juridische beperkingen van de conducteur

berglust
Topic Starter

juridische beperkingen van de conducteur

#1 , 13 mar 2010 12:55

Afgelopen week zat ik op de trein.Als student maak ik gebruik van een campuskaart. Omdat ik niet voldoende aandachtig was geweest had ik de verkeerde zone ingevuld. De conducteur vroeg mijn identiteitskaart en er werd me een boete voorgeschreven van 17,90 euro.
Ik was bereid deze boete te betalen maar omdat ik niet beschikte over voldoende cash, werd deze boete verhoogd naar 64,50 euro.

Ik probeerde de conducteur duidelijk te maken dat ik de kaart ter goede trouw ingevuld had. Mede omdat ik het nogal absurd zou vinden fraude te plegen voor een bedrag van 0,60 cent.

De behandeling was enorm klantonvriendelijk.

Is de conducteur gemachtigd om een identiteitskaart bij te houden?
Had ik zijn naam mogen vragen?

In de toekomst wil ik zoiets proberen vermijden, wat zou een mogelijke oplossing kunnen geweest zijn?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2010 12:59

Wat wil je zeggen met bijhouden?
Heeft hij die meegenomen en krijg je ze pas erug nadat je hebt betaald?
of heeft hij ze meegenomen om te controleren

Controlepersoneel heeft een beperkte politionele bevoegdheid .

Moet ik wel eventjes opzoeken.

berglust
Topic Starter

#3 , 13 mar 2010 14:40

Hij vroeg me die en heeft ze ongeveer 15 minuten bijgehouden. Ondertussen is hij tweemaal weggeweest.

Ik had gelezen dat enkel de hoofdcontroleur gemachtigd is. Maar weet het echt niet zeker.

Is het ook niet zo dat je twee maal de campuskaart mag vergeten invullen?

Reclame

Joeri_J

#4 , 15 mar 2010 08:58

Iedere persoon die zich in de instellingen of in de treinen van de NMBS bevindt, is gehouden de wetten,
de besluiten, de Algemene Voorwaarden en de tarieven in acht te nemen, de aanwijzingen van het
stations- en begeleidingspersoneel op te volgen en zijn identiteitskaart te tonen op verzoek van het daartoe
gemachtigd personeel.
http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 022009.pdf
bron: p15 artikel 5 §1.
Zo is er benoeming van statutaire treinbegeleiders tot beëdigd ambtenaar met een legitimatiekaart en het opstellen van modellen van processen-verbaal inzake onregelmatigheden in het reizigersverkeer, het nazicht van de processen-verbaal opgemaakt door de treinbegeleiders en het overmaken van die processen-verbaal aan de parketten.
http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... 83&LANG=nl
bron: 7de laatste paragraaf
Treinbegeleiders hebben een beperkte politionele bevoegdheid. Zij kunnen de identiteit van reizigers opvragen en PV's opmaken indien de reiziger niet beschikt over een geldig vervoersbewijs. Indien er zich problemen voordoen met een reiziger, bijvoorbeeld wanneer deze andere reizigers lastigvalt of weigert zijn identiteit kenbaar te maken ten opzichte van de treinbegeleider, kunnen zij de Interne Veiligheidsdienst inschakelen.
http://www.senaat.be/www/?MIval=/public ... id&LANG=nl

De conducteur is dus gemachtigd om uw identiteitskaart te vragen.

Indien het iemand in opleiding is dan is deze nog niet hiertoe bemachtigd,
maar dan lopen ze met 2 rond en zal er bij problemen altijd de bemachtigde (beëdigde) deze problemen mee afhandelen.

U kan de ombutsman van de nmbs contacteren.
http://www.b-rail.be/ombudsman/N/

U verteld (op vriendelijke manier) dat u een fout erkent,
en bereid bent de 17,90€ te betalen,
maar dat u niet in het bezit was hiervan op het moment.
Wie niet probeert...

berglust
Topic Starter

#5 , 15 mar 2010 17:09

Heb vandaag eens naar de ombudsdienst gebeld en op "gevoelsmatig" vlak waren ze het eens met mij maar bevestigde idd dat de conducteur beëdigd was.

Ze gingen kijken wat ze konden doen...

bedankt he

Terug naar “Andere”