Vraagstukje voor de experts

Vandebos
Topic Starter

Vraagstukje voor de experts

#1 , 31 mar 2010 11:49

Theoretische situatie.

Ik verhuur een pand aan mijn schoonmoeder... Deze dame heeft het absoluut niet breed (huur is dus een groot woord) en de kinderen springen regelmatig bij met allerlei betalingen.

Nu komt de schoonmoeder te overlijden. Zoals voorzien zegt een van de kinderen de huur op. Aangezien het duidelijk is dat er meer schulden zijn dan de boedelbeschrijving kan opbrengen weigeren alle kinderen de erfenis.

Kan ik als verhuurder middels vredegerecht beslag laten leggen op de inboedel van het pand om de achterstallige huur en deze van de opzeg periode te recupereren zonder de weigering erfenis van mijn echtgenote in gevaar te brengen?

:?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 mar 2010 13:24

Theoretische situatie.

Ik verhuur een pand aan mijn schoonmoeder... Deze dame heeft het absoluut niet breed (huur is dus een groot woord) en de kinderen springen regelmatig bij met allerlei betalingen.

Nu komt de schoonmoeder te overlijden. Zoals voorzien zegt een van de kinderen de huur op. Aangezien het duidelijk is dat er meer schulden zijn dan de boedelbeschrijving kan opbrengen weigeren alle kinderen de erfenis.

Kan ik als verhuurder middels vredegerecht beslag laten leggen op de inboedel van het pand om de achterstallige huur en deze van de opzeg periode te recupereren zonder de weigering erfenis van mijn echtgenote in gevaar te brengen?

:?:
Indien appartement volledig uw persoonlijke eigendom is, is er geen vermenging schuldeiser/erfenisverwerper en zou men dus kunnen stellen dat u met alle middelen kunt trachten uw vordering te innen. U zal dan bovendien ook gehuwd moeten zijn met volledige scheiding van goederen, want anders waren de huuropbrengsten gemeenschappelijk en dus ook bezit van echtgenote. Alles in veronderstelling dat huur niet volgens prijs huurkontrakt werd betaald en er een schuldvordering kan bewezen worden.

Maar langs de andere kant, als schoonmoeder behoeftig was, geldt de bijstandsverplichting van de kinderen tov hun ouders. Dat geldt ook tov de schoonouders.

Indien schoonmoeder niet behoeftig was in de zin dat kinderen moesten bijdragen + appartement persoonlijke eigendom schoonzoon+ gehuwd met volledige scheiding van goederen (en inkomsten) dan denk ik wel dat
de schoonzoon zonder probleem beslag kan laten leggen indien er huurschulden zijn.

Antwoord hangt m.i. af van een aantal randvoorwaarden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2010 17:37

Het vorderen van de huur als verhuurder heeft niets te maken met de verwerping van de nalatenschap.

Je zit wel met het probleem: wie moet je voor het vredegerecht dagen. Als alle erfgenamen de nalatenschap verwerpen moet eerst een beheerder over de nalatenschap worden aangesteld.

scorpioen

Reclame

Vandebos
Topic Starter

#4 , 31 mar 2010 18:20

Ik dacht in dezelfde trend. Als één van de erfgenamen verwerpt middels boedelbeschrijving wordt er dan een beheerder aangesteld?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mar 2010 19:59

Een curator over een onbeheerde nalatenschap wordt aangesteld als alle erfgenamen de nalatenschap verwerpen.

Zie art. 811 B.W. en art. 1228 e.v. Ger. W.

scorpioen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”