Koper wil aankoop auto annuleren

Telbar
Topic Starter

Koper wil aankoop auto annuleren

#1 , 18 mar 2010 10:06

Ik (particulier) verkoop mijn auto (aan particulier)
Vrijdag hebben een koper en ik een mondelinge overeenkomst over de aankoop van mijn wagen + over het feit dat deze nog 1 maand mijn bezit blijft (tot mijn nieuwe wagen geleverd wordt).
We zetten op papier dat we een mondelinge overeenkomst hebben en ondertekenen dit beiden (zowel prijs en leveringstermijn staan dus op papier).

4 dagen later krijg ik een mailtje van de "koper" die meldt dat hij er met zijn vrouw heeft over gesproken en dat hij de aankoop annuleert.

Hier is zijn laatste mailtje:

Zo als je zelf ook wel zult weten is dat geen officieel document dat we hebben ondertekend, er staat enkel dat we een mondeling akkoord hadden.
Zelf al was het een officieel document dan nog heb je het recht om dit binnen de acht dagen op te zeggen.
Dus ik heb niets officiel ondertekend en ik heb u binnen de vier dagen laten weten dat de verkoop niet doorgaat, dus ik heb niets onwettig gedaan.

Er zijn twee manieren om dit op te lossen

1) U aanvaard de verbreking van het mondeling akkoord en gaat opzoek naar een nieuwe koper.

2) U maakt er een zaak van, en ik denk dat u dan van U 8000 Euro niet veel meer zal overhouden.

Kan iemand me vertellen wat mijn werkelijke opties zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2010 10:50

Het is altijd moeilijk uitspraak te doen over de bewijswaarde van een geschrift, zonder dit geschrift onder ogen te hebben.

- een mondelinge overeenkomst die op papier gezet wordt is een schriftelijke overeenkomst;
- een overeenkomst is een overeenkomst en moet worden nageleefd, tenzij partijen er samen anders over beslissen;
- een overeenkomst moet worden bewezen, dit moet in principe (als de tegenpartij dit voor de rechtbank eist), met een geschrift dat aan bepaalde formele voorwaarden moet voldoen (opgesteld in twee exemplaren, waarvan iedere partij erkent één ontvangen te hebben);
- zelfs als de overeenkomst niet aan de formele voorwaarden voldoet, is er de e-mail van tegenpartij die kan gelden als begin van bewijs door geschrift
- de opzeg binnen zeven dagen staat in de wet op de handelspraktijken (bij verkoop buiten de onderneming), en is niet van toepassing bij verkoop van particulier aan particulier.

Het schrijven van de koper staat dus vol onzin.

Je kan kiezen:
1) de uitvoering van de overeenkomst eisen;
2) ontbinding van de overeenkomst met schadevergoeding.

Als tegenpartij voet bij stuk houdt moet je overwegen of het zin heeft een procedure voor de rechtbank te beginnen. Is het dan niet simpeler - en zekerder -de wagen aan iemand anders te verkopen?

scorpioen

bartvdv

#3 , 18 mar 2010 11:11

Mocht je nu nog een voorschot hebben gekregen, dan had je dat gewoon kunnen houden.

De man bevestigt overigens nog een tweede keer dat er een mondelinge overeenkomst bestaat.

Hij hoort duidelijk de klok luiden, maar weet de klepel nog niet te hangen ... je zou hem nog wat schrik kunnen aanjagen door een paar gerichte wetsartikelen op hem af te vuren.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”