Gemeenschappelijke haag

Ummi
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijke haag

#1 , 11 aug 2026 13:15

Ik woon al 10 jaar in mijn huis en heb aan 1 kant een gemeenschappelijke sparrenhaag. Wortels staan op beide eigendommen. er is een simpele draad die de scheiding moet voorstellen.

Kant van de buren: beetje bruin geworden, aan mijn kant hellen de sparren over. Ik verlies zo'n 90 cm van mijn oprit die al vrij smal is. en de haag is gewoon heel lelijk geworden.

De buren wilden vorig jaar een jaar wachten met de haag samen weg te halen, 6 maanden later hebben ze beslist om naar een service flat te gaan.
Het huis staat nu al zo'n 4/5 maand te koop maar er moet nog binnen veel gebeuren dus denk niet dat de kopers de eerste 5 - 6 jaar iets aan die haag gaan willen doen.

Ik zou graag de haag die op mijn eigendom is, weg doen. Rooien wat op mijn domein ligt en de sparren tot aan de grens weg halen.

Ik had al een mail gestuurd naar de buurman om te vragen of hij akkoord zou gaan met het feit dat ik mijn deel weg laat halen. Hij heeft zijn akkoord gegeven maar ik weet niet of ik zoiets mag doen zonder problemen te krijgen met de nieuwe eigenaars... Wil natuurlijk niet dat ze mij verantwoordelijk zullen stellen voor wat er dan met hun helft zal gebeuren....

Mag ik doen wat ik wil met mijn deel of niet?

Franciscus

#2 , 11 aug 2026 22:20

Buren zijn echtpaar en nu naar serviceflat?
Ze zijn nog eigenaars met hun twee.
Nog geen compromis of belofte getekend met mogelijke kopers?
Beide laten tekenen dat u haag op uw kosten of gemene kosten mag verwijderen en vervangen door xyz.. samen te voorzien.
Opstellen in aantal exemplaren als eigenaars.
Jullie zijn ook met meer dan een eigenaar vermoed ik.

Ummi
Topic Starter

#3 , 12 aug 2026 08:23

Buren zijn echtpaar en nu naar serviceflat?
Ze zijn nog eigenaars met hun twee.
Nog geen compromis of belofte getekend met mogelijke kopers?
Beide laten tekenen dat u haag op uw kosten of gemene kosten mag verwijderen en vervangen door xyz.. samen te voorzien.
Opstellen in aantal exemplaren als eigenaars.
Jullie zijn ook met meer dan een eigenaar vermoed ik.
Nee nog geen nieuwe kopers.
3 eigenaars dus.

Ik wil enkel mijn deel tot aan de grens weg halen hé, niet volledig, dus gemene kosten?
Ook wil ik het voorlopig door niets vervangen. Zo laten tot ik beslist heb wat ik wil, ondertussen win ik 90 cm oprit. Mag dat?

Ook zo dat de oude iets geplant hebben die boven de sparrenhaag komt, denk bladsluier, en ook doorgroeit naar mijn kant. Heel ambetant maar heb daar nooit iets over gezegd...

Reclame

Franciscus

#4 , 13 aug 2026 08:31

Wie heeft de haag geplaatst en wie betaald?

Ummi
Topic Starter

#5 , 13 aug 2026 11:08

Wie heeft de haag geplaatst en wie betaald?
Zal beide buren zijn, mijn buren en de vorige eigenaars van mijn huis.

Jo23

#6 , 13 aug 2026 18:15

Je kan best in verschillende fasen snoeien anders loop je het risico dat de gemeenschappelijke sparrenhaag het snoeiwerk niet overleeft. Gewoon een stuk de takken snoeien die te fel overhangen kan men u moeilijk kwalijk nemen en behoort tot het normale onderhoud van een tuin.

De beste periode om sparren (en andere coniferen) te snoeien is tweemaal per jaar: in het voorjaar (mei/juni) en een tweede keer in de nazomer (augustus/september) voor een strak resultaat. Snoei nooit te diep op het oude hout, omdat sparren daar vaak niet meer op herstellen

Uiteraard kan je nu beter wachten tot september en tot de grond terug vochtig is, veel bomen en planten hebben nu al schade door de lange droge zomer met opeenvolgende hittegolven.

Franciscus

#7 , 13 aug 2026 19:18

Gezien blijkbaar gezamenlijk geplaatst zal er dus ook samen moeten beslist worden.
Ook al is het een (levende) haag het is de afsluiting.
U kan ook niet de palen langs uw kant verwijderen en enkel die langs de kant van de buur laten staan.

Als ze door beiden gepland is of door één partij en ongeacht wie betaald heeft dan nog is ze gemeenschappelijk.
U zal zoals ik reeds heb geschreven een schriftelijke toelating moeten hebben van alle eigenaars langs beide kanten.

Los van feit van wanneer in tijd de haag is geplaatst .

Ummi
Topic Starter

#8 , 14 aug 2026 08:17

Je kan best in verschillende fasen snoeien anders loop je het risico dat de gemeenschappelijke sparrenhaag het snoeiwerk niet overleeft. Gewoon een stuk de takken snoeien die te fel overhangen kan men u moeilijk kwalijk nemen en behoort tot het normale onderhoud van een tuin.

De beste periode om sparren (en andere coniferen) te snoeien is tweemaal per jaar: in het voorjaar (mei/juni) en een tweede keer in de nazomer (augustus/september) voor een strak resultaat. Snoei nooit te diep op het oude hout, omdat sparren daar vaak niet meer op herstellen

Uiteraard kan je nu beter wachten tot september en tot de grond terug vochtig is, veel bomen en planten hebben nu al schade door de lange droge zomer met opeenvolgende hittegolven.
Het is niet enkel de takken, de haag op zich groeit gewoon heel scheef mijn kant uit, geen idee waarom, misschien omdat de zon feller schijnt aan mijn kant op die haag ... Het zorgt er voor dat ik niet deftig kan parkeren.

Snoeien doe ik 1 keer per jaar, voorjaar is het nog te kort om te snoeien, najaar snoei ik of laat ik het doen.

lukasi

#9 , 14 aug 2026 08:44

perfecte oorzaak voor burenruzie
gemeenschappelijke haag waar jij eenzijdig volledig weg haalt tot de stam?
Coniferenhaag zal dit niet overleven ( uitgezonderd de Taxus maar heel waarschijnlijk is het hier de Chamaecyparis)
Coniferen in het algemeen mogen niet gesnoeid worden in het bruine hout.
Als door jou eenzijdige aktie die haag afsterft dan kan je nieuwe buur alsnog jouw verantwoordelijk stellen voor de schade en eisen tot volledig rooien en heraanplanten.

Je zal een akkoord moeten sluiten met de huidige eigenaars dat de gemeenschappelijke haag mag verwijderd worden in zijn geheel en dat er een nieuwe aanplant of draadafsluiting komt.

Haag is gemeenschappelijk niet volle eigendom

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”