Factuur ziekenhuis op naam van minderjarige

Rikderee
Topic Starter

Factuur ziekenhuis op naam van minderjarige

#1 , 02 apr 2010 12:28

Als een minderjarige een ingreep moet ondergaan, en één van de ouders tekent alle papieren bij de opname. Later stuurt het ziekenhuis een factuur op naam van de minderjarige maar willen de ouders hier niet in tussenkomen.

Moet de minderjarige dit betalen en zo ja, kan hij dit achteraf terugvorderen van de ouders?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 02 apr 2010 12:36

bij ons komen de fakturen van ook op naam van mijn zoontje toe, en ik zou er niet aan denken ze niet te betalen
ik zie het probleem niet
als ouder betaal je toch de fakturen voor de ingrepen die je minderjarig kind ondergaat
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2010 15:39

..een van de ouders tekent de papieren.
daaruit blijkt duidelijk dat de ouders dat wisten.
Daarbij een minderjarige is handelingsonbekwaam -(voorde meeste gevallen) en de ouders zijn steeds burgerlijk aansprakelijk.
Ook de ouder die niet getekend heeft is mee aansprakelijk hoor.
Bij niet betalen zal ziekenhuis deurwaarder sturen met vordering en desnoods dagvaarden voor de rechtbank - de ouders welliswaar

Reclame

Rikderee
Topic Starter

#4 , 02 apr 2010 17:52

..een van de ouders tekent de papieren.
daaruit blijkt duidelijk dat de ouders dat wisten.
Daarbij een minderjarige is handelingsonbekwaam -(voorde meeste gevallen) en de ouders zijn steeds burgerlijk aansprakelijk.
Ook de ouder die niet getekend heeft is mee aansprakelijk hoor.
Bij niet betalen zal ziekenhuis deurwaarder sturen met vordering en desnoods dagvaarden voor de rechtbank - de ouders welliswaar
De persoon in kwestie is 17 en in dispuut met haar ouders. Het ziekenhuis stuurt echter de facturen en aanmaningen op haar naam. Wat moet ze concreet doen? Als ze betaald kan ze dit bedrag terugvorderen van de ouders en op welke basis?

bartvdv

#5 , 02 apr 2010 18:09

Ouders zijn toch verantwoordelijk voor hun niet-ontvoogde kinderen?

Rikderee
Topic Starter

#6 , 03 apr 2010 17:06

Ouders zijn toch verantwoordelijk voor hun niet-ontvoogde kinderen?
Hoe moet ze nu concreet handelen? Mag ze het bedrag betalen en kan ze het dan terugvorderen?

Rebel-with-a-cause

#7 , 03 apr 2010 17:29

Als een minderjarige een ingreep moet ondergaan, en één van de ouders tekent alle papieren bij de opname. Later stuurt het ziekenhuis een factuur op naam van de minderjarige maar willen de ouders hier niet in tussenkomen.

Moet de minderjarige dit betalen en zo ja, kan hij dit achteraf terugvorderen van de ouders?
De ouder(s) waar het kind verblijft dient in te staan voor de opvoeding, verzorging en onderhoud van dat kind.
Dus betaalt deze dan ook deze factuur.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 apr 2010 17:31

Hier is aardig wat meer aan de hand - woont de minderjarige nog thuis - blijkbaar niet... de ingreep wat dat iets dat medisch noodzakelijk was of iets anders ... ouder die tekent en daarna niet meer akkoord is?- heeft de minderjarige een inkomen.
Is daar al een tussenkomst van JR of comité geweest of jeugdparket of...

Ofwel gaat je als minderjarige eens praten met de sociale dienst OCMW of met een JAC dienst of AMOK.
Van hieruit en met de gegevens die u ons geeft kan ik u wit adviseren maar net zo goed zwart en alle tinten daartussen.

Rikderee
Topic Starter

#9 , 04 apr 2010 12:15

Hier is aardig wat meer aan de hand - woont de minderjarige nog thuis - blijkbaar niet... de ingreep wat dat iets dat medisch noodzakelijk was of iets anders ... ouder die tekent en daarna niet meer akkoord is?- heeft de minderjarige een inkomen.
Is daar al een tussenkomst van JR of comité geweest of jeugdparket of...

Ofwel gaat je als minderjarige eens praten met de sociale dienst OCMW of met een JAC dienst of AMOK.
Van hieruit en met de gegevens die u ons geeft kan ik u wit adviseren maar net zo goed zwart en alle tinten daartussen.
De persoon in kwestie was op het moment van de opname eind '09, 17 jaar en woonde nog thuis. Er was een dringende medische ingreep (kiste eierstokken) waar de moeder de nodige papieren ondertekende. De persoon werd 18 dit jaar. Na een conflict ging ze thuis weg en ging gaan werken. Nu ontvangt zij de factuur van het ziekenhuis op haar naam. (5000 euro). Er is geen uitspraak of tussenkomst geweest van enige instantie.

Moet zij dit betalen? Mag ze dit betalen om het dan te verhalen op de ouders?

Rebel-with-a-cause

#10 , 04 apr 2010 13:04

De persoon in kwestie was op het moment van de opname eind '09, 17 jaar en woonde nog thuis. Er was een dringende medische ingreep (kiste eierstokken) waar de moeder de nodige papieren ondertekende. De persoon werd 18 dit jaar. Na een conflict ging ze thuis weg en ging gaan werken. Nu ontvangt zij de factuur van het ziekenhuis op haar naam. (5000 euro). Er is geen uitspraak of tussenkomst geweest van enige instantie.

Moet zij dit betalen? Mag ze dit betalen om het dan te verhalen op de ouders?
Het is eenvoudiger om deftige informatie te verstrekken als je direct de juiste situatie omschrijft. :roll:

Als de intussen meerderjarige dochter gaat werken, dan heeft ze toch een ziekenfondsaansluiting op haar eigen naam?
Als ze nog minderjarig was op het moment van de ingreep is het normaal dat men één van de ouders laat meetekenen.
ze kan met de factuur naar haar ziekenfonds gaan en daar vragen om een oplossing.

eylis

#11 , 09 apr 2010 16:28

Het is misschien totaal naast de kwestie, maar ik val van mijn stoel van dat bedrag: een opname in ziekenhuis voor een ingreep (kyste aan de eierstok: dat kan laparascopisch, dus max 3 dagen ziekenhuis), kan volgens mij nooit 5000 euro kosten.

Dat kost zelfs geen 500 euro. Daar heb je wrschnlk het aandeel van de Ziekenkas bijgerekend....
Of heeft ze misschien een individuele kamer genomen?

Ze legt misschien beter haar conflict bij met haar ouders om tot een overeenkomst te komen? Anderzijds denk ik wel dat ze hiermee wel naar het vredegerecht kan stappen voor een schikking. (Maar toch vrij mal dat je voor een ziekenhuisfactuur je ouders voor het gerecht daagt?)
En waarom niet voorstellen om de factuur bvb. in 3 te delen?
Hoedanook, waar komt die 5000 euro vandaan.. Kamer met roomservice?

Terug naar “Andere”