste aangeven dat er een vervolg komt. Blijkbaar was dat (nog) niet nodig.

Als er een conclusie of nieuws is, laat ik het weten

_siva_
Topic Starter

#25 , 24 aug 2010 19:55

Beste Creatief,

mag ik je vragen waarom je je antwoorden verwijderd hebt?

mvg,

Creatief

#26 , 24 aug 2010 23:06

Siva, zie PB.

SRR is een typfout. Dit had SSR moeten zijn en het laatste letterwoord staat voor "successierechten".

Terug naar “Successie- & Registratierechten”