Het zit zo
Mijn vriend huurt een studio vanaf september 2003. In oktober 2008 is deze ongeschikt verklaard. Vanaf September 2009 had hij geen huur meer betaald wegens geldmoeilijkheden (en ik dacht dat je geen huur moest betalen als het ongeschikt verklaard is). Hij is voor de vrederechter gekomen en heeft een afbetalingsplan (dus dat is in orde). Nu komt gisteren de huisbaas langs (zonder aan te kondigen) om te melden dat hij binnen 2 weken in een andere studio tijdelijk moet gaan wonen omdat ze de deur gaan verplaatsen. Hij snaptte er niet veel van dus ik bel vandaag naar de huisbaas en die zegt van ja binnen twee weken komen we de deur verplaatsen. Ik zeg haar daarop van ja, gaat de badkamer enzo ook opgefrist worden wegens schimmels en vochtproblemen. Dat gingen ze nog zien, zei ze. Dus waarschijnlijk niet. Gisterenavond hebben we de onderbuur gezien die verhuisd is naar een andere appartement in hetzelfde gebouw omdat ze gaan werken in haar appartement.(ze hebben haar dat een dag op voorhand aangekondigd)
Ik dacht dat ze dat 6 maanden op voorhand moeten aankondigen? En is er geen schadevergoeding of verminderde huur of iets anders?
Ik was van plan om naar de vrederechter te gaan en het contract te laten ontbinden met een schadevergoeding (ze hadden een jaar de tijd om de studio opnieuw geschikt te maken en ze hebben dat niet gedaan binnen die tijd) Er hangt ook nergens buiten een bouwvergunning uit. Ik vraag mij af wat wij kunnen doen om deze huisbaas een koekje van eigen deeg te geven? Het heeft lang genoeg geduurd en hij gaat ook echt onrespectvol om met zijn huurders.
Natuurlijk kan mijn vriend ook zijn opzeg geven maar dan laten we hun winnen eigenlijk.
En de huisbaas heeft gezegd dat ze het pas volgende week ging komen uitleggen aan mijn vriend.