woning/appartement buitenland kopen en verhuren

kwispel
Topic Starter

woning/appartement buitenland kopen en verhuren

#1 , 10 apr 2010 18:22

Hallo,

ik vroeg me af als je een vastgoed in het buitenland koopt en meerdere malen per jaar verhuurt, hoe dat allemaal wettelijk gezien gaat. Waar moet je op letten ed?
Welke landen zijn voordelig ( lage koopprijs, hoge huurprijs) en zijn er agentschappen die zich ermee bezighouden?

Bedankt alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 apr 2010 22:54

Informeer U goed!
Weet dat er tussen Belgïë en bijna alle West-Europese landen een akkoord bestaat om gegevens uit te wisselen. Dus : eigendom in buitenland is geweten bij de fiscus. Gevolg : belastingsaangifte van de buitenlandse eigendom. Belastingen op eventuele meerwaarde. OG valt in de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kwispel
Topic Starter

#3 , 11 apr 2010 13:50

is geenszins de bedoeling om belastingen te ontduiken, maar ik merk dat bepaalde landen lage koopprijzen hebben, maar hoge huurprijzen.
Hoeft ook niet Europa te zijn. Ik wou gewoon weten hoe dat in elkaar zit, waar je rekening mee moet houden, waar eventuele valkuilen zitten.

Reclame

Vandebos

#4 , 11 apr 2010 14:50

Voor de meeste "vakantielanden" zijn er professionele makelaars en advocaten beschikbaar die buitenlanders helpen hun goed op een rechtmatige wijze te verwerven.

Er is echter ook een keerzijde aan verbonden. Niet in alle landen is je bezit evengoed beschermd als wanneer het in het bezit zou zou zijn van een inwoner.

Spanje is bijvoorbeeld berucht voor het gemak waarmee lokale vastgoedontwikkelaars buitenlandse eigenaars kunnen onteigenen met een "billijke vergoeding naar eigen inzicht".
Turkije is gekend voor het bouwen op niet toegestane gronden en de soms misdadig lakse wijze van bouwen.

Het westen van de VS is gekend voor de buitenmatige taksen die staten heffen op bezittingen van buitenlanders.

Beste advies? consulteer een aantal Engelse fora die handelen over "living abroad". Waar je ook gaat, Engelsen kom je overal tegen en overal hebben ze wel gebouwd of gekocht. Wat ook automatisch inhoudt dat ze tegen iedereen die het wil en iedereen die het niet wil horen, hierover hebben geschreven. Op dergelijke fora leer je dan ook snel de goede van de slechte makelaars in een regio kennen.

artemis

#5 , 11 apr 2010 15:00

is geenszins de bedoeling om belastingen te ontduiken, maar ik merk dat bepaalde landen lage koopprijzen hebben, maar hoge huurprijzen.
Hoeft ook niet Europa te zijn. Ik wou gewoon weten hoe dat in elkaar zit, waar je rekening mee moet houden, waar eventuele valkuilen zitten.
Ik denk dat je een beetje op zoek bent naar praktische informatie die buiten het domein van van dit forum valt.
De vraag is ook heel vaag als het ook buiten Europa mag zijn. Iets verhuren in pakweg Spanje zal heel anders zijn dan in bv Brazilië of Zuid-Afrika.
Je belangstelling lijkt zuiver op financieel rendement te berusten, bedenk dan wel dat elk land zijn specifieke eigenaardigheden en wetten heeft. Persoonlijk zou ik nooit aan zoiets beginnen in een land/regio van een land waarmee ik geen persoonlijke binding en voldoende kennis van de cultuur, taal en plaatselijke bewoners heb.
Er zijn zeker agentschappen die zich daarmee bezighouden (meestal land- of streekgebonden) maar ik vrees dat er veel kaf onder het koren zit. Een buitenlands eigendom van op afstand laten beheren is dikwijls vragen om problemen, zeker als je niet van plan bent om er zelf zo vaak mogelijk naar toe te gaan.

Mensen die ik ken die iets soortgelijks gedaan hebben (maar dat was gewoonlijk ook een tweede verblijf dat tussendoor verhuurd werd) zijn er vroeg of laat meestal met veel miserie van teruggekomen.
De positieve verhalen komen van mensen die een eigendom hebben in een land dat ze goed kennen, waar ze de taal van spreken, slechts occasioneel verhuren en last but not least, er een goede buur hebben die ze kunnen vertrouwen en die waakhond speelt.
De negatieve verhalen komen van mensen die meer rendement willen en veel willen verhuren, via een plaatselijk agentschap of persoon. De beheerskosten zijn vaak hoog en moeilijk te controleren en begin maar eens te procederen in een land met heel andere wetten, in een andere taal. Problemen die zich voordoen: oplichting, volledig leeggeplunderd worden van huis of appartement (zeker buiten West-Europa), gekraakt worden van pand tijdens leegstand buiten toeristisch seizoen (zelfs in Spanje, met medeweten van conciërge dan nog), enz.

Terug naar “Kopen”