co ouderschap

roderidder
Contacteer: Website

#16 , 02 apr 2010 12:18

Mag ik toch een positieve toekomstnoot laten klinken?...

In Canada neemt een rechter (in geval van omgangsrecht of bilocatie die wordt aangevochten) steeds een psychiater in de arm die test of er sprake is van PAS (Pariental Alienation Syndrome) waarmee er effectief gemeten wordt hoe de ouder het kind negatief beinvloedt (en dus psychologisch eigenlijk mishandelt)
Als een ouder een kind mishandeld, dan moet men ingrijpen!
Zie ook onderaan deze bijdrage
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 9027#79027

Optreden tegen het voeren van vijantschappelijk ouderschap heeft bij de magistratuur vaak nog prioriteit nul, men vergeet dat meestal

Hoeveel mensen hier op het jf hebben al zo een vonnis?
m.a.w. die nieuwe wind moet nog komen aanwaaien.

Een kort videofragment over vijantschappelijk ouderschap voeren -Hasselt november 2006
http://www.f4j.be/video/061110_Kinderps ... eling2.wmv

Een bilocatieregeling werkt preventief, het zal ouders sneller tot rust laten komen.
Gisteren kwam prof. dr. Kruk spreken in Brussel voor een hele horde mensen die zich bezighouden met het scheidingsgebeuren. Op zijn slide 3 met titel Nieuwe onderzoeksbevindingen staat
"Bevinding #1

... en kinderen die een dergelijke regeling hadden, (noot: evenveel tijd bij beide ouders), vertoonde de beste relaties met beide ouders na scheiding. bron: (Fabricus, Family Relations, 2003)"

Een engelstalige literatuur studie hierover kan je hier vinden
http://www.f4j.be/doc/pdf/020101_bauserman.pdf
Als je een bilocatieregeling wil, lijkt mij het goed dat je een vertaalde conclusie voorgelegd aan de rechter.

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
papa
Topic Starter

#17 , 02 apr 2010 21:24

Hallo,

Allemaal bedankt voor de reactie's !
Ik ga het zeker voorleggen aan men advocaat (ivm maatschappelijk onderzoek en psychologische expertise voor beide partijen)

12 April moet ik naar het gerecht in Turnhout , Ik ga jullie zeker laten weten wat het wordt !

MVG

PAPA

roderidder

#18 , 03 apr 2010 10:55

De wet heeft U aan Uw kant.
m.b.t. maatschappelijke enquete's (idem voor gerechtelijke expertises, maar dan nog erger)

Staatssecretaris Melchior Wathelet...Door het hanteren van die principes is het gelijk verdeeld verblijf op zichzelf niet de norm en de justitieassistent gaat niet actief op zoek naar contra-indicaties. Het is dus zijn taak om een zo precies mogelijk verslag voor de rechter te maken om hem in staat te stellen de meest geschikte beslissing te nemen.
http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/52/ic790.html#19346
Om het kort en krachtig samen te vatten: Men gaat op zoek naar de beste en de meest geschikte ouder. Die krijgt dan het hoofdverblijf. Normaal zou men dan moeten uitkomen bij beide ouders.

RR

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 03 apr 2010 18:18

Kleinigheidje maar niet te vergeten ...als er een regeling wordt uitgewerkt laat die lopen via uw systeem van werken. Uw shiften veranderen en net op die dagen heb je omgangsrecht ... je kan terug gaan procederen.
Dus laat voorzien dat de eventuele omgansgregeling afhankelijk is van shiftregeling.
Heb ik steeds aangeraden aan collega's in het verleden en steeds met goed gevolg. Geen gezever bij wijzigingen want stond al in het vonnis

Recht

#20 , 25 apr 2010 04:32

Beste mensen,
Mag ik een nieuw licht laten schijnen op de expertise van een onafhankelijke expert? In de ingewikkelde zaak van mijn vriendin waarbij bilocatie praktisch niet haalbaar is omdat zij al bijna 3 jaar in het buitenland (China) verblijft met de 2 jonge kinderen (met nadrukkelijke en schriftelijke instemming van haar man) die de afgelopen 2 jaren de helft van de tijd ook daar woonde. De afgelopen 6 maanden heeft hij daar een apartement gehuurd zodat de 50-50% regeling in het buitenland kan worden nageleefd.

Nu eist haar man na het opstarten van de scheidingprocedures dat de kinderen per september terug naar Belgie komen en heeft via de rechter een expertise aangevraagd. Dit was lastig aangezien de kinderen en moeder in het buitenlands werken en naar school gaan. Uiteindelijk na 3 gesprekken met de vader, 1 met de kinderen en 1 met de moeder, beslist de "expert" dat de moeder geen tijd heeft voor de kinderen omdat zij fulltime werkt en de vader met pensioen is (70 jaar) en derhalve bij de vader in Belgie moet verblijven. de moeder mag dan 4x/jaar overvliegen om de kinderen telkens een helft van de vakantie te zien. de kinderen zijn 4 en 7 jaar.

Het probleem lijkt dat het eindrapport is opgesteld op basis van "feiten" die door de vader zijn aangeleverd en niet op psychologische testen/analyses,maar misschien zit ik fout. De toon van het rapport is ontzettend negatief richting de moeder en neutraal of positief richting de vader, terwijl een verklaring van hun Belgische relatietherapeut in China het omgekeerde aangeeft.

Er zijn (nog) geen bewijzen, maar het vermoeden bestaat dat de expert een (persoonlijke) relatie heeft met een andere therapeute die bevriend is met de vader. Op basis hiervan lijkt het nu erop op dat de rechtbank gaat besluiten om de kinderen terug naar Belgie te halen naar de gepensioneerde vader op grond van het feit dat de de kinderen Belg zijn en dat de moeder haar internationale cariere overboord kan gooien en in Belgie een baan kan vinden om de bilocatie in Belgie voort te zetten.

Een lang en ingewikkeld verhaal, maar vast een uitdaging voor de juristen onder jullie en een waarschuwing naar anderen dat de expertise soms niet zo onafhankelijk is en dat als zde expert te weinig tijd hebben om hun werk te doen, en daardoor goed te beinvloeden zijn...

Ik ben zeer teleurgesteld in het huidige rechtssysteem en verwelkom elk advies over deze kwestie.

Bij voorbaat dank voor uw reacties.

eylis

#21 , 26 apr 2010 09:16

als dit verhaal klopt gaat de rechter in dit geval uit de bocht... In geval van onafhankelijke expertise mbt verblijfsregeling kinderen is de procedure van deze expertise zeer duidelijk omschreven:

- eerste zitting: beide ouders samen: procedure wordt uitgelegd: systeem van testen en hoe ze worden afgenomen en of beide partijen hier akkoord mee gaan (of er nog vragen zijn etc...)
- dan volgende zittingen: elke ouder op zijn beurt met een kind, en dan de kinderen afzonderlijk en de ouders afzonderlijk. Er worden standaard- psychologische tests afgenomen én zo mogelijk ook de huiselijke kring/andere familieleden bezocht waar de kinderen (zullen) verblijven.
De expertise formuleert een advies over de psychologische, relationele, pedagogische en mentale omstandigheden en de wenselijke verblijfsregeling die daaruit voortvloeit.
Als niet beide partijen even secuur onderzocht zijn, kan men al niet spreken van een onafhankelijke expertise...

Tegen deze "expertise" zou ik in beroep gaan: ze is over de ganse lijn niet rechtsgeldig vrees ik ...
Is het een - voor rechtszaken - geagregeerd expertisekantoor? (daar bestaan lijsten van.)
courage,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#22 , 26 apr 2010 17:55

Moeder woont MET kinderen in China zijn dan niet de Chinese rechtbanken ((ook niet)) bevoegd??
Mij is altijd geleerd dat plaats waar kind woont van belang is -- het is steeds die Pdk die bevoegd is.....

roderidder

#23 , 27 apr 2010 15:07

Misschien een klein beetje opmerken dat je in China allicht wel heel lang zal moeten zoeken vooraleer men er een pdk (procureur des Konings - procureur van de Koning) zal vinden

De Chinese naam ervoor ken ik ook niet, maar ben best wel benieuwd ernaar

RR

VAN BELLE Jean Marc

#24 , 29 apr 2010 22:31

@roderidder

Ik was als journalist aanwezig op de voorstelling van het IPOS-onderzoek. Laat me eerst stellen dat het toevallig wel Professor Ann Buyse was die DE DAG zelf al in de krant liet zetten dat "de kinderen minder leiden onder de echtscheiding dan de ouders". Als journalist kan ik dan ook enkel stellen dat dit bewuste manipulatie is van berichtgeving in één richting. Zeker als je daarnaast ook rekening houdt met het feit dat in 2006 Professor Ann Buyse net DE tegenstandster was van de wet en zich uitgesproken negatief opstelde. Ik had echter wel de indruk, dat ze nu al iets wetenschappelijker bezig was, maar of ze haar persoonlijke voorkeur volledig kan wegstoppen in de interpretatie blijft de vraag (zeker omdat een vrouw toch meer haar gevoelens laat meespelen omwille van het hormonale systeem dan mannen daar last van hebben, maar toch, ook bij mannen is dit zo).

Maar als je zowel de twee internationale figuren hoorde babbelen, als professor Swennen, hoorde je een heel ander verhaal: Dat enkel de kinderen gehoord waren waarvan de ouders toestemming hadden gegeven te praten (die dus het al verwerkt hadden, die dus wilden erover praten, die bij de ouder waren waar ze het liefst waren), want bijvoorbeeld mijn zoon werd NIET gehoord en die heeft (net als mijn twee andere kinderen) een ernstig PAS (ouderverstotingssyndroom).

Op een websitedeel http://logocom.be/bilocatie vind je ook mijn vertaling van de scriptie over PAS/SAP.

In werkelijkheid krijgen veel vaders GEEN bilocatie en komt men met veel zever af (ook in mijn geval).

Er is dus wel een groot verschil tussen werkelijkheid en sommige (vooral vrouwelijke) rechters door het malafide gedrag van advocaten die natuurlijk GEEN financieel voordeel hebben bij de bilocatiewet omdat zij graag een percentage krijgen op onderhoudsgelden...

Veel sterkte, maar normaal gezien zou jij bilocatie moeten krijgen. In de praktijk... moet je misschien je vonnis, beschikking of arrest bezorgen aan mij voor publicatie. Via internetpublicaties begint de grond immers te warm te worden om nog af te wijken van de bilocatiewet.
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
Als u het niet doet, doe ik het wel.
Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
Als je van je eigen vrouw niet tevreden bent, waarom zou zij dan tevreden moeten zijn met haar man?

roderidder

#25 , 30 apr 2010 01:59

zij kwam af dat ik zwaar depressief ben en drugs gebruik
Dit is de soort van procedure die men kan overwegen:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... ruik.dhtml

Nu ben ik niet zeker of dit volgens principe van rechtsreekse dagvaarding (1é aanleg kan redelijk snel beginnen) kan, anders is het via de onderzoeksrechter. Het is dan aan diegene die lasterlijke aantijgingen uit om ze te bewijzen, wat niet altijd even simpel is, zeker als ze niet op waarheid berusten. De strafrechter staat boven de jeugdrechter wat maakt dat de jeugdrechter het vonnis van de strafrechter niet zo maar klakkeloos naast zich neer kan leggen wat m.i. niet zo onbelangrijk is.

Vaak is het zo (oude cultuur, doch diep ingesleten ...) dat de rechter en allerlei instanties die eraan hangen (gerechtsdeskundige, maatschappelijke medewerker justitiehuis, OM...) die beslist, advizeerd of rapporteert over de verblijfplaats en ouderlijk gezag van het kind, hoofdzakelijk enkel maar vaststelt dat de communicatie of ouderrelatie tussen de ouders moeilijk verloopt en daardoor niet willen meegaan in een bilocatie verhaal. Van dergelijke cultuur moeten we vanaf.

Hier heb je m.i. het voordeel dat je de procedure zelf aanvat, dat is voor de papa's van een minderjarige van bijna 2 jaar, bijlange na niet niet altijd zo evident geweest en denk nog maar een decennia terug.

Al bij al is het bij de jeugdrechter rechtspraak op tegenspraak. Je hoeft er niet langer dan 10 seconde bij stil te staan en aangeven dat het verhaal van de moeder niet klopt. Anders dreig je erin verstrikt te geraken en in plaats daarvan verder gaan met je eigen verhaal. Een verhaal van engagement om als beide ouders samen in te staan voor de best mogelijke opvoeding. Een verhaal waar 2 ouders evenwaardig zijn, en daar, net daar, komen beide ouders sneller tot rust en dat wil iedereen die het beste voor heeft voor het kind.

Misschien niet mijn helderste bijdrage, maar wat is de beste weg naar vrede tussen beide ouders als er een juridisch wordt gestreden voor het kind ... ?

En ja... onderstaande link is inmiddels wet geworden. Een wet die moet worden gevolgd en een wet die er niet zomaar zonder reden gekomen is. Helaas stellen we vast dat er nog hard aan een mentaliteitswijziging van de rechtbank moet gesleuteld worden:
http://www.f4j.be/doc/pdf/040312_welzij ... erraad.pdf

RR

Bijtje

#26 , 26 mei 2010 06:51

Dus tip voor papa: verzoek je advocaat om een maatschappelijk onderzoek aan te vragen (dan komen ze bij jou thuis kijken hoe het er aan toe gaat)
én vraag een psychologische expertise voor beide partijen. De rechter kan de conclusies alleen maar meenmenen in zijn besluiten.
En de HAP-ouder? die moet dringend leren communiceren (zegde d rechter
courage!
Wat ik mij afvraag, als je zo'n onderzoek van start laat gaan en je woont als vader nog bij je moeder en het kind heeft wel een eigen slaapkamer, maar de vader niet (wel een bed). wat gebeurt er dan ?

eylis

#27 , 26 mei 2010 09:21

Als vaders bed in de living staat en het kind een aparte kamer voor zich alleen, denk ik dat dat als een positieve oplossing wordt beoordeeld.
Vader een kamer voor zich, en kind een bed in de living lijkt me minder ok in de ogen van een jeugdrechter.
Vader en kind in dezelfde kamer lijkt me zeer negatief, als een jeugdrechter bilocatieregeling moet toekennen.

papa
Topic Starter

#28 , 28 mei 2010 22:04

Beste mensen ik heb de rechtzaak over heel de lijn gewonnen , dus mijn dochter pas 2 jaar en de rechter sprak co-ouderschap 50/50 regeling uit week bij mij andere week bij haar , kindergeld 50/50! heb alles gewonnen , geen alimentatie + ik heb de school mogen kiezen mijn ex-vriendin heeft niets gewonnen !
ben super blij , rechter was een vrouw !

Groetjes en bedankt mensen voor de info !

Rebel-with-a-cause

#29 , 28 mei 2010 23:08

Bedankt om dit met ons te delen, geniet nu maar van de tijd die je kunt spenderen met en aan je dochter.

roderidder

#30 , 29 mei 2010 00:27

Sluit me helemaal aan bij Rebel-with-a-cause.

Maak er het beste van

RR

Terug naar “Echtscheiding”