Wie kan helpen?

Puppy
Topic Starter

Wie kan helpen?

#1 , 20 mar 2010 12:49

Hallo,

Men vader zen vrouw is gestorven zij had geen kinderen (ik ben enig kind van men vader /andere moeder).

Ze zijn al meer dan 20 j getrouwd zonder spec.huwelijkscontract.
Ze hebben samen een eigendom , en een deel vd meubels waren van haar maar er staat niks daarvan beschreven.

Nu mijn vraag kunnen haar nabestaanden broers/zussen een deel vd meubels nu al komen halen( ook al wil men vader dit niet)!.

Hebben ze het recht iets mee te nemen zonder ,al bij de notaris te zijn geweest?

Nog een vraag moeten met de notaris verw. of gaat men vader automatisch bericht krijgen?

Vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 mar 2010 13:24

Hallo,

Men vader zen vrouw is gestorven zij had geen kinderen (ik ben enig kind van men vader /andere moeder).

Ze zijn al meer dan 20 j getrouwd zonder spec.huwelijkscontract.
Ze hebben samen een eigendom , en een deel vd meubels waren van haar maar er staat niks daarvan beschreven.

Nu mijn vraag kunnen haar nabestaanden broers/zussen een deel vd meubels nu al komen halen( ook al wil men vader dit niet)!.

Hebben ze het recht iets mee te nemen zonder ,al bij de notaris te zijn geweest?

Nog een vraag moeten met de notaris verw. of gaat men vader automatisch bericht krijgen?

Vriendelijke groeten.
Aangezien uw vader gehuwd was onder een gemeenschapsstelsel krijgt hij in deze situatie de volle eigendom van heel het gemeenschappelijk vermogen, aangezien zijn vrouw kinderloos is. De ene helft – zijn helft – krijgt hij dankzij het huwelijksvermogensrecht en de andere helft – die van de vooroverledene – dankzij het erfrecht.

Broers en zusters van de vrouw mogen niets wegnemen, dat zou diefstal zijn. Zelfs als kan bewezen worden dat een deel van de meubels van de vrouw waren mag dit niet aangezien uw vader daar alleszins levenslang vruchtgebruik van heeft.

Uw vader moet zelf het initiatief nemen wat betreft aangifte erfenis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Puppy
Topic Starter

#3 , 21 mar 2010 11:44

Bedankt voor u reactie :wink: .

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”